بواسیر در کودکان

یکی از سوالات متداول که ممکن است برای والدین پیش آید، این است که آیا کودکان هم بواسیر میگیرند؟ عوامل ایجاد بواسیر در کودکان چیست؟ لازم است بدانید که هموروئید یا بواسیر از جمله بیماری هایی است که هیچ گروه سنی خاص ندارد و برای کودکان نیز ممکن است به وجود آید.
مهم ترین عامل ایجاد بواسیر در کودکان، فشار آمدن بیش از حد و کشیدگی مویرگ ها و رگ های ناحیه مقعد است. که برخی از عوامل مانند یبوست، نشستن طولانی مدت بر روی سطوح سفت علت اصلی کشیدگی این رگها و در نهایت ایجاد بواسیر در سنین مختلف میشود.
برای آشنایی بیشتر با بواسیر در کودکان و نحوه درمان آن با ما در بلاگ دکتر قمری همراه باشید.

عوامل ایجاد بواسیر در کودکان

۷ عامل مهم در ایجاد بواسیر کودکان

یکی از شایعترین علت های هموروئید در کودکان، نارسایی کبد میباشد و از دیگر دلایل میتوان به یبوست مزمن، استرس و عدم توجه به رژیم غذایی کودکان اشاره کرد.
از آنجایی که یبوست یا اسهال در کودکان و نوزادان بسیار شایع است، طولانی شدن زمان این بیماری و وارد کردن فشار بر ناحیه مقعد و راست روده باعث ایجاد بواسیر در کودکان می شود. بروز هموروئید به طور ناگهانی نبوده و می تواند گاهی در دراز مدت شکل بگیرد.
برخی از شایع ترین عوامل بروز بواسیر در کودکان عبارت اند از:

۱- استرس یا اضطراب کودک

کودکانی که استرسی هستند بیشتر در خطر ابتلا به بواسیر قرار میگیرند؛ زیرا استرس باعث اسپاسم اسفنکتر های مقعد میشود. این موضوع باعث ایجاد تداخل در گوارش نیز میشود و حرکت روده ای را تحت تاثیر قرار میدهد.

۲- اسهال و یبوست مزمن

یبوست های طولانی مدت و همچنین اسهال طولانی مدت در کودکان، باعث میشود که در هنگام دفع مدفوع فشار زیادی به ناحیه مقعد وارد شود. همین امر در طولانی مدت باعث ایجاد بواسیر در کودکان میشود.

۳- استفاده از لباس زیر های تنگ و نامناسب

استفاده از لباس زیر های تنگ و نامناسب برای کودکان، باعث ایجاد باکتری و همچنین گاهی باعث فشار به شکم و ایجاد اختلال در حرکات روده شود.

۴- بی تحرکی کودک

نداشتن فعالیت بدنی و تحرک کافی باعث تنبلی روده ها و در نهایت باعث یبوست می شود. و همانطور که پیشتر گفتیم یبوست از عوامل اصلی ایجاد بواسیر در کودکان میشود.

۵- اضافه وزن کودک

کودکانی که وزن زیادی دارند، رگهای خونی اطراف مقعد و راست روده شان دائما تحت فشار این وزن اضافی قرار میگیرد و احتمال ایجاد هموروئید در این کودکان زیاد است.

۶- عدم مصرف مایعات و غذای سالم

اگر کودکان غذاهای سالم نمی خورند، اگر رژیم غذایی آنها فاقد میوه های فیبری است و اگر بدنشان هیدراته نباشد، ممکن است دچار یبوست شوند که این امر احتمال ابتلا به هموروئید در کودکان را افزایش می دهد.

۷- زور زدن کودک هنگام اجابت مزاج

اگر کودکی وقت زیادی و زور زیادی را صرف تلاش برای مدفوع کند، باعث میشود که فشار زیادی به ناحیه مقعد وی وارد شود.
این امر باعث کشیدگی رگ ها و در نتیجه ایجاد بواسیر در کودک میشود.

بروز بیماری بواسیر در کودکان نادر است، و علت آن معمولاً فشار عصبی زیاد است. اما در صورت بروز بواسیر معمولاً با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می توان آن را درمان کرد. بروز این وضعیت در کودکی موجب می شود ریسک ابتلای آن در بزرگسالی با شدت خیلی بیشتر افزایش پیدا کند.

جهت اطلاع از هزینه عمل بواسیر با ما همراه باشید

علائم بواسیر یا هموروئید در کودکان

علائم بواسیر در کودکان
۷ علامت بواسیر که در کودکان باید جدی گرفت.

از آنجایی که کودکان از بازگو کردن علائم بواسیر شرم دارند و در بعضی موارد احساس ترس می کنند در برابر این بیماری، لازم است در این مرحله والدین با دقت به علائم کودک توجه کرده و در این باره سوالاتی از وی بپرسند. برخی از علائمی که باید به آن توجه داشته باشید شامل:

1. احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد
  2. احساس درد در ناحیه ی مقعد که در حین دفع مدفوع بیشتر می شود. به همین دلیل کودک از دستشویی رفتن به شدت می ترسد و ممانعت میکند. نگه داشتن مدفوع خود میتواند خطرناک باشد و باعث ایجاد مشکلات بیشتری شود .
  3. مشاهده ی خون روشن همراه دفع مدفوع و یا بر روی دستمال توالت در حین خشک کردن مقعد
  4. دفع ناقص مدفوع که کودک مکررا برای دفع مدفوع خود به توالت نیاز دارد ولی نمی تواند به صورت کامل دستشویی کند.
  5. وجود زائده ها و توده های گوشتی در اطراف مقعد
  6. وجود ترشحات لزج و چسبنده ی بی رنگ بدون بو همراه دفع مدفوع
  7. وجود تورم و التهاب در ناحیه ی مقعد

در صورت بروز نشانه های بالا کودک بی قرار و آشفته میشود. اگر در کنار این بی قراری ها کودک شما به یبوست هم مبتلاست لازم است که موارد بالا را در نظر بگیرید و بررسی کنید.
بیماری بواسیر برای کودکان سخت و کشنده نیست، اما اگر تحت درمان و رسیدگی قرار نگیرد علاوه بر گسترش عفونت، میتواند به کم خونی و فقر آهن منجر گردد.

درمان و کنترل بواسیر در کودکان

درمان و کنترل بواسیر کودکان در این مرحله شامل از بین بردن عواملی است که در بروز این بیماری نقش دارد. به عنوان مثال باید کودک را به تحرک و ورزش بیشتر تشویق کنید و محیطی آرام و به دور از استرس را برای او فراهم کنید. یکی دیگر از عواملی که در کنترل بواسیر نقش مهمی دارد، جلوگیری از یبوست با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است که نقش درمانی نیز دارد. به کودک خود لباس زیر پنبه ای بپوشانید و از دستمال توالت های خشک و معطر استفاده نکنید.

جمع بندی

بواسیر از جمله بیماری های شایع است که ممکن است برای هر سنی به وجود آید. اما بواسیر در کودکان بسیار نادر است. بوجود آمدن بواسیر در کودکان به عوامل گوناگونی بستگی دارد که از شایع ترین عوامل، یبوست است. با داشتن رژیم غذایی سالم و سبک زندگی پرتحرک برای کودک دلبندتان از این بیماری پیشگیری خواهید کرد. حتما به یاد داشته باشید اگر با بواسیر کودکان مواجه شدید و درمان های خانگی تاثیری در روند بهبود نداشت، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. دکتر عبدالرحیم قمری به عنوان بهترین جراح و پزشک انواع بیماری های مقعدی به ویژه درمان هموروئید می تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند. همچنین ایشان در مرکز تهران به عنوان برترین دکتر درمان با لیزر هموروئید امیرآباد شناخته می شوند.

اطلاعات تکمیلی بواسیر در کودکان
عوامل استرس، اسهال و یبوست مزمن، لباس های زیر تنگ، بی تحرکی، اضافه وزن، عدم مصرف مایعات، فشار هنگام دفع مدفوع
علائم احساس سوزش و خارش، درد در ناحیه مقعد، مشاهده خون روشن، ترشحات لزج و چسبنده، وجود تورم و التهاب، زائده و توده های گوشتی
درمان ورزش و تحرک، لباس زیر مناسب، تغذیه سالم، پرهیز از غذاهای تند و ترش، محیطی آرام و بدون اضطراب