صفر تا صد آشنایی با بیماری اسهال

اسهال به وضعیتی اطلاق میشود که در آن فرد به طور مکرر و معمولا به مدفوعی شل و آبکی دچار میشود.

بسیاری از افراد چند بار در سال دچار اسهال می شوند. به طور معمول 2 تا 3 روز طول می کشد. برخی افراد بیشتر به آن مبتلا می شوند. این می تواند به این دلیل باشد که آنها مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا سایر شرایط هستند.

انواع مختلفی وجود دارد، از جمله:

اسهال حاد

این شایع ترین نوع حداکثر چند روز طول می کشد و معمولا بدون درمان بهتر می شود.

اسهال مداوم

این نوع از چند هفته تا یک ماه ادامه دارد.

اسهال مزمن

این نوع بیش از یک ماه طول می کشد یا با گذشت زمان ظاهر می شود و از بین می رود. این می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد که نیاز به توجه پزشک شما دارد.

معمولاً به دلیل ویروسی است که وارد روده شما می شود. برخی افراد آن را «آنفولانزای روده» یا «آنفولانزای معده» می نامند.

علل دیگر عبارتند از:

• آلرژی به برخی غذاها
  • بیماری های روده (مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو)
  • خوردن غذاهایی که دستگاه گوارش را مختل می کند
  • عفونت توسط باکتری ها (عامل بیشتر انواع مسمومیت های غذایی) یا موجودات دیگر مانند انگل ها
  • سوء مصرف ملین ها یا واکنش به داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و برخی داروهای سرطان
  • دویدن (برخی افراد به دلایل نامعلوم دچار اسهال دونده می شوند.)
  • برخی سرطان ها
  • جراحی روی دستگاه گوارش شما
  • مشکل در جذب برخی مواد مغذی که «سوء جذب» نیز نامیده می شود
  • پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)

همچنین ممکن است به دنبال یبوست، به خصوص برای افرادی که IBS دارند، ایجاد شود.

ممکن است نشانه های زیر را داشته باشید:

• نفخ در شکم
  • مدفوع نازک یا شل
  • مدفوع آبکی
  • احساس فوری مبنی بر اینکه باید مدفوع کنید
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی اختیاری مدفوع

بیشتر موارد اسهال چیزی جز یک ناراحتی مختصر نیست. اما گاهی اوقات، آنها در مورد یک بیماری جدی هشدار می دهند. در صورتی که این بیماری را دارید با پزشک خود صحبت کنید. اگر برای بیش از 24 ساعت و بیش از 3 روز اسهال دارید، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین، اگر سرطان دارید یا اخیراً برای آن درمان داشته اید، حتماً پزشک خود را در مورد اسهال خود مطلع کنید.

علائم جدی تر اسهال عبارتند از:

• خون یا مخاط در مدفوع شما
  • کاهش وزن

اگر بیش از سه بار در روز مدفوع آبکی دارید و مایعات کافی نمی نوشید، ممکن است دچار کم آبی شوید. اگر درمان نشود می تواند یک مشکل جدی باشد.

اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• خون در اسهال یا مدفوع سیاه و قیری رنگ
  • تب بالا (بالاتر از 38 درجه سانتیگراد) یا بیش از 24 ساعت طول بکشد
  • اسهال که بیش از 2 روز طول بکشد
  • درد شدید در شکم (به خصوص ربع تحتانی سمت راست) یا انتهای عقب
  • اسهال پس از بازگشت از یک کشور خارجی
اینها می توانند علائم هشدار دهنده مواردی مانند زیر باشند:

• بیماری التهابی روده
  • پانکراتیت
  • سرطان روده بزرگ

همچنین در صورت داشتن اسهال و هر یک از این علائم کم آبی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• ادرار تیره
  • مقدار ادرار کمتر از حد معمول یا در یک کودک، پوشک خیس کمتر از حد معمول
  • ضربان قلب سریع
  • پوست خشک
  • گیجی

پزشک شما در مورد سابقه پزشکی شما، داروهایی که مصرف می کنید و آنچه اخیراً خورده اید یا مجبور به نوشیدن شده اید سؤال می کند. آنها شما را معاینه فیزیکی می کنند تا علائم کم آبی بدن یا درد شکم را پیدا کنید.

آزمایش‌های خاصی می‌توانند به مشخص کردن علت اسهال شما کمک کنند، از جمله:

• آزمایش خون برای بررسی بیماری ها یا اختلالات خاص
  • کولونوسکوپی، در موارد نادر، که در آن پزشک با یک لوله نازک و منعطف که دوربین کوچک و نور را در خود جای می‌دهد، به داخل روده بزرگ نگاه می‌کند. آنها همچنین می توانند از این دستگاه برای نمونه برداری کوچک از بافت استفاده کنند. یا ممکن است پزشک شما سیگموئیدوسکوپی را انجام دهد، که فقط به قسمت پایین کولون نگاه می کند.
  • آزمایش مدفوع برای جستجوی باکتری یا انگل
  • آندوسکوپی برای بررسی معده و روده شما برای اطمینان از اینکه مشکلی مانند زخم وجود ندارد که می تواند باعث اسهال شما شود.
  • آزمایش‌های تصویربرداری که می‌تواند نشان دهد آیا اشکالی در نحوه شکل‌گیری اندام‌های شما وجود دارد یا خیر.
  • تست‌های ناشتا، که می‌تواند نشان دهد آیا در هضم غذاهای خاص (عدم تحمل غذایی) مشکل دارید یا اینکه برخی غذاها باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شوند (آلرژی غذایی)
  • آزمایش تنفس هیدروژن، که می‌تواند تشخیص دهد که آیا نسبت به لاکتوز یا فروکتوز عدم تحمل دارید و آیا باکتری‌های زیادی در روده خود دارید یا خیر.

اگر مورد شما خفیف است، ممکن است نیازی به مصرف چیزی نداشته باشید. بزرگسالان می توانند از داروهای بدون نسخه مانند بیسموت ساب سالیسیلات یا لوپرامید که به صورت مایع یا قرص موجود است استفاده کنند. پزشک شما همچنین می تواند موارد زیر را پیشنهاد دهد:

• آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد انگلی
  • دارویی برای درمان یک بیماری که باعث اسهال می شود، مانند بیماری التهابی روده (IBD) یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • یک پروبیوتیک که با وارد کردن باکتری های خوب به روده با بیماری مبارزه می کند

درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا از شر این وضعیت خلاص شوید.

مایعات فراوان بنوشید

همچنین باید هیدراته بمانید. هر روز باید حداقل شش لیوان مایعات بنوشید. نوشیدنی های جایگزین الکترولیت یا نوشابه بدون کافئین را انتخاب کنید. آب مرغ (بدون چربی)، چای با عسل و نوشیدنی های ورزشی نیز گزینه های خوبی هستند. به جای نوشیدن مایعات در وعده های غذایی خود، بین وعده های غذایی مایعات بنوشید.

رژیم BRAT

BRAT مخفف موز، برنج (برنج سفید)، سس سیب و نان تست است. خوردن این غذاها به سفت شدن مدفوع شما کمک می کند. علاوه بر این رژیم، می توانید سیب زمینی، رشته فرنگی، گوشت گاو بدون چربی، ماهی و مرغ یا بوقلمون بدون پوست را نیز امتحان کنید.

از کافئین و الکل خودداری کنیدکافئین که در قهوه، نوشابه، چای های خاص و شکلات یافت می شود، می تواند باعث بدتر شدن وضعیت شما شود. الکل می تواند شما را کم آب کند.از غذاهای گاز زا اجتناب کنیداین شامل لوبیا، کلم، کلم بروکسل، آبجو و نوشیدنی های گازدار. همچنین بهتر است تا زمانی که اسهال دارید از مصرف لبنیات پرهیز کنید زیرا این وضعیت می تواند برای مدت کوتاهی باعث عدم تحمل لاکتوز شما شود.

ناحیه رکتوم شما ممکن است در اثر تمام حرکات روده ای که اسهال به همراه دارد، زخم شود. هنگام رفتن به دستشویی ممکن است خارش، سوزش یا درد داشته باشید.

برای تسکین، یک حمام آب گرم یا حمام نشسته بگیرید. پس از آن، ناحیه را با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید. همچنین می توانید از کرم یا ژل روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. اگر این وضعیت چند روز ادامه داشت، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر بعد از 4 هفته همچنان اسهال دارید، پس اسهال مزمن دارید.

برای کشف علت، پزشک شما می خواهد علائم و سابقه پزشکی شما را بداند. پاسخ سوالات زیر اهمیت بالایی دارد:

• مدت زمانی که اسهال داشته اید
  • اگر فکر می‌کنید برخی غذاها و موقعیت‌ها اوضاع را بهتر یا بدتر می‌کنند
  • اگر مدفوع شما خونی، چرب یا آبکی به نظر می رسد
  • علائم دیگری که دارید و مدت زمانی که آنها را داشته اید
  • اگر سابقه خانوادگی دارید
  • مکان هایی که اخیراً به آنها سفر کرده اید
  • غذاهای غیرمعمولی که در چند وقت اخیر امتحان کرده اید
  • هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید
  • اگر مقدار زیادی وزن را از دست داده اید

اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به اسهال ناشی از عفونت یا غذای آلوده انجام دهید:

• قبل از مصرف غذا دست های خود را بشویید و یا ضدعفونی کنید.
  • واکسن‌های روتاویروس و کووید-19 را برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری‌ها، که ممکن است باعث اسهال شوند، دریافت کنید.
  • غذا را در دمای مطمئن نگه دارید و آن را کاملا بپزید.
  • در سفر از آب تصفیه نشده، تکه های یخ و نوشیدنی های غیر پاستوریزه خودداری کنید.
  • در سفر از مصرف گوشت های خام یا نیم پز، صدف ها و میوه ها و سبزیجات شسته نشده خودداری کنید.
علل شایع عبارتند از عفونت، آلرژی غذایی و مسمومیت غذایی. این اغلب به دلیل ویروسی است که روده شما را آلوده می کند، اما همچنین می تواند ناشی از داروها یا مشکلات رژیم غذایی باشد. اسهال باعث مدفوع شل یا آبکی می شود و می تواند از یک روز تا چند هفته ادامه یابد. درمان معمولاً شامل مدیریت علائم در خانه با مایعات فراوان و تغییر در رژیم غذایی است. شما می توانید با رعایت بهداشت، واکسیناسیون، نگهداری صحیح غذا و احتیاط در مصرف غذا و نوشیدنی، به خصوص در سفر، به جلوگیری از آن کمک کنید.
دکتر قمری (متخصص جراحی عمومی)

پزشک متخصص جراحی عمومی شقاق، بواسیر، کیست مویی، واریس، فیستول و ...