کیست مویی در کودکان و نوزادان

کیست مویی کودکان

سوراخ انتهای ستون فقرات چیست؟ عوارض کیست مویی دنبالچه در کودکان چیست؟ کیست مویی در کودکان چه عوارضی دارد؟ آیا سینوس پیلونیدال در کودکان دردناک است؟ کیست مویی اغلب در بزرگسالان دیده می‌شود و در کودکان به‌ ندرت شاهد چنین عارضه‌ای هستیم. اما بسیاری از مادران از ابتلای نوزاد خود به این بیماری هراس دارند. اگر روی دنبالچه نوزاد سوراخ یا فرورفتگی را مشاهده کردید نباید حتماً آن را به کیست مویی نسبت دهید؛ چون در برخی کودکان این سوراخ مادرزادی است.

ولی به‌هرحال اگر فرورفتگی و سوراخی در انتهای ستون فقرات نوزاد وجود داشت با پزشک حتماً مشورت کنید. در کودکان و نوزادان، کیست مویی در اثر بازگشت مو به داخل بدن ایجاد می‌شود. این مورد در کودکانی که پرمو هستند شایع‌تر بوده و همانند بزرگسالان دچار عفونت و آبسه خواهد شد.

کیست مویی بیماری خطرناکی نیست ولی درمان نکردن آن باعث درد در ناحیه دنبالچه میشود و اذیت کننده است.

علائم کیست مویی کودکان

احساس درد در ناحیه استخوان دنبالچه مهم ترین علامت کیست مویی در کودکان است.
علائم ابتلا به کیست مویی در کودکان درد در ناحیه استخوان دنبالچه است.

یکی از مهم‌ترین علائم کیست مویی کودکان احساس درد در ناحیه استخوان دنبالچه است. اولین نشانه بروز این کیست ایجاد آبسه بوده و از دیگر علائم آن می‌توان به تورم، التهاب، ایجاد حساسیت، گرمای بدن اشاره کرد. تمام این نشانه‌ها از رایج‌ترین علائم ابتلا به کیست مویی در کودکان خواهد بود. در برخی از آنها حتی امکان این وجود دارد که این کیست تا دوران نوجوانی هیچ‌گونه علائمی را از خود نشان ندهد.

آیا کیست مویی در کودکان دردناک است؟

بسیاری از مادران در هنگام مشاهده فرورفتگی در انتهای دنبالچه کودک خود که میتواند یک سوراخ انتهای ستون فقرات باشد فوری به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند. آنها از اینکه نوزادشان به کیست مویی دچار شده باشد ابراز نگرانی خواهند کرد. اکثر پزشکان نیز این‌گونه عنوان خواهند کرد هرگونه سوراخی روی باسن کودک نشان از کیست مویی نیست.

به‌هرحال چون کیست مویی کودکان عارضه‌ای دردناک بوده باید حتماً با پزشک جراح مشورت‌های لازم را انجام داد. چنانچه مایعات داخل کیست تخلیه نشوند برای کودک می‌تواند دردناک باشد. چون این سینوس مویی در نزدیکی استخوان دنبالچه و سوراخ روی دنبالچه نوزاد ایجاد می‌شود کودک در هنگام نشستن دچار درد و ناراحتی خواهد شد. نوزادانی هم که نمی‌توانند احساس درد خود را نشان دهند از نشستن ممانعت می‌کنند و این‌گونه مادران خود را از داشتن درد مطلع خواهند کرد.

عوارض کیست مویی دنبالچه در کودکان

اگر به‌موقع برای درمان کیست مویی در کودکان اقدام نکنید خطرات و عوارضی را به دنبال خواهد داشت. درصورتی‌که درمان این بیماری به تأخیر بیفتد این عارضه آبسه خواهد زد و عمق بیشتری از بدن را درگیر می‌کند. به دنبال عفونت سینوس پیلونیدال کودکان امکان اینکه این عفونت کل بدن را در بر بگیرد وجود خواهد داشت.

در چنین مواقعی پزشکان تمام تلاش خود را خواهند کرد که از لیزر درمانی برای کودکان استفاده نکنند؛ اما در مواقعی که بیماری حاد شده و نیاز به جراحی داشته باشد پزشک کیست مویی کودکان را با لیزر درمان می‌کند. این روش به‌طورکلی عوارضی نداشته؛ ولی در برخی کودکان ممکن است باعث استفراغ، حالت تهوع و یا خواب‌آلودگی شود. پس از لیزر هم کودک به استراحت و آرامش نیاز خواهد داشت که پزشک متخصص به تجویز آرام‌بخش این امکان را برای کودک فراهم خواهد کرد.

درمان کیست مویی کودکان

درمان کیست مویی در کودکان با تجویز دارو توسط پزشک
تجویز آنتی‌بیوتیک، روش درمان کیست مویی در کودکان

اگر پزشک متخصص برای کودک کیست مویی را به‌موقع تشخیص دهد نیازی به درمان سخت و جراحی نخواهد داشت. به‌طورکلی برای کودکان و زنان باردار لیزر درمان توصیه نمی‌شود. پس با روش‌های دیگر مانند دارودرمانی پزشک سعی خواهد کرد آن را درمان کند. یکی از درمان‌ها تجویز آنتی‌بیوتیک و پماد برای کیست مویی بوده که باید تا پایان دوره درمان آن را مصرف کنند. برخی از مادران وقتی کودک می‌گوید که دیگر دردی ندارد مصرف دارو را قطع می‌کنند. اما باید طبق دستور پزشک مصرف دارو قطع شود.

برای درمان کیست مویی کودکان یکی از اقدامات مهم این است که به طور مرتب برای چکاپ اقدام کنید. حتی اگر دوره درمان هم‌پایان یافته باید هرچند مدت یکبار به پزشک متخصص مراجعه کرده تا هرگونه مشکل احتمالی را تشخیص دهد. یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای درمان کیست مویی در کودکان افزودن ملین به رژیم غذایی کودک است. اگر روده‌های کودک به‌خوبی کار نکند و دچار یبوست باشد سرعت روند درمان را کاهش داده و این عارضه دردناک‌تر خواهد شد. پس حتماً به عملکرد سیستم دستگاه گوارش کودک توجه کنید.

مراقبت‌های لازم در هنگام درمان کیست مویی کودکان

در هنگام درمان کیست مویی کودکان لازم است که مراقبت‌های لازم را نیز انجام دهید. این مراقبت‌ها شامل:

• هنگام نشستن کودک و احساس درد به او یک بالشتک نرم بدهید که روی آن بنشیند.
  • از نشستن کودک روی سطوح سفت‌وسخت خودداری کنید.
  • هر زمان که کودک بهبودی کامل را به دست آورد به او اجازه دهید به روال عادی زندگی خود برگردد و به مدرسه و مهدکودک برود.
  • داشتن محیط آرام برای استراحت
  • کودک را از انجام حرکات سریع در هنگام بلند شدن منع کنید.
  • حتماً در بهداشت فردی به کودک کمک کرده و نواحی ستون فقرات و مقعد را همیشه تمیز نگهدارید.
  • کودک باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند.
  • پس از هربار حمام کردن کودک حتما بدن او را با یک حوله نرم کامل خشک کنید.

هزینه درمان کیست مویی در کودکان

هزینه عمل کیست مویی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع دکتر، بیمارستان و … برای اطلاعات از هزینه درمان کیست مویی کودکان به کلینیک دکتر قمری (متخصص بیماری های مقعدی) مراجعه کنید یا با شماره ۰۹۰۳۱۲۵۲۲۹۵ تماس بگیرید.

عکس کیست مویی کودکان

در این قسمت از مقاله به بازبینی انواع مختلف عکس کیست مویی در نوزادان و کودکان میپردازیم که از سوراخ انتهای ستون فقرات نوزاد می توانید آن را مشاهده کنید.

عکس کیست مویی کودکان
سوراخ روی دنبالچه نوزاد

خلاصه مقاله کیست مویی کودکان

کیست مویی در کودکان، ازآنجا که بیماری بسیار شایعی نیست پس والدین نباید نگرانی از این بابت داشته باشند. اگر به کیست مویی در کودک خود مشکوک شدید حتماً با مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر قمری نسبت به تشخیص و درمان آن فوری اقدام کنید. چراکه تشخیص به‌ موقع باعث می‌شود روند درمان سریع پیش برود و کودک کمتر احساس درد و ناراحتی داشته باشد.

همچنین انجام چکاپ نهایی توسط دکتر یکی از مراحلی است که والدین باید به آن اهمیت دهند. امکان دارد برخی از کودکان پس از بهبودی دچار مشکلاتی شوند و در چنین صورتی نظر پزشک متخصص و رسیدگی به آن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

1.5/5 - (2 امتیاز)