نشانه های برگشت فیستول بعد از عمل جراحی

علائم بازگشت فیستول

پس از انجام عمل جراحی یا لیزر فیستول ممکن است فرد با مواردی مانند درد، ترشحات چرکی یا خونریزی روبرو شود و آن ها را از علائم بازگشت فیستول خود بداند و این تصور برایش ایجاد شود که بیماری او با وجود درمان بازگشته است. اما برخی از مشکلاتی که بیمار پس از عمل فیستول با آن مواجه می شود از عوارض عمل فیستول محسوب می شود و لزوما به معنای عود فیستول نیستند. اما از آنجا که احتمال بازگشت فیستول بعد از عمل بین 7 تا 20 درصد امکان پذیر است، بیائید نگاهی بیندازیم به علائم و نشانه هایی که می تواند دلیلی بر بروز مجدد این بیماری باشند.

بازگشت فیستول

فیستول یکی از بیماری های مقعدی است که هیچ راه درمان دارویی یا خانگی ندارد و در صورت بروز این بیماری، حتما باید عمل جراحی یا لیزر فیستول برای فرد بیمار انجام شود. از بین این دو روش، عمل جراحی فیستول با احتمال بازگشت بیشتری نسبت به لیزر فیستول همراه است و تقریبا اکثر بیمارانی که از بازگشت فیستول خود شکایت دارند، از روش درمانی عمل جراحی فیستول استفاده کرده اند.

دلایل متعددی برای بازگشت فیستول وجود دارد که می توان به تشخیص نادرست نوع فیستول و عدم انتخاب روش مناسب عمل برای بیمار توسط پزشک و برخی بیماری های زمینه ای مانند دیابت در این بیماران اشاره کرد. در واقع کاهش احتمال بازگشت این بیماری تا اندازه زیادی به روش درمان، مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد.

عود فیستول می تواند موجب بستری شدن دوباره بیمار، عمل های جراحی متعدد، آسیب بیشتر به بافت اطراف مقعد شود و زمان و هزینه بیشتری از بیمار بگیرد. با توجه به این موارد بهتر است به بهترین دکتر فیستول مراجعه کنید تا بهترین تکنیک جراحی را متناسب با نوع فیستول و شرایط بیمار انتخاب کند و احتمال بازگشت بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد.

نشانه های بازگشت فیستول

پس از عمل جراحی فیستول در صورتی که پس از گذشت شش ماه از عمل جراحی، فیستول مقعدی به طور کامل بهبود نیابد، این به عنوان تداوم فیستول مقعدی در نظر گرفته می شود. در موارد دیگر ممکن است پس از بهبود کامل زخم جراحی، علائم فیستول مجددا در فرد ظاهر شود که این به معنی بازگشت یا عود فیستول است. این اتفاق به طور معمول در عرض یک سال پس از عمل جراحی اتفاق می افتد. در این صورت احتمالا بیماری با شدت بیشتر بروز می کند و با بی اختیاری مدفوع نیز همراه است.

در نتیجه علائم بازگشت فیستول همان علائم بیماری فیستول است که ممکن است در عرض یک سال پس از عمل با آن ها مواجه شوید. این علائم شامل موارد زیر هستند:

1. درد در اطراف مقعد در زمان نشستن، دفع و یا هر حرکتی که منفذ مربوط به فیستول در روی پوست اطراف مقعد را تحریک کند.
  2. آبسه مقعدی که خود را به شکل جوش های چرکی، سفت و دردناک در اطراف مقعد نشان می دهد و گاهی با خارش و سوزش نیز همراه می شود.
  3. ترشح چرک یا مواد زائد بدبو یا خون در ناحیه اطراف مقعد که ممکن است به شکل لکه هایی زرد رنگ یا خونی بر روی لباس زیر بیمار دیده شود.
  4. تورم و قرمزی در ناحیه اطراف مقعد هم در صورتی که با یکی از علائم بالا دیده شود ممکن است از علائم بازگشت فیستول مقعدی باشد.

جمع بندی

مشاهده علائم بازگشت فیستول در بیمارانی که تحت عمل جراحی فیستول قرار گرفته اند یکی از چالش هایی است که بیماران مبتلا به این عارضه و همچنین جراحان با آن مواجه هستند. این مشکل در درمان فیستول با لیزر به ندرت اتفاق می افتد و به همین دلیل است که پزشکانی که در درمان بیماری های مقعدی دارای تجربه بیشتری هستند، لیزر فیستول را ترجیح می دهند.

بهترین پزشک متخصص بیماری های مقعدی از روش های سونوگرافی و تصویربرداری برای تشخیص فیستول عود کننده استفاده می کند. او با تشخیص صحیح بیماری و انتخاب بهترین روش درمان فیستول، علت عود را برطرف می کند و کل مجرای فیستول را به طور کامل تخلیه می کند و از بین می برد.

4.4/5 - (5 امتیاز)

قدیمی‌ترین