درد مقعد

درد مقعد، دردی است که در داخل یا اطراف ناحیه نشیمنگاهی شما ایجاد می‌شود. مقعد شما ۳ تا ۴ سانتی‌متر آخر روده بزرگ (کولون) شما است. راست‌روده شما قسمت ۶ اینچی است که درست قبل از مقعد شما قرار دارد. آنها همراه با پوست اطراف، ناحیه پری مقعدی شما را تشکیل می‌دهند. این منطقه می‌تواند بسیار حساس باشد.

درد مقعد یک بیماری شایع با دلایل احتمالی زیادی است. بیشتر آنها جدی نیستند، اما برخی ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. مهم است که دردهای مقعدی را بشناسید و متوجه بدتر شدن یا بهتر نشدن آن شوید. از مشورت با پزشک در مورد دردهای مقعدی خجالت نکشید یا در صورت نیاز به دنبال درمان باشید. این مقاله وب‌سایت دکتر قمری را تا انتها مطالعه کنید و اطلاعات لازم را در رابطه با این عارضه به دست آورید.

دلایل احتمالی درد مقعد چیست؟

برخی از شایع‌ترین علل درد مقعدی عبارت‌اند از:

هموروئید رگ‌های خونی متورم در داخل مقعد یا رکتوم شما.
عفونت شامل عفونت‌های مقاربتی (STIs) و عفونت‌های قارچی
آبسه پری آنال ناشی از یک غده مقعدی آلود
شقاق مقعد پارگی‌های کوچک در پوشش مقعد شما
ضربه یا درد از زور زدن برای دفع مدفوع سفت و یا از نفوذ مقعدی.

برخی از علل کمتر شایع دردهای مقعدی عبارت‌اند از:

فیستول مقعدی تونلی که وقتی آبسه مقعدی از طریق پوست شما فرسایش می‌یابد ایجاد می‌شود.
بیماری التهابی روده (IBD) در رکتوم شما، مانند کولیت زخمی یا بیماری کرون.
زخم‌های راست‌روده به دلیل IBD یا سندرم زخم رکتوم منفرد.
سندرم لواتور آنی یا پروکتالژی زودگذر شرایطی که باعث مقعد می‌شود اسپاسم عضلانی.
سرطان مقعدی سرطان در مقعد یا رکتوم
خارش مقعد یک بیماری پوستی که می‌تواند باعث خارش شدید شود.

درد مقعدی چه حسی دارد؟

یک پزشک متخصص که دردهای مقعدی شما را تشخیص می‌دهد ممکن است از شما بخواهد که درد را توصیف کنید یا بپرسد که آیا علائم دیگری همراه با آن دارید یا خیر. این می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد دلایل احتمالی دردهای مقعد شما ارائه دهد. مثلاً:

درد شدید مقعد

دردهای مقعدی که تیز یا بریدگی احساس می‌شود ممکن است نشان دهنده یک زخم باز باشد، مانند زخم یا شقاق. برخی از افراد اسپاسم عضلانی در سندرم لواتور آنی را به عنوان درد کوبنده توصیف می‌کنند. هموروئید ترومبوز شده نیز می‌تواند باعث درد شدید و موضعی شود. این یک هموروئید است که ایجاد شده است لخته خون درون آن. برای لیزر شقاق در تهران (درمان فیشر با لیزر) می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

یبوست می‌تواند دلیل اصلی شقاق و بواسیر باشد. یبوست: ۶ نکته برای کمک به بازگشت به حرکات منظم روده و رفع یبوست را مطالعه کنید تا با شیوه رفع یبوست آشنا شوید.

درد مقعدی همراه با فشار

اگر چیزی در داخل مقعدتان متورم شده باشد، ممکن است فشار همراه با درد در داخل مقعد خود احساس کنید. این می‌تواند یک هموروئید، یک آبسه یا به ندرت باشد تومور. اگر تو داری یبوست، می‌توانید درد ناشی از استرس و فشار همراه با فشار ناشی از سفت شدن را احساس کنید، مدفوع نهفته داخل رکتوم یا کانال مقعدی شما گیر کرده است.

انواع هموروئید چیست؟ با مطالعه مقالات مرتبط در مجله وب‌سایت دکتر قمری بیشتر با این بیماری آشنا شوید.

درد مقعدی همراه با خارش

خارش مقعد نشان‌دهنده یک بیماری پوستی در داخل مقعد شما است. برخی از این موارد نیز می‌توانند باعث دردهای مقعدی شوند. هموروئید می‌تواند هر دو را ایجاد کند، و همین‌طور می‌تواند باعث ایجاد هر دو شود عفونت مخمر مقعدی (نوعی کاندیدیاز). زگیل مقعدی یکی دیگر از علل احتمالی است.

درد مقعد بعد از مدفوع

اگر متوجه درد رکتوم شدید، به خصوص بعد از مدفوع، ممکن است به این دلیل باشد که مدفوع باعث تحریک وضعیت شما می‌شود. شقاق مقعدی یکی از علل شایع درد پس از مدفوع است؛ زیرا مدفوع باعث کشیدگی شقاق (پارگی) می‌شود. مدفوع همچنین می‌تواند بواسیر را تحریک کند و باعث خونریزی یا افتادگی آنها شود – از مقعد شما خارج شود.

درد مقعد در دوران قاعدگی

درد رکتوم در طول دوره شما رایج است. گرفتگی‌های قاعدگی می‌تواند بر عضلات پری مقعد و همچنین عضلات رحم شما تأثیر بگذارد. یک ماده شیمیایی به نام پروستاگلاندین باعث انقباض این ماهیچه‌ها، گاهی اوقات شدید می‌شود. به ندرت، اندومتریوز می‌تواند رکتوم شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث درد قاعدگی و خونریزی در آنجا شود.

درد مقعد در دوران بارداری

یبوست و هموروئید هر دو شایع هستند ناراحتی‌های بارداری. با پیشرفت بارداری، وزن جنین در حال رشد ممکن است بر اعصاب پری مقعدی فشار بیاورد. ممکن است این فشار و درد را هنگام نشستن بیشتر احساس کنید و با پیشرفت بارداری، ممکن است بیش از حد معمول نشسته باشید.

اگر درد مقعدی داشته باشم چه باید بکنم؟

در بسیاری از موارد می‌توانید درد مقعد را در خانه درمان کنید. اغلب در عرض چند روز از بین می‌رود. در موارد دیگر، بهتر نمی‌شود یا بدتر می‌شود. هرگز ایده بدی نیست که در مورد درد مقعدی با یک پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر شدید، طولانی مدت یا با علائم نگران کننده دیگری مانند خونریزی از رکتوم.

برای درمان درد مقعد در خانه از چه داروها یا درمان‌هایی می‌توانم استفاده کنم؟

برای تسکین فوری درد مقعدی، می‌توانید سعی کنید:

•  بدون نسخه (OTC) مسکن‌ها، پسندیدن استامینوفن.
  •  استفاده از کرم دارویی، مانند هیدروکورتیزون یا لیدوکائین.
  •  خیساندن مقعد در یک حمام سیتز به مدت ۲۰ دقیقه، چند بار در روز.
  •  مصرف داروی بدون نسخه ملین برای بهبود یبوست یا نرم‌کننده مدفوع

پزشک چگونه درد مقعدی را درمان می‌کنند؟

یک پزشک متخصص در مورد علائم شما سؤالاتی می‌پرسد و در صورت لزوم مقعد شما را بررسی می‌کند تا علت درد مقعد شما را تشخیص دهد. درمان به علت آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، آنها همان درمان‌های خانگی ذکر شده در بالا را توصیه می‌کنند. اما برخی شرایط پیچیده‌تر ممکن است نیاز داشته باشند:

•  آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد ویروس‌ها یا ضد قارچ‌ها برای درمان عفونت
  •  داروهای مسکن تجویزی (داروهای ضددرد).
  •  داروهای هدفمند برای درمان مرتبط با IBD التهاب رکتوم.
  •  جراحی برای ترمیم فیستول، برداشتن هموروئید ترومبوز شده یا کاهش تنش عضلانی.

چه زمانی باید در مورد درد مقعدی با پزشک مشورت کنم؟

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث درد مقعدی می‌شود یا اینکه چگونه آن را درمان کنید، همیشه می‌توانید با یک پزشک متخصص در مورد درد مقعدی مشورت کنید. اگر قبلاً سعی کرده‌اید آن را در خانه درمان کنید و نتیجه نداده‌اید، قبل از بدتر شدن آن با مجموعه ما تماس بگیرید. اگر هر یک از علائم هشداردهنده زیر را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

•  دردی که آن‌قدر شدید است که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند یا شما را در شب بیدار کند.
  •  دردی که با داروهای بدون نسخه تسکین نمی‌یابد یا بدتر می‌شود.
  •  درد همراه با خونریزی شدید یا مداوم.
  •  دردی که مانع از مدفوع شما می‌شود یا یبوستی که با ملین‌ها برطرف نمی‌شود.
  • چگونه می توانم درد مقعد خود را تسکین دهم؟

از یخ یا حرارت برای کاهش تورم و تسکین درد استفاده کنید. استراحت کنید تا به زخم زمان التیام بدهید. مسکن های بدون نسخه مانند ناپروکسن (Aleve) یا ایبوپروفن (Advil) مصرف کنید.

• آیا باید نگران درد باسن باشم؟

افراد زمان زیادی را در حالت نشسته می گذرانند و احساس درد در باسن هنگام نشستن می تواند باعث نگرانی شود. درد در این ناحیه می تواند به دلیل کبودی یا آسیب جزئی موقتی باشد، اما همچنین می تواند ناشی از یک بیماری جدی تر و طولانی مدت باشد.

دکتر قمری (متخصص جراحی عمومی)

پزشک متخصص جراحی عمومی شقاق، بواسیر، کیست مویی، واریس، فیستول و ...