کولیت اولسراتیو (UC): علائم، علل، تشخیص، درمان

کولیت اولسراتیو (UC) یک بیماری التهابی روده است. این بیماری باعث تحریک، التهاب و زخم در پوشش روده بزرگ شما می شود. هیچ درمانی وجود ندارد و افراد معمولاً علائم را تا آخر عمر ادامه می‌دهند. اما درمان‌های مناسب می‌تواند به شما در کنترل بیماری کمک کند.

کولیت اولسراتیو زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما اشتباه می کند. به طور معمول، مانند سرماخوردگی به مهاجمان بدن شما حمله می کند. اما زمانی که شما مبتلا به UC هستید، سیستم ایمنی شما فکر می‌کند غذا، باکتری‌های خوب روده و سلول‌هایی که روده بزرگ شما را پوشانده‌اند، مزاحم هستند. گلبول‌های سفید خون که معمولاً از شما محافظت می‌کنند به جای آن به پوشش روده بزرگ شما حمله می‌کنند و باعث التهاب و زخم ها میشوند.

پزشکان مطمئن نیستند که چرا مردم به این عارضه مبتلا می شوند. ژن های شما ممکن است نقش داشته باشند.

مواردی که می تواند بر خطر ابتلا به کولیت اولسراتیو تأثیر بگذارد عبارتند از:

• سن: اگر بین 15 تا 30 سال یا بیشتر از 60 سال سن دارید در معرض ابتلا بیشتری قرار دارید.
  • قومیت: این خطر در افراد یهودی تبار اشکنازی بیشتر است.
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از بستگان نزدیکتان به این عارضه مبتلا باشد، خطر شما می تواند تا 30 درصد بیشتر باشد.

غذا و استرس باعث ایجاد آن نمی شوند، اما می توانند باعث تشدید علائم شوند.

نوع کولیت اولسراتیو شما بستگی به موقعیت مکانی ایجاد آن دارد:

• پروکتیت اولسراتیو: معمولا خفیف ترین شکل است. فقط در رکتوم، قسمتی از کولون شما که نزدیک‌ترین قسمت به مقعد است، قرار دارد. خونریزی مقعدی ممکن است تنها نشانه بیماری باشد.
  • پروکتوسیگموئیدیت: در رکتوم و انتهای پایین روده بزرگ شما اتفاق می افتد (شما ممکن است بشنوید که پزشک آن را کولون سیگموئید می نامد). اسهال خونی، گرفتگی شکم و درد خواهید داشت. شما میل به مدفوع دارید، اما نمی توانید. (پزشک شما ممکن است این را تنسموس بنامد.)
  • کولیت سمت چپ: باعث ایجاد گرفتگی در آن سمت شکم شما می شود. همچنین اسهال خونی خواهید داشت و ممکن است بدون تلاش وزن کم کنید. از راست روده تا سمت چپ روده بزرگ دچار التهاب خواهید شد.
  • پانکولیت: اغلب کل روده بزرگ شما را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند باعث حملات شدید اسهال خونی، گرفتگی شکم، درد، خستگی و کاهش وزن شود.
  • کولیت اولسراتیو حاد: نادر است. کل روده بزرگ شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث درد شدید، اسهال شدید، خونریزی و تب می شود.

اصلی علامت کولیت اولسراتیو اسهال خونی است ممکن است مقداری چرک در مدفوع شما نیز وجود داشته باشد.

مشکلات دیگر عبارتند از:

• گرفتگی شکم درد
  • اصرار ناگهانی برای مدفوع
  • عدم احساس گرسنگی
  • احساس خستگی
  • کم آبی بدن
  • درد یا درد مفاصل
  • آفت دهان
  • درد چشم وقتی به نور روشن نگاه می کنید
  • گلبول های قرمز بسیار کم که به آن کم خونی می گویند
  • زخم های پوستی
  • احساس می کنید که بعد از استفاده از حمام، روده بزرگ خود را به طور کامل تخلیه نکرده اید
  • شب بیداری
  • عدم توانایی در نگه داشتن مدفوع
  • درد یا خونریزی با حرکات روده

علائم شما می تواند تشدید شود، از بین برود و دوباره بازگردد. ممکن است هفته ها یا سال ها هیچ کدام را نداشته باشید.

سایر بیماری های روده می توانند برخی از علائم مشابه را داشته باشند.

• کولیت اولسراتیو فقط روده بزرگ و پوشش داخلی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • بیماری کرون باعث التهاب می شود، اما سایر نقاط دستگاه گوارش شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • سندرم روده تحریک پذیر برخی از علائم مشابه UC را دارد، اما باعث التهاب یا زخم نمی شود. در عوض، این مشکل با ماهیچه های روده شماست.

طبقه بندی کولیت اولسراتیو

• بهبودی بالینی: این بدان معنی است که شما هیچ مشکل یا ناراحتی عمده ای ندارید. اگر روزانه حدود سه بار مدفوع جامد و یک مدفوع آبکی در روز دارید، احتمالاً در حال بهبودی بالینی هستید.
  • خفیف تا متوسط: این بیماری به آرامی شروع می شود اما با گذشت زمان بدتر می شود.
  • شدید: اگر روزی شش یا بیشتر مدفوع خونی دارید، کولیت اولسراتیو شما احتمالاً شدید است. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند تپش قلب یا تب داشته باشید.
  • سمی: این کلمه شکل بحرانی کولیت شدید را توصیف می کند. اگر روزانه 10 بار یا بیشتر اجابت مزاج دارید، همراه با خونریزی مقعدی، تب و سایر علائم، کولیت سمی دارید. باید به بیمارستان مراجعه کنید.

پزشک شما از آزمایش هایی برای تشخیص UC استفاده می کند.

• آزمایشات خون: می تواند نشان دهد که آیا کم خونی یا التهاب دارید.
  • نمونه های مدفوع: می تواند به پزشک کمک کند تا عفونت یا انگل در روده بزرگ را مشاهده کند. آنها همچنین می توانند نشان دهند که آیا خونی در مدفوع شما وجود دارد که نمی توانید آن را ببینید.
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر: به پزشک شما اجازه می دهد تا قسمت تحتانی روده بزرگ را بررسی کند. آنها یک لوله قابل خم شدن را در قسمت پایینی روده بزرگ قرار می دهند. این لوله دارای یک چراغ کوچک و دوربین در انتهای آن است. پزشک شما همچنین ممکن است از یک ابزار کوچک برای برداشتن تکه ای از پوشش داخلی روده بزرگ استفاده کند. به این می گویند بیوپسی. پزشک در آزمایشگاه نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند.
  • کولونوسکوپی: همان فرآیند است سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر که پزشک به کل روده بزرگ شما نگاه می کند، نه فقط قسمت پایینی.
  • اشعه ایکس: برای تشخیص بیماری کمتر رایج هستند، اما ممکن است پزشک شما بخواهد در موارد خاص این بیماری را داشته باشید.

درمان UC دو هدف اصلی دارد. اولین مورد این است که احساس بهتری داشته باشید و به روده بزرگ خود فرصتی برای بهبودی بدهید. دوم جلوگیری از تشدید نشانه ها است. ممکن است برای رسیدن به این اهداف به ترکیبی از تغییر رژیم غذایی، دارو یا جراحی نیاز داشته باشید.

• رژیم غذایی: برخی از غذاها می توانند علائم شما را بدتر کنند. ممکن است متوجه شوید که غذاهای نرم و ملایم به اندازه غذاهای تند یا پر فیبر شما را آزار نمی دهد. اگر نمی توانید قند موجود در شیر به نام لاکتوز را هضم کنید (یعنی شما دارای عدم تحمل لاکتوز هستید) ممکن است پزشک به شما بگوید که مصرف لبنیات را متوقف کنید. یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی فیبر، پروتئین بدون چربی، میوه ها و سبزیجات باید ویتامین ها و مواد مغذی کافی را تامین کند.
  • دارو: پزشک ممکن است انواع مختلفی از داروها را تجویز کند، از جمله:
    • آنتی بیوتیک ها: این ها با عفونت ها مبارزه می کنند و اجازه می دهند روده بزرگ شما بهبود یابد.
    • آمینوسالیسیلات ها: این داروها دارای چیزی به نام اسید 5-آمینو سالیسیلیک (5-ASA) هستند که با التهاب مبارزه می کند و به کنترل علائم کمک می کند. ممکن است قرص بخورید یا تنقیه کنید یا شیاف تجویز شود.
    • کورتیکواستروئیدها: اگر آمینوسالیسیلات ها کار نمی کنند یا علائم شما شدید است، پزشک ممکن است این داروهای ضد التهابی را برای مدت کوتاهی به شما بدهد.
    • تعدیل کننده های ایمنی: اینها به توقف حمله سیستم ایمنی بدن به روده بزرگ کمک می کنند. ممکن است مدتی طول بکشد تا اثر بگذارند. ممکن است تا 3 ماه هیچ تغییری را متوجه نشوید.
    • بیولوژیک: به جای مواد شیمیایی از پروتئین های موجود در سلول های زنده ساخته می شوند. آنها برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو شدید هستند.
    • مهارکننده های ژانوس کیناز (مهارکننده های AS): داروهای خوراکی هستند که می توانند به سرعت برای بهبود و حفظ بهبودی کولیت اولسراتیو کار کنند.
    • تعدیل کننده های گیرنده اسفنگوزین 1-فسفات (S1P): یک داروی خوراکی برای بیماران مبتلا به UC متوسط تا شدید فعال است.
    • لوپرامید: می تواند اسهال را کند یا متوقف کند. قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.
  • عمل جراحی: اگر درمان های دیگر جواب نداد یا UC شما شدید است، ممکن است به جراحی برای برداشتن کولون (کولکتومی) یا کولون و رکتوم (پروکتوکولکتومی) نیاز داشته باشید. اگر پروکتوکولکتومی دارید، پزشک ممکن است یک کیسه کوچک از روده کوچک شما بسازد و آن را به مقعد شما متصل کند. این آناستوموز کیسه مقعدی ایلئال (IPAA) نامیده می شود. این به بدن شما اجازه می دهد مواد زائد را به طور معمول دفع کند، بنابراین نیازی به پوشیدن کیسه برای جمع آوری مدفوع ندارید.

عوارض کولیت اولسراتیو می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خونریزی: می تواند منجر به کم خونی شود.
  • پوکی استخوان: ممکن است به دلیل رژیم غذایی یا مصرف زیاد کورتیکواستروئیدها استخوان های شما ضعیف شوند.
  • کم آبی بدن: اگر روده بزرگ شما نمی تواند به اندازه کافی جذب کند، ممکن است لازم باشد مایعات را از طریق ورید (داخل وریدی یا IV) دریافت کنید.
  • التهاب: این می تواند مفاصل، پوست یا چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • کولیت فولمینانت: اگر حمله UC شما شدید باشد، ممکن است روده بزرگ شما ترکیده یا عفونت در بدن شما پخش شود. روده های شما حرکت مواد زائد را متوقف می کند و شکم شما متورم می شود.
  • مگاکولون: کولیت فولمینانت می تواند باعث تورم یا ترکیدن روده بزرگ شود. این یک عارضه خطرناک است و احتمالاً به جراحی نیاز خواهید داشت.
  • بیماری کبد: مجاری صفراوی یا کبد شما ممکن است ملتهب شود یا ممکن است اسکار (زخم) در بافت کبدتان ایجاد شود.
  • سرطان روده بزرگ: کولیت اولسراتیو شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می دهد، به خصوص اگر کل روده بزرگ شما تحت تاثیر قرار گرفته باشد یا اگر برای مدت طولانی UC داشته باشید.

این که آیا نگران هستید که علائم شما UC باشد، یا قبلاً این بیماری را دارید و اطلاعات بیشتری می خواهید، در اینجا سؤالاتی وجود دارد که باید از پزشک خود بپرسید:

• آیا علائم من نشانه کولیت اولسراتیو (UC) یا بیماری دیگری است؟
  • وجود دارد انواع مختلف UC؟ آیا آنها علائم متفاوتی دارند؟
  • به چه آزمایشاتی نیاز خواهم داشت؟
  • اگر من مبتلا به کولیت اولسراتیو هستم، برنامه درمانی من چگونه خواهد بود؟
  • آیا تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی به کاهش علائم من کمک می کند؟
  • کولیت اولسراتیو من چقدر جدی است؟
  • اگر برای کولیت اولسراتیو دارو مصرف کنم، آیا عوارضی خواهد داشت؟
  • آیا باید مکمل های غذایی مانند پروبیوتیک ها را مصرف کنم؟
  • هر چند وقت یک بار باید برای معاینه مراجعه کنم؟
  • اگر علائم من به طور ناگهانی بدتر شد چه باید بکنم؟
  • چگونه بفهمم که کولیت اولسراتیو من در حال بدتر شدن است؟
  • چگونه بفهمم که آیا باید داروی کولیت اولسراتیو خود را تغییر دهم؟
  • آیا باید به جراحی فکر کنم؟ جراحی شامل چه مواردی می شود؟
  • خطر گرفتن من چیست؟ سرطان روده بزرگ؟

برای اکثر افراد، کولیت اولسراتیو یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است. ممکن است دوره‌هایی بدون هیچ علامتی داشته باشید (پزشک شما این را بهبودی می‌نامد). حدود 10 درصد از مبتلایان به UC، اولین حمله خود را تجربه می کنند و به سرعت بدتر می شوند و عوارض جدی دارند. در بسیاری از افراد، این بیماری به مرور زمان به روده بزرگ گسترش می یابد. این می تواند به سرطان روده بزرگ تبدیل شود، اما حدود نیمی از افرادی که به آن مبتلا می شوند، اگر پزشکان زودتر به بیماری مبتلا شوند و روده بزرگ آنها را خارج کنند، زنده می مانند.

دکتر قمری (متخصص جراحی عمومی)

پزشک متخصص جراحی عمومی شقاق، بواسیر، کیست مویی، واریس، فیستول و ...