بهترین پماد برای شقاق

بهترین پماد برای درمان شقاق مقعدی (فیشر)، طبق تشخیص و تجویز پزشک معالج تعیین می‌شود. درمان شقاق مقعد و اثرات و عوارض جانبی آن با استفاده از دارو و پمادهای مختلفی انجام می‌شود. برخی از این پمادها شامل دیلتیازم، تتراسایکلین، نیتروگلیسیرین، درموپان، لیدوکائین، ام جی، رکتول، کالاندولا، آنتی فیشر و پمادهای حاوی هیدروکورتیزون است. تزریق بوتاکس نیز از روش‌های جدید درمان شقاق مقعدی است.

طبق تجربه درمانی بیماران، پماد آنتی فیشر در میان دیگر پمادها، تاثیر بیش‌تر و سریع‌تری در بهبود شقاق مقعدی داشته است. به همین دلیل، پماد آنتی فیشر یک از پرکاربردترین روش‌های درمان شقاق مقعدی است. استفاده از داروهای گیاهی درامازو و عصاره بابونه در ساخت این پماد، خاصیت قابضی، ضد التهاب و اسپاسم دارد که، در درمان علائم فیشر بسیار موثر است.

در ادامه انواع داروهای موثر برای درمان شقاق مقعدی را بررسی می‌کنیم. هم‌چنین دیگر روش‌های موثر در درمان این بیماری را در انتها معرفی می‌کنیم.

انواع داروهای موثر در درمان شقاق مقعدی

شقاق مقعدی با استفاده از پمادهای مختلف قابل درمان است. بنابراین، قبل از این که بررسی کنیم بهترین پماد برای درمان این بیماری چیست؟ قصد داریم انواع پمادها و دیگر اشکال دارویی موثر در درمان شقاق مقعدی را بررسی‌کنیم. موارد زیر انواع داروها و پمادهای موثر در درمان شقاق مقعدی هستند:

• پماد دیلتیازم در درمان شقاق مقعدی

پماد دیلتیازم یک نوع مسدود کننده کانال کلسیم است که، باعث شل شدن عضلات اطراف مقعد می‌شود. به این ترتیب می‌تواند در تسکین درد و اسپاسم عضلانی موثر باشد. پماد دیلتیازم یک پماد ضد التهابی است که، برای درمان بیماری‌های پوستی شامل اگزما، پسوریازیس و درماتیت استفاده می‌شود. اما در برخی از موارد برای درمان شقاق مقعدی نیز کاربرد دارد. نقش پماد دیلتیازم در درمان شقاق مقعدی، شامل درمان سوزش مقعد و کاهش التهاب و درد می‌شود.

• پماد تتراسایکلین در درمان شقاق مقعدی

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است و برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. در مواردی که شقاق مقعدی در اثر عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد، مصرف پماد تتراسایکلین می‌تواند موثر باشد. اما نکته مهم این است که، تتراسایکلین به تنهایی برای درمان شقاق مقعدی موثر نیست و باید در کنار دیگر روش‌های درمانی به کار گرفته شود.

• پماد نیتروگلیسیرین در درمان شقاق مقعدی

پماد نیتروگلیسیرین، باعث شل شدن عضلات اطراف مقعد و کاهش درد می‌شود. پماد گلیسیرین‌تری‌نیترات گردش خون اطراف مقعد را افزایش و فشار در ناحیه مقعد را کاهش می‌دهد. بهترین زمان مصرف این پماد، بعد از دفع مدفوع است.

بهترین پماد برای شقاق
پماد رکتودرم برای درمان شقاق
  • پماد درموپان در درمان شقاق مقعدی

پماد درموپان از لیدوکائین و هپارین تولید می‌شود. این داروی موضعی برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کاربرد دارد. لیدوکائین یک بی حس‌کننده موضعی است که، می‌تواند در تسکین درد موثر باشد. هپارین نیز ضد انعقاد است و باعث کاهش التهاب و تکسین علائم شقاق می‌شود.

• پمادهای حاوی لیدوکائین در درمان شقاق مقعدی

لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی است که، با بی حس کردن عضلات ناحیه مقعد درد را در زمان اجابت مزاج کاهش می‌دهد. بنابراین، در مواردی که شقاق با درد شدید همراه باشد، استفاده از این پماد می‌تواند مفید باشد.

• پمادهای حاوی هیدروکورتیزون در درمان شقاق مقعدی

پمادهای دارای هیدروکورتیزون باعث تخفیف التهاب، تحریک و خارش شقاق مقعدی می‌شود. این پماد در بهبود علائم شقاق شامل خارش و درد موثر است.

• پماد ام جی در درمان شقاق مقعدی

پماد ام جی (MG) یک ضد التهاب و مسکن درد است. در درمان بواسیر و شقاق مقعدی از این پماد استفاده می‌شود. اما استفاده از پماد MG به تنهایی برای درمان شقاق مقعدی موثر نیست. سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش و … در زندگی افراد مبتلا به شقاق مقعدی نیز باید اصلاح شود.

• پماد رکتول در درمان شقاق مقعدی

پماد رکتول برای درمان مشکلات ناشی از شقاق مقعدی استفاده می‌شود. این پماد شامل لیدوکائین، هیدروکورتیزون و کرم‌های مرطوب‌کننده است. لیدوکائین، یک مسکن موضعی و هیدروکورتیزون یک استروئید و ضد التهاب موضعی است. کرم‌های مرطوب‌کننده نیز می‌توانند باعث آرامش و تسکین علائم شقاق شوند.

• پماد کالاندولا در درمان شقاق مقعدی

این پماد از گل همیشه بهار تولید می‌شود. گل همیشه بهار، خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. پماد کالاندولا باعث بهبود التهاب در ناحیه شقاق می‌شود.

• پماد آنتی فیشر در درمان شقاق مقعدی

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان فیشر یا شقاق مقعدی، استفاده از پماد آنتی فیشر است. این پماد از داروهای گیاهی درامازو و عصاره بابونه ساخته می‌شود. درامازو دارای اسید تانیک است که، خاصیت قابضی دارد. بابونه نیز ضد التهاب و اسپاسم است و در درمان زخم‌های غشا مخاطی کاربرد دارد.

• بوتاکس در درمان شقاق مقعدی

بوتاکس یا همان سم بوتولینوم از روش‌های جدید درمان شقاق مقعدی است. اگر داروهای دیگر در درمان موثر واقع نشود، می‌توان از تزریق بوتاکس برای درمان استفاده کرد. تزریق بوتاکس باعث فلج شدن عضله اسفنکتر می‌شود. در نتیجه از اسپاسم عضله جلوگیری کرده و درد ناحیه شقاق را بهبود می‌دهد. مقدار تاثیر بوتاکس در درمان شقاق مقعدی دقیق مشخص نیست. اما بوتاکس در بیش از نیمی از بیماران مفدر بهبود شقاق تاثیر مثبت داشته است.

آیا روش‌های دیگری برای درمان شقاق وجود دارد؟

درمان شقاق مقعدی معمولا با استفاده از روش‌های دارویی شامل پماد یا قرص انجام می‌شود. در برخی از موارد نیز به تشخیص پزشک از روش‌های تهاجمی مانند عمل جراحی شقاق یا درمان فیشر با لیزر شقاق در تهران استفاده می‌شود. طبیعی است که، پزشک ابتدا روش‌های دارویی را پیش می‌گیرد. در صورتی که دارو موثر نباشد، می‌توان از روش‌های دیگر برای درمان شقاق استفاده کرد.

توجه داشته باشید که، در درمان دارویی حتما انواع قرص یا پماد را تنها با تجویز پزشک استفاده کنید. علاوه بر این، تغییر سبک زندگی، ورزش منظم، نوشیدن مقدار آب کافی و مصرف فیبر بیش‌تر می‌تواند از ابتلا به شقاق مقعدی جلوگیری کند. حتی در صورتی که به شقاق مقعدی مبتلا هستید، این موارد در تسریع روند درمان بسیار موثر است.

بهترین روش درمان شقاق کدام است؟

بهترین روش درمان شقاق مقعدی، شامل روش‌های دارویی و جراحی با توجه به تشخیص پزشک برای بیمار تجویز می‌شود.

چه پمادی برای درمان زخم مقعدی در اثر یبوست مناسب است؟

پمادهای دارای هیدروکورتیزون و لیدوکائین، در کاهش التهاب و بهبود زخم موثر است.

چه موقع باید از پماد تتراسایکلین برای درمان شقاق مقعدی استفاده کرد؟

در صورتی که شقاق مقعدی ناشی از عفونت باکتریایی باشد، استفاده از آنتی بیوتیک موضعی مانند تتراسایکلین موثر است.

چه موقع از روش‌های جراحی برای درمان شقاق مقعدی استفاده می‌شود؟

اگر شقاق وارد مرحله مزمن شود و با درمان‌های مختلف دارویی درمان نشود، از روش‌های جراحی برای درمان شقاق استفاده می‌شود.

بهترین پماد برای درمان شقاق مقعدی کدام است؟

بهترین پماد برای درمان شقاق پماد آنتی فیشر است. اما توصیه می‌شود در صورت ابتلا به شقاق مقعدی حتما به پزشک مراجعه کنید و مطابق دستور پزشک دارو یا هر روش درمانی دیگری را پیگیری کنید.

گوشت اضافه ایجاد شده در اثر شقاق در لبه مقعد را با چه دارویی باید برطرف کرد؟

این گوشت اضافه با دارو برطرف نمی‌شود و از طریق جراحی باید آن را برطرف کرد.