عود و بازگشت کیست مویی

بسیاری از افراد پس از جراحی و درمان کیست مویی نگران بازگشت کیست مویی خود هستند. همانطور که میدانید احتمال بازگشت هیچ بیماری صفر نیست، همچنین احتمال عود و بازگشت کیست مویی به روش های درمانی و مراقبتهای پس از جراحی و درمان بستگی دارد.
طبق مطالعات انجام شده بر روی بیمارانی که جراحی کیست مویی را انجام داده بودند، آن دسته از بیمارانی که پس از عمل بهداشت را در اطراف کیست مویی رعایت نکرده بودند و همچنین بیمارانی که مو های زائد اطراف آن را به طور کامل از بین نبرده بودند، عود . بازگشت این عارضه در آنها بیشتر بود.
در ادامه به عواملی که امکان عود و بازگشت کیست مویی را افزایش میدهد میپردازیم.

عوامل افزایش دهنده عود کیست مویی

عود و برگشت کیست مویی بعد از عمل جراحی

همانطور که میدانید امکان رشد و تشکیل گلوله مویی همچنان پس از عمل جراحی وجود دارد. از این رو برای جلوگیری از بازگشت بیماری توصیه میکنیم که:

• ریشه کن کردن مو های زائد مانند لیزر کردن و یا در شیو کردن مو های زائد کوشا باشید
  • از تجمع بافت ها مرده در قسمت جراحی شده بپرهیزید
  • عرق کردن و ایجاد اصطکاک در این قسمت احتمال عود و بازگشت این بیماری را چندین برابر میکند.
  • اضافه وزن باعث ایجاد فشار در قسمت از پیش عمل شده میشود و همین علت باعث ایجاد توده و کیست مویی میشود.
  • عدم رعایت بهداشت پس از عمل باعث تجمع باکتری در محل و در نهایت ایجاد توده عفونی و بازگشت کیست مویی میشود.

در چه روش درمانی احتمال بازگشت کیست مویی کمتر است؟

همانطور که پیش تر گفتیم احتمال بروز بیماری ها زیاد است اما باید روش های درمانی را انتخاب کنیم که احتمال عود و بازگشت کیست مویی را به حداقل برساند. بهترین روش برای درمان این عارضه، روش درمانی با لیزر است. روش درمان با لیزر با توجه به تشخیص متخصص، متفاوت است. در این روش بافت عفونی برداشته و جدار های کیست کاملا تخلیه میشود.

حال اگر دکتر متخصص بیماری های مقعدی تجربه و مهارت کافی در انجام جراحی با لیزر را داشته باشد احتمال عود و بازگشت کیست مویی به صفر نزدیک میشود. دوره نقاهت جراحی با لیزر بسیار کوتاه است، به همین علت احتمال عفونت زخم ها و عود بیماری بسیار کم است.
اما باید در نظر داشته باشید که اگر مراقبت ها از زخم های باز کیست مویی به خوبی انجام نشود، زخم ها به راحتی عفونت کرده و منجر به عود کیست مویی خواهد شد.

علت عود و بازگشت کیست مویی پس از عمل

• حفره زخم از داخل کامل بهبود نیافته و بسته نشده، ولی لبه های زخم به هم چسبیده ترشحات داخل میماند و پس از مدتی از
  • طریق ایجاد یک مجرا به بیرون راه پیدا میکند
    اگر موقع جراحی مجاری متصل به کیست مویی به طور کامل برداشته نشود باعث بازگشت بیماری میشود
  • عفونت زخم و تشکیل آبسه در محل عمل بعلت عدم مراقبت و پانسمان صحیح محل عمل کیست مویی
  • وجود مو زائد در اطراف زخم در عمل هایی که زخم باز گذاشته میشود .
  • در مواردی که زخم بخیه میشود ولی بخیه ها بخصوص بخیه های داخلی تحت کشش زیادی قرار دارند و پاره میشود
3.6/5 - (5 امتیاز)