درمان کیست مویی در مردان

کیست مویی یکی از بیماری‌های مقعدی بوده که با تجمع مو و موهای زائد در زیر پوست بین خط باسن ایجاد می‌شود و در بین افراد پرمو و چاق بیشتر شایع است. نشستن طولانی‌مدت یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری به شمار می‌رود. برای این بیماری درمان دارویی یا گیاهی نمی‌تواند تأثیر چندانی داشته باشد و آن را ریشه‌ای از بین نمی‌برد.در ادامه به بررسی و درمان کیست مویی در مردان و سوالاتی از قبیل کیست مویی در مردان چه عوارضی دارد؟ علت کیست مویی در مردان چیست؟ بعد از ترکیدن کیست مویی چه باید کرد؟ کیست مویی در مردان چیست؟ کیست مویی چه علائمی دارد؟ پاسخ می دهیم.

کیست مویی در مردان چیست؟

کیست مویی در مردان
کیست مویی یا کیست کمر در مردان

کیست مویی در مردان یک عارضه پوستی بوده که در بالای مقعد و در فاصله بین دو باسن ایجاد می‌شود. این کیست در سنین 16 تا 25 سال در بین مردان شایع است. مبتلا شدن به آن نیز به عواملی همچون قومیت، سن و جنسیت بستگی دارد. در بین زنان و مردان کیست پایین کمر بیشتر دیده می‌شود و علت آن موهای ضخیم و نشستن زیاد خواهد بود.

در مردان در قسمت پایین کمر این کیست مویی به نام سینوس پیلونیدال شناخته شده و مانند یک سوراخ کوچک در این قسمت از بدن قابل‌مشاهده است. این سوراخ که بر اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد می‌شود در اطراف فولیکول‌های مو تشکیل شده و این منفذ محلی برای تجمع موها خواهد شد.

کیست مویی در مردان چه علائمی دارد؟

علائم کیست مویی در مردان در ابتدا خود را نشان نمی‌دهد و فرد از وجود آن اطلاعی ندارد. برخی از افراد در ابتدا هنگام شستشوی خود در قسمت بالای باسن احساس توده‌ای بدون درد می‌کنند و این علائم زمانی خود را نشان خواهد داد که عفونی شود. علائم کیست مویی حاد درد و سوزش، چرک و ترشح، نشستن دردناک، تب و لرز است.

درد کیست مویی مزمن از نوع حاد آن کمتر بوده چرا که مقداری از عفونت در آن خارج شده و فشار کمتر می‌شود. در این مورد هم عفونت کامل از بین نمی‌رود ولی درد کاهش پیدا می‌کند. علائم و درد در این نوع برای مدت طولانی ادامه داشته و به طور مکرر عود خواهد کرد و با جراحی از بین می‌رود.

روش تشخیص و درمان کیست مویی در آقایان چگونه است؟

تشخیص کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در مردان
روش تشخیص کیست مویی پایین کمر در مردان

در صورت داشتن علائمی که در بالا به آن اشاره کردیم باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با معاینه فیزیکی دقیق به بررسی حساسیت، تورم، قرمزی و التهاب در ناحیه مورد نظر می‌پردازد. سپس با انجام آزمایش خون که افزایش گلبول‌های سفید را نشان می‌دهد و نشانه‌ای از افزایش عفونت در بدن است. همچنین پزشک سایر آزمایش‌ها برای تشخیص بهتر کیست مویی در آقایان را نیز تجویز خواهد کرد.

بعد از ترکیدن کیست مویی چه درمانی برای آن پیشنهاد می شود؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند با ترکیدن کیست مویی این عارضه از بین می‌رود و خودشان اقدام به ترکاندن و دست‌کاری آن کرده که عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. یکی از این عوارض تشدید عفونت و بدتر شدن وضعیت کیست مویی در مردان است. پس ترکیدن کیست مویی به معنی درمان آن نیست.

اما در صورت ترکیدن این عارضه باید در اولین فرصت به پزشک جراح و متخصص مراجعه کنند. در صورت تأخیر باعث تشدید عفونت و آبسه‌های مداوم خواهید شد. بدترین نوع عارضه این ترکیدن تبدیل‌ شدن آن به فیستول است. اگر به ترکیدن کیست مویی بی‌توجه باشید و اقدام به درمان آن نکنید با عوارضی همانند التهاب سطحی، قرمزی و بروز علائم زیر خواهید شد:

• درد در هنگام لمس ناحیه مورد نظر
  • تورم و التهاب
  • بوی بد و ترشح خونابه و چرک
  • تب و لرز و حالت تهوع
  • گسترش عفونت به ستون مهره‌ها
  • خارج‌شدن مو از ضایعه

چه کسانی بیشتر در معرض کیست مویی قرار دارند؟

برخی از افراد بیشتر در معرض کیست مویی قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر هستند:

• بیشتر مبتلایان مردان هستند تا زنان
  • داشتن چاقی مزمن
  • اختلالات هورمونی
  • زندگی بدون تحرک و انجام ندادن ورزش روزانه
  • محدوده سنی جوانان
  • داشتن موهای ضخیم در ناحیه باسن
  • نشستن طولانی‌مدت

درمان کیست مویی در مردان

درمان کیست مویی در مردان به روش تهاجمی اگر انجام شود به‌صورت قطعی از بین می‌رود. این نوع درمان با لیزر و یا با جراحی صورت می‌گیرد. روش‌های دیگر مانند درمان دارویی و گیاهی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده؛ ولی آن را کامل از بین نخواهد برد. حتی در برخی موارد مشاهده شده بیمارانی که سرخود از دارو برای درمان کیست مویی استفاده کرده‌اند باعث بدتر شدن و تشدید بیماری شده‌اند.

بهترین درمان کیست مویی در آقایان
روش های درمان کیست مویی در مردان

در کلینیک‌های تخصصی از لیزر و جراحی برای درمان کیست مویی در مردان و زنان استفاده می‌شود. اگر کیست عود کند نیز با روش‌های دیگر اقدام به درمان آن خواهند کرد. یکی از این روش‌ها که پس از جراحی انجام خواهد شد باز گذاشتن زخم است. در این حالت با باز گذاشتن زخم و پانسمان کردن آن به زخم اجازه می‌دهند تا از داخل به بیرون بهبود پیدا کند. در این روش زمان بهبود طولانی‌تر بوده؛ ولی خطر عفونت در آن کمتر است. روش دیگر بستن زخم با بخیه خواهد بود که زمان بهبود سریع‌تر است؛ ولی خطر عود کیست بیشتر می‌شود.

بهترین روش های درمان کیست مویی در مردان

پس روش‌های درمان کیست مویی در مردان نسبت به نوع و سطح وخامت متفاوت بوده و بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد. به‌هرحال بهترین روش درمان برای این بیماری روشی خواهد بود که کمترین عوارض را داشته باشد، در کمترین زمان زخم بهبود پیدا کند و بیمار سریع‌تر بتواند به حالت عادی زندگی خود برگردد. افرادی هستند که تمایلی به انجام جراحی ندارند برای این افراد لیزر موهای زائد را پیشنهاد می‌کنیم. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان کیست مویی است. لیزر با امواج قوی خود به فولیکول‌ها مو حمله کرده و رنگ‌دانه‌ها نور را جذب می‌کنند و باعث ازبین‌رفتن کیست مویی می‌شوند. در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد درمان کیست مویی در مردان می توانید به سایت دکتر قمری مراجعه کرده یا در همین صفحه کامنت بگذارید.