عواملی که یاعث ایجاد فیستول در زنان باردار می شود.

عوامل ایجاد فیستول در زنان باردار

شناخت عوامل ایجاد فیستول در زنان باردار از این جهت دارای اهمیت است که می توان با کنترل آن ها تا اندازه ای از بروز این بیماری و سایر بیماری های مقعدی در این دوران جلوگیری کرد. بارداری یکی از شرایطی است که زنان را در معرض ابتلا به بیماری های روده و عفونت های مقعدی قرار می دهد.

یکی از این بیماری های مقعدی فیستول است که به شکل جوش چرکی بر روی پوست اطراف مقعد خود را نشان می دهد و با درد، خارش و سوزش در این ناحیه همراه است. منافذ فیستول مقعدی بر روی پوست اطراف مقعد، محلی برای خروج چرک و ترشحاتی بدبو هستند که در صورت مشاهده این موارد بهتر است هر چه سریعتر به پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

عوامل ایجاد فیستول در زنان باردار

معرفی عواملی که باعث فیستول در بارداری می شود.
معرفی 6 عامل فیستول در بارداری
  1. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد فیستول در زنان باردار آبسه مقعدی است که به طور معمول به دلیل عفونت های اطراف مقعد ایجاد می شود. این عارضه در اطراف سوراخ مقعد و به شکل جوش های چرکی، متورم و دردناک بروز می کند. این آبسه چرکی ممکن است خود به خود تخلیه شود اما در مواردی باید برای درمان آبسه مقعدی و تخلیه آن به پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید تا این عارضه تبدیل به فیستول نشود.
  2. یبوست یکی از بیماری های شایع در دوران بارداری است و در صورتی که اقدامی برای درمان آن انجام نشود به یک بیماری دائمی و مزمن تبدیل می شود. این مشکل در دوران بارداری به دلیل مصرف مکمل های غذایی به ویژه آهن، تاثیر برخی هورمون ها و کاهش تحرک در این دوران، زنان باردار را درگیر می کند.
  3. یکی دیگر از عوامل ایجاد فیستول در زنان باردار عفونت هایی است که در دستگاه گوارش و به ویژه در معده و یا در روده بزرگ به وجود می آید.
  4. مورد دیگری که می توان به عنوان یکی از عوامل ایجاد فیستول در زنان باردار به آن اشاره کرد، انجام رابطه جنسی مقعدی است که ممکن است به دلیل برخی ممنوعیت ها در دوران بارداری برای رابطه واژینال، به صورت متوالی تکرار شود.
  5. برخی بیماری های دستگاه تناسلی مانند زگیل تناسلی که معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت اتفاق می افتند، می توانند موجب ایجاد عفونت در واژن و مقعد شوند و در صورتی که به موقع درمان نشوند به آبسه مقعدی و فیستول منجر شوند.
  6. سرطان روده و معده هم می تواند یکی دیگر از عواملی باشد که در زنان موجب ایجاد فیستول مقعدی شود.

پیشگیری از ایجاد فیستول در زنان باردار

اگرچه نمی توان راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری پیشنهاد کرد، اما شاید با رعایت چند نکته بتوان با کنترل عوامل ایجاد فیستول در زنان باردار از این بیماری پیشگیری کرد.

• یکی از این نکات رعایت رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری است که می تواند تا حدودی شانس ابتلا به بیماری های روده را در شما کاهش دهد.
  • خودداری از خوردن غذاهای فست فود و غذاهای چرب، غذاهای پر ادویه و تند می تواند به سالم ماندن شما در این دوران کمک کند.
  • ‌بهتر است در دوران بارداری از خوردن وعده های غذایی سنگین و پر حجم خودداری کنید و در عوض تعداد وعده های غذایی را بیشتر کنید اما در هر وعده کمتر غذا بخورید.
  • به دلیل افزایش برخی هورمون ها، بزرگ شدن شکم و فشار به روده، حرکات روده در دوران بارداری کند می شود، در نتیجه شانس ایجاد یبوست در این دوران بیشتر می شود. برای پیشگیری از یبوست بهتر است فعالیت های ورزشی سبک و خصوصا پیاده روی روزانه را در برنامه خود قرار دهید.

جمع بندی

سه عامل آبسه مقعدی، یبوست و رابطه مقعدی را می توان به عنوان مهم ترین عوامل ایجاد فیستول در زنان باردار عنوان کرد که با کنترل این سه عامل در این دوران می توان تا حد زیادی از بروز فیستول پیشگیری کرد.
این نکته را باید در نظر بگیرید که روش قطعی درمان این عارضه، لیزر فیستول است که در دوران بارداری توصیه نمی شود. پس در صورتی که مشکلات و بیماری های مقعدی دارید بهتر است قبل از اقدام به بارداری نسبت به درمان خود اقدام کنید. اگر در دوران بارداری با کوچکترین عفونت یا جوش هایی با ترشح چرکی در اطراف مقعد روبرو شدید بهتر است برای تخلیه آن به بهترین پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.