بواسیر یا هموروئید چیست؟ آشنایی با بیماری هموروئید یا بواسیر

امروزه بواسیر یا هموروئید (Hemorrhhoids) به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی، بیماری مقعدی شناخته می‌شود که به شکل یک توده دردناک و متورم در داخل کانال مقعد و یا اطراف آن ایجاد می‌گردد. دلیل بیماری بیرون زدگی مقعدی، گشاد شدن رگ های اطراف مقعد و تورم و ملتهب شدن سیاهرگ های اطراف مقعد یا داخل کانال رکتوم (rectal) است. این بیماری به سه نوع داخلی، خارجی و پرولاپس تقسیم میشود که بواسیر خارجی بسیار شایع تر است. حدود نیمی از بزرگسالان بالای 50 سال به دلیل سبک زندگی خود علائم هموروئید، مانند یبوست، خون در مدفوع، خارش و غیره را تجربه کرده و به این بیماری مبتلا می‌شوند پس به دنبال بهترین دکتر هموروئید و هزینه عمل با لیزر هستند.در ادامه این مقاله از وبسایت دکتر قمری جراح عمومی و متخصص بیماریهای مقعدی، به صورت کامل راجع به این بیماری از علائم تا مراقبت های بعد از عمل بیشتر صحبت می کنیم.

بواسیر یا همان هموروئیدها، نوعی بیماری است که شامل ورم و التهاب مجموعه رگ‌های وریدی کوچک و بزرگ در منطقه شرج می‌شود. علت اصلی بواسیر عبارت است از فشار و تنش بر روی رگ‌های شرج، در حالتی که جریان خون به صورت سلیقه‌ای در این منطقه انجام می‌شود.

بواسیر چیست

شما می‌توانید با رعایت چند نکته، از بواسیر جلوگیری کنید:

ایجاد فشار و تنش کمتر در منطقه شرج: در داشتن معماری صحیح و ورزش‌هایی که باعث بهبود و تقویت عضلات کف لگن و شرج می‌شوند، می‌توانید فشار و تنش روی رگ‌های شرج را کاهش داده و از بواسیر جلوگیری کنید.
تغذیه مناسب: رژیم غذایی دارای فیبر غذایی کافی، به شما کمک خواهد کرد تا از ابتلا به بواسیر جلوگیری کنید. برنج قهوه‌ای، نان سفید و غذاهای آماده تولید شده از نان سفید و مواد شیرین‌کننده‌ی صنعتی را رها کرده و به جای آن‌ها از سبزیجات و میوه‌هایی همچون سیب، کیوی، پرتقال، هندوانه، خیار و سبزیجات برگرفته‌ شود.
زندگی سالم: از مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر خودداری کرده و مطمئن شوید که مصرف دارو نیز با پزشک مشاوره شده باشد.
حفظ وزن سالم: حفظ وزن بهینه با فعالیت فیزیکی و مراقبت از جامعه بازیابی پس از زایمان می تواند به تقویت عضلات پرده لگن بپردازید. باارائه مشخصات به طبیب خود از انجام فعالیت ورزشی مطلع شوید.
در صورت داشتن علائم بواسیر یا هموروئیدها، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا درمان مورد نیاز صورت پذیرد.

بواسیر (Hemorrhoid) چیست؟

Hemorrhoid به رگ‌های متورم شده در قسمت تحتانی مقعد و راست روده گفته می‌شود که شدت این عارضه با گذشت زمان بیشتر شده و به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که هنگام بدتر شدن شرایط، حتما این دسته افراد به متخصص مراجعه کنند. اگر شما هم به این بیماری مبتلا شده‌اید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ چراکه دکتر سید عبدالرحیم قمری با تخصص جراحی (روده بزرگ و کولورکتال) سال‌های زیادی است که تمرکز خود را برای درمان این بیماری گذاشته‌اند.

علت بواسیر چیست؟

بسیاری از بیمارانی که به بواسیر مبتلا می‌شوند این سوال را دارند که علت مبتلا شدن به آن چه عواملی است. دلایل مختلفی در ایجاد این بیماری نقش دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • کم آبی بدن، اسهال و یبوست‌های مزمن و مکرر
  • بیش از اندازه نشستن به خصوص در توالت و محل کار
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • رابطه جنسی مقعدی
  • چاقی، کم تحرکی و ورزش نکردن
  • اختلالات کبدی
  • کهولت سن

علائم بواسیر

در بسیاری از مواقع هموروئید با نشانه‌های زیر بروز می‌کند:

• خارش و سوزش در ناحیه مقعد
  • خونریزی بدون درد
  • تورم و بیرون زدگی‌های گوشتی
  • احساس دفع نکردن کامل مدفوع
  • خون در مدفوع
  • نشت مدفوع و ترشحات از مقعد

انواع بواسیر

بواسیر داخلی

بواسیر داخلی (Internal hemorrhoids)

Internal hemorrhoids در عمق راست روده ایجاد می‌شود، از بیرون قابل مشاهده نیست، در اغلب موارد بدون درد بوده و خونریزی مقعدی از اولین علائم آن است. زور زدن در برخی مواقع، آن را تحت فشار قرار می‌دهد که می‌تواند بسیار دردناک باشد.چگونه متوجه شویم بواسیر داخلی داریم؟

بواسیر خارجی (External hemorrhoids)

External hemorrhoids در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود، از بیرون قابل مشاهده بوده و در حالت عادی دردناک است؛ به همین دلیل هنگام وارد شدن فشار در دفع مدفوع، به خونریزی و یا سوزش و خارش بسیار زیاد ذر ناحیه مقعد منجر می‌شود. آیا بواسیر خارجی خطرناک است؟

بواسیر ترومبوزه

ترومبوزه (Thrombosed hemorrhoids)

اگر خون در ضایعه خارجی تجمع پیدا کند، بیماری ترومبوزه ایجاد می‌شود که از علائم آن می‌توان به درد شدید، التهاب، تورم و احساس یک توده سخت در نزدیک مقعد اشاره کرد.هموروئید ترومبوزه بسیار حساس و دردناک است و ممکن است باعث خونریزی مقعدی شدیدی شود.

روش های درمان بواسیر

در بیشتر مواقع می‌توان با انجام اقدامات ساده و ابتدایی، علائم و نشانه‌های ناشی از هموروئید را درمان کرد. در برخی مواقع آن را می‌توان با دارو رفع کرد؛ اما در مرحله نهایی و عدم پاسخ به هیچ درمانی، بیمار به جراحی احتیاج پیدا می‌کند. روش های درمان آن را می تواند به موارد زیر تقسیم بندی کرد.

درمان خانگی و گیاهی هموروئید

درمان‌های خانگی، استفاده از یخ یا کمپرس یخ، حمام آب گرم، استفاده از داروهایی مانند مسکن، شیاف، پماد آنتی هموروئید، هیدروکورتیزون برای تسکین درد و خارش یا داشتن رژیم غذایی پر فیبر و سالم و استفاده از میوه و سبزیجات متنوع در طول روز و نوشیدن آب کافی، هموروئید و بواسیر را در مراحل اولیه رفع کنید.

این موارد را می توان جزویی از درمان گیاهی و خانگی عارضه نامید که بیشتر در مراحل اولیه عارضه یا بعد از عمل جراحی کاربرد دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های خانگی و گیاهی بیماری بر روی مطلب زیر کلیک کنید.

درمان خانگی هموروئید
پزشک متخصص بیماری های مقعدی در حال درمان و جراحی بواسیر

درمان با جراحی هموروئید

درصورتیکه درمان خانگی و دارویی برای این بیماری جواب ندهد و شاهد رفع شدن آن نباشید و یا احساس کنید بیماری هموروئید بسیار شدیدتر از حالت قبل شده است، حتما باید به یک پزشک متخصص بیماریهای مقعدی مراجعه کنید،  که متخصصین با دو روش عمل جراحی هموروئید و عمل با لیزر بیماران را درمان می کنند که اگر انتخاب متخصص جراحی باشد باید شما به یک بیمارستان تخصصی هموروئید در تهران مراجعه کنید و در آن جا به درمان هموروئید به روش عمل جراحی بپردازید. این روش با نام هموروئیدکتومی شناخته می‌شود. همچنین ممکن است از روش دیگری استفاده شود تا پرولاپس در جای خود قرار بگیرد.

درمان با لیزر

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان آن، رابربند است که این روش درمان سرپایی، باعث می‌شود خون رسانی قطع شده و عارضه کوچک و قطع شود. روش دیگر اسکلروتراپی است که در این راه محلول به بواسیر داخلی تزریق می‌شود تا خون رسانی در قسمتی که در آن ایجاد شده، قطع گردد. از دیگر روش‌های درمان می‌توان به فوتو انعقاد مادون قرمز، انقعاد الکتریکی اشاره کرد. هزینه عمل جراحی سنتی آن با درمان به روش لیزر اختلاف قیمتی چندان ندارند که در مقاله ای به صورت کامل و جامع در خصوص هزینه های عمل بواسیر صحبت کردیم.

عمل بواسیر با دکتر قمری

دکتر سید عبدالرحیم قمری متخصص جراحی بیماری های روده بزرگ با سابقه ای چندین ساله در این حوزه ، آماده خدمت رسانی به افرادیست که درگیر این بیماری شده اند.

عمل هموروئید با لیزر ،انعقاد الکتریکی،هموروئیدکتومی و … از تخصص های دکتر قمری در تهران است .

فیلم لیزر درمانی

در این بخش می‌توانید فیلم لیزر بواسیر را مشاهده کنید. بهتر است به جای تلف کردن وقت خود یک راست سراغ بهترین روش درمان آن، یعنی درمان هموروئید با لیزر رفته و تنی سالم داشته باشید. مشاهده این فیلم باعث می‌شود اطلاع داشته باشید که در این روش درمانی چه مراحلی انجام می‌شود تا هموروئید شما درمان شده و بتوانید مثل قبل سالم زندگی کنید. همچنین با مشاهده این فیلم، ترس احتمالی شما از پروسه عمل لیزر کم شده و می‌توانید با خیال راحت و در سریع‌ترین زمان ممکن این بیماری را به خوبی درمان کنید. این فیلم جهت افزایش آگاهی بیماران ارائه شده‌ است.

مراقبت های بعد از عمل هموروئید

مراقبت بعد از عمل هموروئید یا بواسیر بسته به شرایط عمل جراحی و نوع و عمق بیماری برای افراد مختلف متفاوت است. اما برخی از مراقبت ها نظیر مراقبت و پانسمان جراحی، رژیم غذایی بعد از عمل و رعایت بهداشت فردی وجود دارد که برای تمامی بیماران هموروئید یکسان است

یکی از نکات فوق العاده مهم بعد از جراحی هموروئید این نکته است که به هیچ عنوان نباید یبوست بگیرید و نگذارید بدن شما کم آب شود و بهتر است رژیم غذایی پر فیبر و سالم داشته باشید و سعی به سالم خوری و خوردن میوه برای درمان بواسیر داشته باشید و به هیچ وجه مدفوع خود را به تاخیر نیاندازید.

مقالات بیشتر درباره هموروئید

مطالعه جدیدترین مطالب بیماری بواسیر

عمل جراحی بواسیر با لیزر

فیلم عمل جراحی بواسیر با لیزر

بهترین کلینیک و دکتر هموروئید در شرق تهران

هزینه لیزر بواسیر در بیمارستان میلاد

بهترین کلینیک و دکتر هموروئید در شمال تهران

درمان بواسیر با روغن زیتون

لیزر بواسیر یا هموروئيد

لیزر بواسیر | درمان هموروئيد با لیزر

مراقبت های قبل از عمل بواسیر

مراقبت های قبل عمل بواسیر

بهترین دکتر بواسیر

بهترین دکتر لیزر بواسیر در تهران

انواع بواسیر با عکس

بواسیر در مردان

بواسیر در کودکان

راه های پیشگیری از بواسیر

تفاوت بواسیر و شقاق چگونه است؟

تفاوت اصلی این دو بیماری مقعدی، در مواردی چون درد، نوع درمان، شکل ظاهری است، به طور کلی هموروئید موجب ایجاد تورم در رگ های ناحیه مقعد می شود و شقاق باعث ایجاد ترک عمیق در دیواره های خارجی مقعد می شود. با این وجود ممکن است در برخی موارد مانند علائمی چون درد و سوزش، خارش شدید، احساس در مقعد یکسان باشد و نتوان آن دو را تشخیص داد. به همین دلیل توصیه می شود جهت تشخیص یسماری خود به پزشک متخصص مراجعه فرمایید و در خصوص تفاوت هموروئید و شقاق خود اطلاعات حاصل کنید.

سوالات متداول درباره بواسیر یا هموروئید

لیزر هموروئید کوتاه‌ترین روش درمانی را در مقایسه با سایر روش‌ها دارد و در حدود نیم ساعت به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نسبت به هزینه عمل بسیار به صرفه تر و بهتر است

یکی از نشانه‌های مبتلا به بواسیر، احساس برآمدگی در مقعد یا بیرون از آن است؛ اما برای اطمینان از زائده حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و مشورت نمایید.

برآمدگی کنار مقعد در اکثر مواقع به معنی رخ دادن بواسیر ترومبوزه است که در این حالت بیمار هرچه سریع‌تر باید آن را تخلیه کند. برای مشورت با پزشک متخصص و تعیین نوبت می‌توانید همه روزه از ساعت 9ونیم صبح الی 8 شب با شماره‌های 02188339317 و 09031252295 تماس حاصل فرمایید.

امروزه بهترین راه برای درمان و تخلیه کامل هموروئید و بافت عفونی آن لیزر درمانی هموروئید است که این روش ریشه بیماری را از بین می‌برد و امکان عود آن نزدیک به صفر است.

برای تعیین هزینه دقیق درمان، بیمار حتما باید توسط پزشک متخصص معاینه شده تا نوع آن تشخیص داده شود اما به صورت کلی هزینه عمل از 3 میلیون تومان شروع میشود.