تصویر مربوط به شقاق در کودکان

عکس شقاق در کودکان (نوزادان)

شقاق یکی از بیماری های مقعدی است که ممکن است کودکان و حتی نوزادان شما را درگیر کند. اصلی ترین عوامل ایجاد شقاق در کودکان مانند بزرگسالان، یبوست و مزمن شدن این بیماری است. این عارضه بسیار دردناک است و در صورت درمان نشدن به موقع، موجب بروز کم خونی در کودکان می شود. بنابراین با شناخت علت ایجاد شقاق در کودکان شاید تا اندازه ای بتوان از بروز این مشکل در کودکان جلوگیری کرد.

دلایل ایجاد شقاق مقعدی در کودکان

شقاق در اثر فشار به دیواره داخلی مجرای خروجی مدفوع و ایجاد پارگی در این قسمت ایجاد می شود. در این زمان کودک شما دارای علائمی مانند درد و خونریزی به خصوص در هنگام دفع، وجود خون با رنگ قرمز روشن در مدفوع و داشتن سوزش و خارش در ناحیه مقعد است. عوامل ایجاد شقاق در کودکان شامل موارد زیر است :

• همانطور که در ابتدا هم گفته شد یبوست علت اصلی بروز شقاق در اکثر افراد در هر رده سنی و با هر جنسیتی است. یبوست با وارد کردن فشار زیاد به ناحیه مقعد در هنگام دفع موجب ایجاد شکاف و پارگی در این ناحیه می شود.

درد مقعدی کودک در این زمان، ممکن است موجب شود تا او از انجام عمل دفع خودداری کند و همین امر موجب می شود تا مدفوع سخت تر شده و در دفعات بعدی دفع هم موجب ایجاد زخم و خونریزی شود. به این ترتیب یبوست در کودک ادامه دار شده و به یک بیماری مزمن تبدیل می شود و زخم ناشی از فشار وارده به مقعد هم بدتر می شود. به همین دلیل یبوست، علت اصلی ایجاد شقاق در کودکان است و باید کنترل شود.

• اسهال هم می تواند در صورت ادامه دار و مزمن شدن موجب آسیب به بافت دیواره مقعد و ایجاد زخم شود. این مورد به خصوص در نوزادان که ممکن است به طور مداوم به اسهال دچار شوند ممکن است باعث ایجاد شقاق مقعدی شود.

خوشبختانه اسهال و همچنین یبوست از مواردی هستند که به راحتی و با رعایت رژیم غذایی مناسب برای کودکان تا اندازه زیادی قابل پیشگیری و درمان است.

• رعایت نکردن مسائل بهداشتی در شستشوی ناحیه مقعد در کودکان هم عاملی است که می تواند موجب بروز شقاق در کودکان شود. برای کنترل این عامل بهتر است نحوه صحیح شستشوی این ناحیه بعد از هر بار مدفوع کردن و به طور کلی رعایت اصول اولیه بهداشتی مانند شستشوی دست را به کودکان خود آموزش دهید.
  • عدم تحرک به عنوان عاملی دیگر در ایجاد شقاق شمرده می شود اما این عامل ممکن است در کودکان نقش کمتری داشته باشد. کودکان دارای بیماری های خاص یا معلولیت های جسمی که تحرک کمتری دارند و کودکان دارای افزایش وزن، به طور معمول به این علت دچار یبوست و به دنبال آن شقاق می شوند.

علائم شقاق مقعدی در کودکان

علائم شقاق مقعدی در کودکان و نوزادان شامل تورم پوست، درد و خارش شدید، در برخی موارد خونریزی، تب و التهاب پوستی و … است که برای معاینه  و ویزیت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کنترل عوامل ایجاد شقاق در کودکان

پس از بررسی عوامل ایجاد شقاق در کودکان می توان چنین نتیجه گیری کرد که با رژیم غذایی مناسب شامل میوه و سبزیجات و همچنین غذاهای پرفیبر می توان تا حد زیادی از ابتلای کودک خود به شقاق جلوگیری کرد.

نکته ای که در این میان مهم است این است که والدین کودک باید با مشاهده اولین علائم شقاق در کودکان خود، او را برای معاینه و تشخیص درست به یک پزشک متخصص بیماری مقعدی ببرند تا در صورت تشخیص شقاق در بچه ها در اولین مراحل بیماری نسبت به درمان آن اقدامات لازم صورت گیرد.

علاوه بر این روش هایی برای درمان خانگی شقاق در کودکان وجود دارد که تنها در مراحل اولیه بیماری تاثیرگذار خواهند بود و در صورت پیشرفت بیماری تنها می توانند روند درمان را کامل کنند.

درمان فیشر در کودکان

درمان شقاق در کودکان و نوزادان می تواند شامل درمان های دارویی، خانگی، گیاهی، و در موارد حاد و مزمن لیزر و عمل جراحی باشد، در ادامه با انواع روش های درمان فیشر در کودکان آشنا خواهیم شد.

درمان خانگی شقاق در کودکان

اغلب برای رفع بیماری شقاق مقعدی، از درمان خانگی شقاق مقعدی کودکان استفاده می شود تا با روش های ساده بیماری بهبود یابد. روش های خانگی درمان شقاق در کودکان شامل تغییر رژیم غذایی و استفاده از پماد آنتی فیشر برای کودکان می شود.

پماد آنتی فیشر، بهترین پماد برای شقاق مقعدی کودکان محسوب می شود و ضد التهاب و ضد اسپاسم است. البته برای مصرف هر گونه داروی گیاهی بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا کودکتان، هر چه سریعتر سلامتی خود را به دست آورد.

اما در صورت بهبود نیافتن کودک در اثر درمان های خانگی یا دارویی، باید به نزدیکترین پزشک متخصص شقاق در شهر خود مراجعه کنید تا پس از بررسی های اولیه و معاینات پزشکی، دکتر برای شما دستوراتی صادر کند.

در صورتی که آزمایشات یا وضع شقاق مقعدی کودک، حاد یا وخیم گزارش شود. پزشک متخصص دستور عمل جراحی شقاق را صادر می کند.

عمل جراحی شقاق در کودکان به دو روش قابل انجام است، لیزر شقاق و عمل جراحی به روش سنتی که اغلب برای کودکان، روش نخست که بهترین روش درمان قطعی فیشر کودکان است تجویز می شود.

بهترین پماد برای شقاق مقعدی کودکان

بهترین پماد برای شقاق مقعدی کودکان و نوزادان می تواند شامل پماد های دوز پایینپماد لیدوکائین،  پماد مسدود کننده کانال کلسیم، پماد گلیسیرین تری نیترات، پماد تتراسایکلین می باشد که جهت استفاده بهتر است با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

مواد غذایی موثر بر درمان شقاق در کودکان

شما عزیزان می توانید جهت بهبود فیشر مقعی نوزادان و کودکان از رژیم غذایی اصولی و درستی استفاده کنید و این رژیم را شامل استفاده از انواع ملین و غذاهای پرفیبر و پر آب باشد، استفاده از لیمو، روغن زیتون، بلغور جو دوسر، شیر، زردچوبه و حبوبات قرار دهید.

عکس شقاق در نوزادان | تصویر شقاق در کودکان

شقاق یکی از بیماری های مقعدی است که بر خلاف تصور، در کودکان و حتی در نوزادان هم بروز می کند. از عوامل ایجاد شقاق در کودکان می توان به مزمن شدن یبوست و اسهال در آن ها، عدم رعایت بهداشت در این ناحیه، کم تحرکی و استفاده از دستمال های خشک و خشن برای پاک کردن این ناحیه اشاره کرد.

علائم شقاق در بچه ها شامل درد در مقعد مخصوصا در زمان دفع، وجود خون در مدفوع و یا خونریزی در زمان دفع و وجود خارش و سوزش در این ناحیه است. بهتر است در صورت مشاهده این علائم در اولین فرصت برای تشخیص و درمان سریعتر به یک پزشک با تجربه یا متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

استفاده از لیزر برای درمان شقاق نوزاد

در صورت بروز علائم شدیدتر در کودک و نوزاد، بهترین روش درمان شقاق کودکان بعد از درمان خانگی، لیزر درمانی است. لیزر درمانی می تواند با کمترین احتمال شقاق را درمان کند.

مزایا لیزر شقاق در کودکان

• این روش درمانی بدون درد و خونریزی است
  • درمان به صورت سرپایی و بدون بستری صورت میپذیرد
  • بعد از درمان شقاق کودکان با لیزر هیچگونه عارضه ای نخواهند داشت.
اطلاعات تکمیلی شقاق در کودکان
📌 دلایل  یبوست شدید، اسهال، رعایت نکردن مسائل بهداشتی، عدم تحرک
⭐ بهترین روش درمان  درمان خانگی
💎 درمان  پماد آنتی فیشر، تغییر رژیم غذایی، ورزش
☎ بهترین دکتر شقاق در تهران  دکتر قمری

بهترین پماد آنتی فیشر برای کودکان کدام است؟

در حال حاضر بهترین پماد آنتی فیشر مخصوص کودکان، موجود در بازار پماد گلیسیرین تری نیترات است که جزو بهترین پماد های درمانی این بیماری در کودکان و نوزادان شناخته می شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
مریم امامی
1 سال قبل

آقای دکتر پسرم یبوست شدید داره و خیلی سخت دستشویی میکنه موقع مدفوع هم درد داره. به نظرتون شقاق داره؟

دکتر قمری
پاسخ به  مریم امامی

با سلام و درود، حتما به پزشک متخصص و جراح عمومی برای بهبودی زخم کودکتان مراجعه کنید تا با تشخیص بیماری و تجویز دارو، درد و ناراحتی به هنگام دفع مدفوع برطرف شود.

سپیده غلیان
1 سال قبل

سلام پسر من 4 سالشه و من در مدفوعش خون دیدم. موقع دفع هم خیلی به خودش فشار میاره با اینکه یبوست نداره. مشکل مهمیه؟ من خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید

دکتر قمری
پاسخ به  سپیده غلیان

با سلام و درود، جای هیچ گونه نگرانی نیست. مراقب تغذیه کودکتان باشید و از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید. همچنین پماد همورویید را خریداری کرده و استفاده کنید. معمولا شقاق در کودکان با دارو و درمان خانگی رفع می شود، اما در صورت ادامه یافتن برای معاینه و درمان قطعی نوبت رزرو کنید.