تصویر درباره تفاوت فیستول و آبسه

تفاوت فیستول و آبسه

تفاوت فیستول و آبسه مقعدی به دلیل شباهت برخی علائم ظاهری و نشانه های این دو بیماری برای اکثر افراد قابل تشخیص نیست. اما این دو عارضه که از جمله بیماری های مقعدی شناخته می شوند با هم متفاوت هستند. آبسه مقعدی یک جوش چرکی و دردناک است که به دلیل جمع شدن عفونت در زیر پوست و در ناحیه اطراف مقعد بروز می کند. اما فیستول مقعدی کانالی است که از یک طرف به داخل مقعد، ناحیه رکتوم و یا راست روده و از طرف دیگر به پوست اطراف مقعد راه دارد.

آبسه مقعدی اگر به موقع درمان و تخلیه نشود با ایجاد کانال به داخل مقعد تبدیل به فیستول می شود و یکی از اصلی ترین عوامل بروز فیستول است. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند تا با تفاوت های این دو عارضه با یکدیگر بیشتر آشنا شوید و در صورت ابتلا بتوانید آن ها را از هم تشخیص دهید.

تفاوت فیستول و آبسه در علائم ظاهری

همانطور که در ابتدا گفتیم فیستول و آبسه دو عارضه ای هستند که در اطراف مقعد بروز می کنند و ممکن است در ظاهر شباهت هایی با هم داشته باشند. از علائم ظاهری آبسه می توان به قرمزی پوست، تورم و حساسیت پوست به لمس در ناحیه آبسه اشاره کرد. گاهی ممکن است آبسه مقعدی هیچ علامت ظاهری بر روی پوست نداشته باشد و گاهی تنها به شکل یک برجستگی کوچک دردناک بر روی پوست دیده شود. در مواردی هم ممکن است با عارضه ای دیگر در ناحیه اطراف مقعد به نام کیست مویی همراه باشد که به دلیل تخلیه نشدن به موقع، عفونی شده است. آبسه مقعدی گاهی هم به دلیل تجمع عفونت در زیر پوست به شکل یک جوش چرکی سر سفید دیده می شود که متورم و دردناک است.

فیستول مقعدی در روی پوست اغلب با تخلیه ترشحاتی بدبو مانند چرک، خون و گاهی مدفوع همراه است که این تخلیه باعث می شود درد آن تا حدی آرام شود و این یک تفاوت فیستول و آبسه در علائم است. البته در مواردی هم ممکن است منفذ فیستول بر روی پوست به خودی خود بسته شود و راه را برای خروج این ترشحات مسدود کند. اما وجود برآمدگی سفت و دارای التهاب، خارش و سوزش در نواحی اطراف مقعد و بی اختیاری در دفع یا گاز روده هم از علائمی است که بیشتر در فیستول مقعدی دیده می شوند.

تفاوت فیستول و آبسه در روش تشخیص

بیمار پس از مشاهده علائم بیماری فیستول یا آبسه مقعدی باید در اولین فرصت به پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کند. پزشک پس از معاینه محل عارضه و پرسش هایی که در مورد علائم بیماری از فرد می کند، می تواند بیماری را تشخیص دهد. در این مرحله پزشک با تجربه می تواند تنها با معاینه و مشاهده علائم ظاهری بر روی پوست به تشخیص آبسه مقعدی برسد.

اما تفاوت فیستول و آبسه در مرحله تشخیص در نیاز به انجام آزمایشات بیشتر و استفاده از راه های تشخیص فیستول مانند سونوگرافی و آندوسکوپی و غیره برای تشخیص فیستول است. این روش ها با کمک به تشخیص نوع و شدت فیستول، همچنین عمق و مسیر کانال فیستول اطلاعات بیشتر و بهتری را برای درمان فیستول در اختیار پزشک قرار می دهد.

تفاوت فیستول و آبسه در روش درمان

اما برای درمان این دو عارضه باید چرک و عفونت به طور کامل تخلیه شود. در مورد درمان آبسه مقعدی ممکن است در مراحل اولیه بیماری پزشک تنها به تجویز آنتی بیوتیک و ایجاد برش بر روی آبسه برای تخلیه چرک و عفونت اکتفا کند. در موارد حادتر که بیماری پیشرفت کرده باشد نیز برای درمان قطعی آبسه مقعدی ممکن است پزشک از لیزر درمانی استفاده کند.

اما فیستول جزو آن دسته از بیماری های مقعدی است که درمان دارویی بر روی آن اثرگذار نیست و حتما باید یکی از روش های عمل جراحی و یا لیزر فیستول برای درمان آن انجام شود. در واقع تفاوت فیستول و آبسه در روش درمان، در پیچیده تر بودن روش درمان فیستول است. روش درمان قطعی فیستول که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد درمان فیستول با لیزر است و مزایای بسیار زیادی نسبت به عمل جراحی دارد.

جمع بندی

اصلی ترین تفاوت فیستول و آبسه را می توان چنین بیان کرد که آبسه مقعدی یک برجستگی دردناک و متورم بر روی پوست اطراف مقعد است که عفونت در آن جمع شده است، اما فیستول سوراخی بر روی پوست اطراف مقعد است که از یک طرف به داخل مقعد یا راست روده راه دارد و کانالی حاوی چرک، خون و گاهی مدفوع است.

به دلیل شباهت بیماری هایی که در ناحیه اطراف مقعد ایجاد می شوند بهتر است در صورت بروز اولین نشانه های تورم یا درد و یا خروج ترشحات بدبو در اطراف مقعد به بهترین پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید. در این صورت بیماری شما در مراحل اولیه تشخیص داده می شود و پزشک با انتخاب بهترین روش درمان، بیماری شما را درمان می کند.

دکتر قمری به عنوان یکی از بهترین پزشکان متخصص بیماری های مقعدی شناخته می شود که دارای سال ها تجربه در تشخیص و درمان این بیماری ها است. در صورت نیاز از طریق تماس تلفنی، مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری می توانید با کلینیک جراحی مقعدی دکتر قمری ارتباط برقرار کنید.