راه های به وجود آمدن بواسیر داخلی

از کجا بفهمیم بواسیر داخلی داریم؟

راه های بواسیر داخلی چیست؟ بیماری بواسیر یا هموروئید در دو نوع بواسیر داخلی و خارجی در افراد مختلف به وجود می‌آید. با متورم‌شدن رگ‌ها، بیرون‌زدگی در مقعد ایجاد می‌شود که به راحتی قابل تشخیص است. در بواسیر داخلی چون از بیرون چیزی به چشم نمی‌خورد؛ در نتیجه تشخیص سخت‌تری دارد. در اکثر مواقع در روزهای اولیه بروز بیماری، نشانه‌ای مبنی بر ابتلا به بواسیر دیده نمی‌شود و با حادتر شدن آن، علائمی بروز می‌کند. با شناخت برخی از علائم بواسیر داخلی می‌توان متوجه این بیماری شده و هرچه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کرد. برای تسیکن درد ناشی از بیماری بواسیر می‌توان از شیاف یا پماد آنتی هموروئید استفاده کرد؛ اما باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که این داروها برای درمان قطعی بیماری به کار نمی‌روند.

برای یافتن پاسخ سوال چگونه بفهمیم بواسیر داریم؛ باید به علائم این بیماری دقت کرده و با بروز هر کدام از این علائم، سریعا به پزشک مراجعه کرد. وب‌سایت دکتر قمری برای پاسخ به سوال از کجا بفهمیم هموروئید داریم؛ اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا بتوانند با یافتن پاسخ این سوال، از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنند.

انواع بواسیر

انواع بیماری هموروئید(بواسیر)

بواسیر در دو نوع داخلی و خارجی ایجاد می‌شود. برخی از افراد دچار نوع داخلی و برخی دیگر دچار نوع خارجی این بیماری می‌شوند. برای رسیدن به جواب سوال از کجا بدانیم بواسیر داریم؛ باید ابتدا اطلاعاتی درباره این دو نوع از هموروئید داشته باشیم. یبوست، یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر است. از کجا بفهمیم یبوست داریم؟ برای پاسخ به این سوال باید با علائم یبوست آشنا شد. برای اطلاع از هزینه های عمل بواسیر کلیک کنید.

بواسیر داخلی

چگونه بفهمیم بواسیر داریم یا نه؟ زمانی‌که بواسیر بیمار از نوع خارجی باشد، تشخیص آن راحت‌تر خواهد بود. نوع دیگر بواسیر، بواسیری داخلی است که نسبت به بواسیر خارجی، تشخیص دشوارتری دارد. گاهی اوقات فردی که مبتلا به این بیماری است، هیچ علائمی نداشته و به‌طور عادی به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهد. در این شرایط، کار سخت‌تر خواهد شد؛ چراکه بیمار پس از حادشدن شرایط به پزشک مراجعه می‌کند. با توجه به شدت و علائمی که در بیمار مشاهده می‌شود، می‌توان هموروئید داخلی را در 4 دسته مختلف، طبقه‌بندی کرد.

• هموروئید داخلی نوع 1 :در بواسیر داخلی نوع اول، بیماری بسیار ضعیف است. در این مرحله ممکن است که بیمار خونریزی کمی داشته باشد و یا دچار التهاب رگ شود. توجه به راهنمایی‌های پزشک بسیار مهم بوده و امکان رفع مشکل در طول چند روز وجود دارد. نکته قابل توجه این است که بسیاری از بیماران در این مرحله متوجه بیماری نمی‌شوند.
  • هموروئید داخلی نوع 2: زمانی که بیماری در مراحل اول درمان نشود، شدت پیدا کرده و تبدیل به بواسیر داخلی نوع 2 خواهد شد. در این نوع بواسیر، بافت زائدی به وجود میآید که به آن بیرون‌زدگی بواسیر گفته می‌شود. نشستن و یا دویدن باعث تورم رگ شده و این نوع زائده را به وجود می‌آورد.
  • هموروئید داخلی نوع 3: در این نوع از هموروئید، زائده ایجاد شده به محل اولیه خود برنمی‌گردد. در این مرحله، بیمار باید خیلی مواظب پارگی و عفونت این زائده باشد.
  • هموروئید داخلی نوع 4 : نوع 4 آخرین مرحله از بیماری است که شدت آن بسیار زیاد می‌شود. در این نوع از بواسیر معمولا به علت عفونت، پارگی و ترکیدن بواسیر، بیمار درد بسیاری را تحمل می‌کند. مراجعه به پزشک برای این بیماران یکی از امور الزامی به شمار می‌رود.

بواسیر خارجی

بواسیر خارجی همان طور که از نام آن پیدا است، در ناحیه بیرونی مقعد به وجود می‌آید و با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شود. همین عامل باعث خواهد شد که افراد زودتر متوجه بیماری شده و به پزشک مراجعه کنند. با شدت‌یافتن بیماری، درد ناحیه مقعد بیشتر شده و خوابیدن و حتی نشستن را برای بیمار سخت می‌کند. برای تسکین درد می‌توان از پماد و شیاف آنتی هموروئید استفاده کرد. حال می‌توان به سوال از کجا بفهمیم که بواسیر داریم، پاسخ داد. تشخیص بواسیر خارجی راحت‌تر از نوع داخلی آن است؛ چراکه برای تشخیص آن نیازی به معاینات داخلی نیست و خود بیمار هم در اکثر مواقع می‌تواند آن را تشخیص دهد و برای اطمینان خاطر و شروع درمان به پزشک مراجعه کند. یکی از معضلاتی که در ارتباط با این نوع بواسیر وجود دارد؛ ترکیدن بواسیر خارجی است که بیمار دچار خونریزی می‌شود. برای تشخیص هموروئید باید با علائم هموروئید داخلی نیز آشنا بود تا به محض مشاهده آن به پزشک مراجعه کرد. در ادامه درباره این علائم توضیحاتی ارائه می‌شود.

از کجا بفهمیم بواسیر داریم؟

نمونه هایی از علائم بواسیر

پس از آشنایی کلی با بواسیر و انواع آن، نوبت به علائم بواسیر داخلی می‌رسد که آشنایی با این علائم در تشخیص بیماری و شروع زودهنگام درمان، بسیار موثر خواهد بود.

احساس درد و سوزش

لازم به ذکر است که معمولا در روزهای اول بیماری، نشانه خاصی در بیمار دیده نمی‌شود و همین نکته تشخیص آن را دشوارتر می‌کند. یکی از علائمی که در اکثر بیماران مبتلا به بواسیر داخلی دیده می‌شود، درد و سوزشی است که بیماران به هنگام دفع مدفوع احساس می‌کنند. در حالت طبیعی، دفع مدفوع نباید با درد و سوزش همراه باشد؛ در نتیجه این علائم می‌تواند هشداری برای فرد در نظر گرفته شود. کسی که این علائم در او ظاهر می‌شود، باید حتما به آن دقت کرده و به‌موقع نسبت به حل آن اقدام کند. معمولا راهکارهایی که برای درمان بواسیر ارائه می‌شود، روش درمان قطعی نیست و فقط به تسکین درد و بهبود علائم بیماری کمک می‌کند.

سخت شدن عمل دفع مدفوع

یکی دیگر از علائم  بواسیر داخلی، سخت‌شدن عمل دفع مدفوع یا همان یبوست است. حال سوالی پیش می‌آید؛ چگونه بفهمیم یبوست داریم؟ عواملی مانند تعداد دفعات اجابت مزاج، فشارآوردن بیش از اندازه، سفتی مدفوع، احساس پری در قسمت زیر شکم، احساس تخلیه ناقص و خونریزی نشانه‌های یبوست در افراد هستند. یبوست عامل مهمی است که افراد را در معرض ابتلا به بواسیر قرار می‌دهد. یبوست را می‌توان با نوشیدن آب کافی، خوردن غذاهای فیبردار و مصرف داروهای ملین درمان کرده و از ابتلا به هموروئید نیز جلوگیری کرد.

وجود خون روی مدفوع

بواسیر داخلی چه علائمی دارد؟ تا این قسمت، به دو نمونه از علائم بواسیر داخلی اشاره شد و به سوال چگونه بفهمیم یبوست داریم؛ پاسخ داده شد. وجود خون روی مدفوع نیز سومین علامت برای تشخیص بیماری هموروئید داخلی است. در صورت مشاهده خون روی دستمال‌کاغذی یا کاسه توالت بعد از اجابت مزاج، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. وجود این نشانه در افراد، به احتمال زیاد نشنه‌ای از بیماری هموروئید خواهد بود. البته شاید عوامل دیگری هم باعث خونریزی شود؛ به هر حال با مراجعه به پزشک می‌توان علت را جویا شد و اقدامات لازم را انجام داد.

دفع مدفوع ناقص

زمانی‌که فردی به هنگام دفع مدفوع احساس کند که تخلیه کامل صورت نگرفته است، باید این نشانه را زنگ خطری برای بیماری هموروئید داخلی در نظر بگیرد. در این شرایط می‌توان گفت که عمل دفع به‌صورت کامل انجام یافته است؛ اما فرد به اشتباه این تصور را دارد که دفع ناقص است. وجود این نشانه در فرد او را وادار به فشار بیشتری می‌کند؛ در نتیجه درد و سوزش به وجود می‌آید.

درمان بواسیر داخلی

پس از یافتن جواب چطور بفهمیم بواسیر داریم؛ نوبت به درمان بواسیر داخلی می‌رسد و باید فکری اساسی برای درمان کرد. توجه داشته باشید که درمان خودسرانه شرایط بیماری را بدتر خواهد کرد؛ بنابراین از انجام این کار باید خودداری کرد. خونریزی زیاد نشانه‌ای از حادشدن وضعیت بیمار است که در این شرایط، عمل بواسیر داخلی بهترین روش درمان در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط بهتر است که با مصرف غذاهای فیبردار و داشتن تحرک کافی از یبوست نیز جلوگیری کرد؛ چراکه یبوست وضعیت بیمار را بدتر خواهد کرد. درمان با لیزر نیز بسیار راحت بوده و به‌عنوان یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های درمان بواسیر معرفی می‌شود. با لیزر می‌توان در کمترین زمان ممکن از شر این بیماری خلاص شد. استفاده از باند لاستیکی، تزریق درمانی یا اسکلروتراپی نیز از دیگر روش‌های درمان این بیماری هستند. در روش تزریق درمانی، ماده شیمیایی به رگ‌های خونی بیمار تزریق می‌شود. این کار باعث کاهش اندازه بواسیر خواهد شد.

عوارض درمان‌نکردن بواسیر

بواسیر باید به‌موقع درمان شود تا مشکلات جدی و خطرناکی برای بیمار به وجود نیاید. در این قسمت به برخی از عوارض درمان‌نکردن بواسیر اشاره می‌شود.

• درمان‌نکردن بواسیر باعث افزایش درد و ناراحتی در بیمار می‌شود.
  • مشکلات بسیاری در اجابت مزاج به وجود می‌آید که باعث مشکلات رودهای نیز خواهد شد.
  • افزایش مقدار خونریزی در این بیماران، آن‌ها را دچار کم‌خونی و فقر آهن نیز خواهد کرد.
  • درمان‌نکردن بیماری، احتمال ایجاد عفونت و آبسه را هم افزایش می‌دهد.
  • زمانی‌که این بیماری به موقع درمان نشود، بیماری‌های دیگری از جمله شقاق مقعدی نیز به سراغ فرد می‌آید.

با توجه به موارد مذکور، زمانی که هموروئید به‌موقع درمان نشود، با حادشدن بیماری روش‌های درمان شاید به خوبی جواب ندهند و شرایط برای بیماران سخت‌تر شود. بهترین کار، درمان زودهنگام بیماری با روش‌های درمان آسان‌تر است. با سخت‌تر شدن شدت بیماری تنها راه حل برای درمان، عمل جراحی خواهد بود.

تشخیص هموروئید داخلی

چگونه بواسیر را تشخیص دهیم؟ با توجه به شدت بیماری و صلاح‌دید پزشک، یکی از آزمایش‌های زیر انجام می‌شود تا بیماری تشخیص داده شود:

• آنوسکوپی
  • کولونوسکوپی
  • ام آر آی
  • عکس‌برداری

در مرحله اول، معاینه بصری توسط پزشک معالج انجام می‌شود. گاهی اوقات با معاینه بصری نتیجه‌ای حاصل نشده و پزشک تست دیجیتال را انجام می‌دهد تا ناهنجاری‌های داخل مقعد را بررسی کند. تست رکتوم بدین صورت است که پزشک انگشت خود را که با دستکش پوشانده شده و همچنین چرب شده است، وارد رکتوم کرده و معاینه‌های لازم را انجام می‌دهد.

درصورت مشاهده عوامل غیر طبیعی، آزمایش سیگموئیدوسکوپی را هم برای بیمار تجویز می‌کند. در روش سیگموئیدوسکوپی، پزشک  برای تشخیص هموروئید داخلی از یک دوربین کوچک کمک می‌گیرد. این دوربین کوچک فیبر نوری (سیگموئیدوسکوپ) داخل یک لوله کوچک قرار داده می‌شود، سپس لوله مذکور وارد رکتوم شده و تصاویر داخل آن را برای پزشک نمایان می‌کند. با استفاده از این روش، پزشک می‌تواند به‌راحتی و به‌صورت واضح داخل رکتوم را مشاهده کند و با توجه به وضعیت بواسیر، اقدامات لازم را انجام دهد.

با شناخت علائم بیماری بواسیر داخلی، سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنید!

بواسیر خارجی به‌راحتی با چشم غیر مسلح دیده می‌شود. پس از تشخیص این بیماری می‌توان نسبت به درمان آن اقدام کرد. در ارتباط با بواسیر داخلی کار، کمی دشوارتر است؛ چراکه هم به‌راحتی دیده نمی‌شود و هم گاهی اوقات علائم آن دیرتر بروز می‌کند. با توجه به شدت بیماری، بواسیر به 4 دسته کلی تقسیم می‌شود. زمانی‌که هموروئید در مراحل اولیه، خود را نشان دهد وعلائم آن آشکار شود، درمان راحت‌تری داشته و سریع‌تر هم برطرف خواهد شد.

احساس درد و سوزش، سخت‌شدن عمل دفع مدفوع، وجود خون روی مدفوع و دفع مدفوع ناقص از جمله علائم بواسیر داخلی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند و به محض بروز هر یک از این عوامل سریعا به پزشک مراجعه شود. درمان خودسرانه بدترین کاری است که بیمار می‌تواند انجام دهد؛ چون با این کار وضع خود را بدتر خواهد کرد. برای درمان قطعی و دائمی هموروئید می‌توان عمل جراحی انجام داده و یا از روش لیزر استفاده کرد. استفاده از چسب بواسیر برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل مفید خواهد بود. در وب‌سایت دکتر قمری به تفصیل، علائم بیماری هموروئید داخلی توضیح داده شده است که می‌توان به پاسخ سوال از کجا بفهمیم بواسیر داریم؛ دست یافت.

معرفی بهترین مرکز برای درمان بواسیر