عوامل ایجاد شقاق در زنان

بیماری شقاق در زنان

برخی از عوامل ایجاد شقاق در زنان ممکن است با سایر افراد متفاوت باشد و آن هم به دلیل شرایطی است که زنان در دوره بارداری تجربه می کنند. کم تحرکی و به دنبال آن تشدید یبوست در دوران بارداری از مواردی است که موجب بروز بیماری شقاق در زنان می شود. البته این بیماری ممکن است در دوره های سنی مختلف هم در زنان و هم در مردان ایجاد شود اما یکی از مشکلاتی است که زنان در دوران بارداری و پس از زایمان معمولا با آن مواجه می شوند.

انواع شقاق در زنان

قبل از اینکه به بررسی عوامل ایجاد شقاق در زنان بپردازیم بهتر است ابتدا کمی با این بیماری که شباهت هایی با برخی از بیماری های مقعدی دیگر مانند بواسیر دارد، آشنا شوید. شقاق به دو صورت حاد و مزمن در افراد مختلف بروز می کند و با درد و خونریزی از مقعد در زمان دفع همراه است. علت این درد و خونریزی به خاطر پارگی است که در ناحیه خروجی مقعد بر روی پوست ایجاد می شود. در شقاق حاد این پارگی کوچک است و بر روی سطح پوست داخلی مقعد ایجاد می شود. این عارضه به طور معمول در زمان یبوست و به دلیل فشار بیش از حد به خروجی مقعد بروز می کند و در مواردی با جلوگیری از ابتلا به یبوست مجدد، خود به خود رفع می شود.

اما همین شقاق حاد در صورت تکرار یبوست و وارد آوردن فشار به مقعد ممکن است به راحتی رفع نشود، در این صورت عمق پارگی بیشتر شده و به شقاق مزمن تبدیل می شود. این حالت ممکن است در زنان بنا به دلایلی مانند چاقی یا بارداری، زیاد اتفاق بیفتد و تجربه ای بسیار دردناک و ناخوشایند را برای آن ها به وجود آورد. در این صفحه می توانید با دیدن عکس بیماری شقاق مقعدی به تفاوت آن با سایر بیماری های مقعدی پی ببرید.

عوامل ایجاد شقاق مقعدی در زنان

علت شقاق مقعدی به طور کلی ایجاد یک پارگی یا زخم در داخل مقعد است که به علت وارد آمدن فشار به این ناحیه ایجاد می شود. اما عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد این پارگی یا زخم یا همان شقاق در زنان شوند که در این بخش به بررسی تعدادی از آن ها می پردازیم.

• یبوست : یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد شقاق در زنان یبوست است که به دلیل مشکلاتی است که فرد در دفع با آن مواجه می شود. هر فردی در طول زندگی خود حداقل یک بار این حالت را تجربه کرده است و برای تخلیه روده خود مجبور به وارد آوردن فشار بیش از حد و یا به اصطلاح عامیانه زور زدن شده است. این فشار عاملی است که موجب بروز پارگی پوست در مجرای داخلی مقعد و خونریزی از مقعد می شود.
  • اسهال : اسهال شدید نیز یکی دیگر از عواملی است که اگر مدت زمان زیادی ادامه داشته باشد، ممکن است موجب بروز زخم در مجرای داخلی مقعد شود.
  • کم تحرکی : کم تحرکی عامل دیگری است که به دلیل سبک زندگی نادرست برخی زنان با افزایش شانس ابتلای آن ها به یبوست، به عنوان عاملی در ایجاد شقاق در زنان محسوب می شود.
  • رابطه مقعدی : عامل دیگری که یکی از عوامل ایجاد شقاق در زنان است، داشتن رابطه جنسی مقعدی است. در این حالت نیز فشاری که با وارد شدن آلت مرد به داخل مقعد ایجاد می شود موجب پارگی و زخم شدن مجرای داخلی مقعد می شود.
  • بارداری : همانطور که در ابتدا گفته شد، بارداری عاملی است که به دلیل افزایش وزن، تغییرات هورمونی و کم تحرکی با کند شدن حرکات روده در زنان موجب بروز یبوست و به دنبال آن شقاق در زنان باردار می شود.

روشهای درمان بیماری شقاق در زنان

روشهای متعددی جهت بهبود درد و بیماری فیشر در زنان وجود دارد که به طور خلاصه آن ها را در ادامه توضیح می دهیم.

درمان خانگی شقاق در خانم ها

یکی از راههای درمان فیشر می تواند روش درمان خانگی و دارویی آن باشد که شما می توانید به کمک مصرف انواع مواد خانگی نظیر سیر، سرکه سیب، آب و میوه و سبزیجات ملین و … به درمان خانگی شقاق بپردازید.

درمان شقاق با لیزر

بهترین روش برای درمان شقاق در زنان، لیزر شقاق است، این روش بدون هیچگونه درد و خونریزی بیماری را درمان می کند و امکان برگشت آن را به صفر می رساند.

درمان شقاق به روش جراحی سنتی

در این روش بیمار به صورت اختصاصی به کلینیک تخصصی بیماری شقاق معرفی می شود و پس از عمل جراحی، مدت زمانی در بیمارستان یا کلینیک بستری می شود.

جمع بندی

از عوامل ایجاد شقاق در زنان می توان به چاقی، کم تحرکی، بارداری، یبوست و رابطه مقعدی اشاره کرد که برخی از این عوامل در زنان نقش پررنگ تری در ایجاد این عارضه دارند. این بیماری نیز مانند سایر بیماری های مقعدی در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود و اقدامات درمانی برای آن انجام شود به آسانی حتی با تجویز بهترین پماد برای شقاق مقعدی درمان می شود. پس در صورتی که با علایم شقاق روبرو شدید، بهتر است بدن ترس و خجالت در اولین مراحل بیماری خود به یک پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

دکتر قمری با سال ها تجربه در درمان بیماری شقاق و سایر بیماری های مقعدی یکی از بهترین پزشکان متخصص بیماری های مقعدی برای تشخیص و درمان بیماری شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تماس تلفنی، مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری به کلینیک جراحی مقعدی دکتر قمری با این مرکز ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول شقاق در زنان

چرا زنان دچار شقاق می شوند؟

در زنان، شقاق ممکن است در اثر دفع مدفوع بزرگ و سفت و یا اسهال طولانی مدت ایجاد شود. عوامل دیگر نظیر کاهش جریان خون در ناحیه. کشش بیش از حد در عضلات اسفنکتر که مقعد را کنترل می کنند و بارداری دلایل شقاق در زنان است.

آیا شقاق در زنان خطرناک است؟

شقاق مقعدی منجر به مشکلات جدی برای افراد به خصوص خانم ها نمی شود. اکثر شقاق های مقعدی با درمان خانگی پس از چند روز یا چند هفته بهبود می یابند. به این شقاق مقعدی کوتاه مدت (مزمن) می گویند. اگر شقاق مقعدی بعد از 8 تا 12 هفته بهبود نیافته، شقاق طولانی مدت (حاد) محسوب می شود که باید به پزشک متخصص درمان شقاق مراجعه کنید.

مهمترین عوامل ایجاد شقاق در زنان چه مواردی هستند؟

عوامل اصلی شقاق در زنان و بانوان، یبوست، اسهال، کم تحرکی، رابطه مقعدی، بارداری است.

اطلاعات تکمیلی درمان شقاق در زنان
💎راه های درمان  گیاهی، دارویی، لیزر، عمل جراحی
⭐ عوامل ایجاد  یبوست، بی تحرکی، اسهال، رابطه مقعدی، بارداری
📌 بهترین درمان آب و مایعات و غذاهای فیبردار، حمام سیتز
✔ نشانه ها سوزش، درد و خارش، یبوست خونی

قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
ناصری
1 سال قبل

سلام دکتر من الان 5 روزه که سوزش مقعد دارم طوری که نمیتونم بشینم 2 ساله که زایمان کردم بعد از اون یک تیکه گوشت اضافه بدون درد داشتم اما الان درد دارم چیکار باید بکنم؟

دکتر قمری
1 سال قبل
پاسخ به  ناصری

با سلام و درود، بهتر است با شماره های 88339317-021 و 09031252295 تماس گرفته و جهت معاینه و تشخیص بیماری نوبت رزرو کنید. بارداری و زایمان می تواند یکی از عوامل ایجاد شقاق در زنان باشد که با عمل لیزر به طور کامل درمان می شود.

سکینه
10 ماه قبل

سلام من چند روزی خونریزی مقعدی دارم با این وجود هیچ رابطه ای مقعدی نداشتم و یبوست هم نداشتم، علتش چی میتونه باشه؟

دکتر قمری
10 ماه قبل
پاسخ به  سکینه

سلام سکینه عزیز