مراقبت های حین عمل جراحی یا لیزر فیستول

مراقبت های حین عمل فیستول

عمل جراحی فیستول مقعدی با باز کردن و تخلیه فیستول مقعدی می تواند به بهبود این بیماری کمک کند. فیستول مقعدی یک کانال از جایی در داخل مقعد است که با سوراخی در پوست نزدیک مقعد به بیرون راه پیدا می کند. به جز عمل جراحی، روش درمان دیگر فیستول که روشی قطعی و بدون درد و خونریزی است، لیزر فیستول است. انجام این دو عمل و مراقبت های حین عمل فیستول در این دو متفاوت است.

مراقبت های حین عمل جراحی فیستول

عمل جراحی فیستول با بیهوشی و گاهی با بی حسی موضعی انجام می شود. در ابتدا پزشک دارویی به شما می دهد تا به خواب بروید و یا احساس آرامش کنید. پزشک آنوسکوپ یا اسکوپ را وارد مقعد می کند، این دستگاه ها مجهز به نور و یا دوربین هستند و به پزشک جراح کمک می کند تا بتواند داخل مقعد را بهتر ببیند.

ابزارهای جراحی ویژه از طریق اسکوپ به داخل مقعد هدایت می شوند. پزشک از ابزارهای جراحی برای ایجاد برش در یک طرف فیستول استفاده می کند. این کار فیستول را باز می کند تا بتواند از داخل به بیرون تخلیه شود و بهبود یابد. ممکن است پزشک در داخل دهانه فیستول گاز پانسمان بگذارد که ممکن است با اولین اجابت مزاج شما پس از جراحی خارج شود و یا ممکن است پزشک به شما بگوید که یک روز پس از جراحی آن را بردارید.

در صورتی که عمل با بی حسی انجام شده باشد احتمالا در همان روز عمل جراحی به خانه خواهید رفت. اما در صورت بیهوشی یک شب را باید در بیمارستان بمانید تا حال شما بهبود یابد. اکثر افراد در چند روز اول پس از عمل فیستول، درد را تجربه می کنند که در افراد مختلف ممکن است کم یا زیاد باشد. اما معمولا چندین هفته طول می کشد تا این ناحیه به طور کامل بهبود یابد، پس از بهبودی ناحیه، فیستول از بین خواهد رفت.

به طور معمول پس از 1 تا 2 هفته می توانید به سر کار یا روال عادی زندگی خود بازگردید. در صورتی که مراقبت های بعد از عمل فیستول را به طور کامل رعایت کنید، این زمان می تواند حتی کوتاهتر هم باشد. این مراقبت ها بخش کلیدی و مهمی در درمان شما محسوب می شوند و حتما باید به موقع برای ویزیت های بعدی پزشک در مطب حاضر شوید.

مراقبت های حین لیزر فیستول

عمل لیزر فیستول به طور معمول بدون بیهوشی انجام می شود و یک عمل سرپایی و با بی حسی موضعی است. در این روش یک میله نازک وارد کانال فیستول می شود تا کانال باز شود، سپس اشعه مادون قرمز به داخل کانال فیستول وارد شده و این کانال به طور کامل سوزانده می شود و دیگر امکان بازگشت بیماری وجود ندارد.

درد و خونریزی در این روش در حین عمل بسیار کم است و اشعه لیزر موجب جلوگیری از گسترش عفونت می شود. بسته به تجربه و مهارت پزشک جراح، آسیبی به عضلات اطراف مقعد وارد نمی شود. فردی که تحت عمل لیزر فیستول قرار گرفته است، ممکن است 1 تا 2 روز پس از عمل خونریزی و یا خروج ترشحات از محل فیستول داشته باشد و تا 1 الی 2 هفته هم درد مختصری در این ناحیه داشته باشد که با توجه به شدت فیستول، این درد می تواند کم یا زیاد باشد.

در بیشتر موارد، اگر فرد احساس خوبی داشته باشد، می تواند روز بعد از عمل به سر کار باز گردد. این روش عوارضی مانند بی اختیاری مدفوع، عفونت و سایر عوارض عمل جراحی فیستول را ندارد.

جمع بندی

مراقبت های حین عمل فیستول از جمله مواردی است که به تجربه و مهارت پزشک و کادر درمان بستگی دارد. از آنجا که انجام اعمال جراحی در اطراف مقعد بسیار حساس است و با عضلات اسفنکتر سروکار دارد بهتر است برای درمان این قبیل بیماری ها به بهترین پزشک بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

تشخیص درست بیماری مقعدی و انتخاب بهترین روش درمان برای این بیماری ها، یکی از مواردی است که تا حد زیادی در درمان و عدم بازگشت مجدد این بیماری ها تاثیر دارد. شما می توانید در صورت بروز اولین علائم فیستول برای تشخیص و درمان به دکتر قمری، بهترین متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید و برای همیشه با این بیماری خداحافظی کنید. در صورت نیاز از طریق تماس تلفنی، مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری می توانید با این مرکز ارتباط برقرار کنید.