بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده + علائم و دلایل آن

بیماری التهابی روده (IBD) به مجموعه‌ای از اختلالات مزمن التهابی دستگاه گوارش گفته می‌شود که شامل دو نوع اصلی، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، است. این بیماری‌ها باعث التهاب طولانی‌مدت در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش می‌شوند و علائمی مانند درد شکم، اسهال مزمن، خستگی و کاهش وزن ناخواسته را به همراه دارند. IBD یک بیماری مادام‌العمر است که می‌تواند بر سلامت جسمی، روانی و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. اگرچه درمان قطعی برای آن وجود ندارد، مدیریت علائم از طریق دارو، تغییرات سبک زندگی و در برخی موارد جراحی، ممکن است به بهبود وضعیت بیمار کمک کند. برای آشنایی بیشتر با این بیماری این مقاله وب سایت دکتر قمری را تا انتها بخوانید.

بیماری التهابی روده (IBD) چیست؟

بیماری التهابی روده (IBD) به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که باعث ایجاد التهاب مزمن در دستگاه گوارش (GI) می‌شوند. علائم آن ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند (شعله‌ور شدن) و باعث گرفتگی شدید معده و اسهال، از جمله مسائل دیگر شوند. اما IBD می‌تواند بیشتر از روده شما تأثیر بگذارد – می‌تواند بر سلامت جسمی کلی، رفاه عاطفی و حتی سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

بیماری التهابی روده یک بیماری مادام‌العمر است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این ممکن است تلخ به نظر برسد، اما درمان‌هایی وجود دارند که علائم IBD را مدیریت می‌کنند، و شما می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا IBD زندگی شما را مختل نکند.

انواع بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو انواع اصلی IBD هستند:

• بیماری کرون: این بیماری باعث ایجاد زخم (اولسر) در دستگاه گوارش شما می‌شود. این می‌تواند هر بخشی از دستگاه گوارش شما را تحت تأثیر قرار دهد، از دهان گرفته تا مقعد، اما معمولاً در روده کوچک و قسمت بالایی روده بزرگ ایجاد می‌شود.
  • کولیت اولسراتیو (UC): UC باعث تورم و زخم (اولسر) در روده بزرگ شما می‌شود. معمولاً از رکتوم شما شروع می‌شود و می‌تواند به قسمتی یا تمام کولون گسترش یابد.

بیماری التهابی روده (IBD) چقدر شایع است؟

بیماری التهابی روده (IBD) شامل دو نوع اصلی، یعنی بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان شایع شده است. طبق آمارهای جهانی، میلیون‌ها نفر از افراد در سراسر دنیا به این بیماری‌ها مبتلا هستند. میزان شیوع IBD در مناطق مختلف متفاوت است، اما به طور کلی در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر است.

علائم بیماری التهابی روده چیست؟

علائم IBD ممکن است خفیف یا شدید باشند. این علائم به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند و ممکن است پیش‌بینی‌ناپذیر باشند. هنگامی که این علائم رخ می‌دهند، پزشک ممکن است بگوید که شما دچار عود IBD (بیماری فعال) هستید. زمانی که علائم شما پس از درمان از بین رفت، ممکن است گفته شود که بیماری در حال بهبود است. علائم شایع IBD عبارتند از:

• درد زیر شکم که ممکن است شبیه گرفتگی معده باشد.
  • خون در مدفوع.
  • اسهال مزمن.
  • خستگی.
  • کاهش وزن ناخواسته.

برای بررسی اینکه چه چیزی باعث خونریزی مقعدی یا وجود خود در مدفوع میشود، مقالات مرتبط را در مجله وب سایت دکتر قمری مطالعه کنید.

چه چیزی باعث بیماری التهابی روده می‌شود؟

IBD زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های سالم دستگاه گوارش حمله می‌کند و باعث التهاب می‌شود که منجر به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می‌شود. محققان دلیل دقیق این اتفاق را نمی‌دانند، اما در حال مطالعه جهش‌ها در ژن‌های خاصی هستند که به طور معمول:

• سیستم ایمنی را روی یک کیل یکنواخت نگه می‌دارند تا زمانی که متجاوزان را شناسایی می‌کند، بیش از حد واکنش نشان ندهد.
  • بر سد مخاطی که اولین خط دفاعی در روده است، تأثیر بگذارند.
  • رشد باکتری‌ها را در روده کنترل کنند.

هنگامی که این ژن‌ها جهش می‌یابند (تغییر می‌کنند)، خطر ابتلا به IBD افزایش می‌یابد. محققان ممکن است این ژن‌ها را ژن‌های حساسیت بنامند. بیش از 160 ژن حساسیت وجود دارد. اگر تعدادی از این ژن‌ها را به ارث برده‌اید، چندین فعالیت روزمره می‌تواند علائم IBD را تحریک کند. این فعالیت‌ها باعث بیماری نمی‌شوند، اما محرک‌های رایج IBD عبارتند از:

• آنتی‌بیوتیک‌ها.
  • NSAIDs (داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی).
  • سیگار کشیدن.
  • فشار.

محققان همچنین در حال بررسی این هستند که آیا مشکلاتی در میکروبیوم روده می‌تواند در التهاب مزمن که باعث IBD می‌شود، نقش داشته باشد.

آیا غذا می‌تواند علائم IBD را ایجاد کند؟

خیر، اما ممکن است متوجه شوید که علائم شما پس از مصرف برخی غذاها یا مایعات بدتر می‌شود. همه افراد متفاوت هستند، اما غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است علائم شما را بدتر کنند، شامل موارد زیر هستند:

• نوشیدنی‌های الکلی.
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار.
  • نوشیدنی‌های گازدار.
  • غذاهای حاوی شیر.
  • غذاهای پر فیبر.
  • غذاهای چرب.

عوامل خطر IBD چیست؟

مهم‌ترین عامل خطر برای IBD داشتن سابقه خانوادگی این بیماری است. مطالعات نشان می‌دهد که 5% تا 20% از افراد مبتلا به IBD دارای یکی از اعضای نزدیک خانواده (والدین، خواهر و برادر یا فرزند) هستند که به IBD مبتلا هستند.

عوارض بیماری التهابی روده چیست؟

IBD ممکن است باعث سایر شرایط پزشکی در دستگاه گوارش و فراتر از آن شود. برخی از این شرایط ممکن است اورژانسی یا بسیار جدی باشند، از جمله:

• سرطان روده بزرگ: داشتن IBD احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.
  • روده سوراخ شده: علائم شامل درد شدید شکم، گرفتگی، شکم پف کرده و درد هنگام لمس شکم است.
  • مگاکولون سمی: علائم شامل اسهال خونی، درد شدید شکم و درد هنگام لمس شکم است.

سایر عوارض IBD

IBD ممکن است خطر عوارض زیر را نیز افزایش دهد:

• کم‌خونی (سطح پایین گلبول‌های قرمز).
  • لخته شدن خون.
  • درد و تحریک چشم.
  • سنگ کلیه.
  • زخم‌های دهان.
  • بیماری‌های کبد مانند سیروز و کلانژیت اسکلروزان اولیه.
  • سوء جذب و سوء تغذیه.
  • مفاصل متورم.
  • زخم‌های پوستی و بثورات.
  • استخوان‌های ضعیف شده (پوکی استخوان).

پزشک چگونه بیماری التهابی روده را تشخیص می‌دهد؟

یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی معاینه جسمی انجام می‌دهد و در مورد علائم شما، مدت زمان آن‌ها، شدت و فراوانی‌شان می‌پرسد. آنها ممکن است آزمایش‌های زیر را سفارش دهند:

• شمارش کامل خون (CBC).
  • آندوسکوپی کپسولی.
  • کولونوسکوپی.
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن.
  • EUS (سونوگرافی آندوسکوپی).
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر.
  • اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).
  • آندوسکوپی فوقانی.

التهاب روده چگونه درمان می‌شود؟

بسته به نوع IBD، درمان‌ها متفاوت است، اما همه درمان‌ها بر بهبود و حفظ بهبود IBD تمرکز دارند. یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است برای کاهش علائم دارو تجویز کند. در برخی موارد، اگر داروها مؤثر نباشند، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

داروها

داروهای IBD بر مدیریت التهاب و کنترل پاسخ سیستم ایمنی شما تمرکز دارند. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است از همان انواع داروهای تجویزی برای درمان بیماری کرون و کولیت اولسراتیو استفاده کنند. داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آنتی‌بیوتیک‌ها اگر عفونت ناشی از فیستول مقعدی داشته باشید، ممکن است آنتی‌بیوتیک دریافت کنید.
داروهای ضد اسهال اگر به بیماری کرون مبتلا هستید، پزشک ممکن است داروهایی مانند لوپرامید (Imodium® AD) را تجویز کند.
بیولوژیک این داروها سیستم ایمنی شما را آرام می‌کنند تا آنتی‌بادی‌هایی که باعث IBD می‌شوند، آزاد نشوند.
کورتیکواستروئیدها ممکن است این دارو را برای التهاب دریافت کنید.

تعدیل‌کننده‌های ایمنی و سرکوب‌کننده‌های ایمنی این داروها نیز به آرام کردن سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند.

عمل جراحی

داروهای IBD ممکن است علائم شما را برای چندین سال مدیریت کنند. اما اگر داروها از کار بیفتند، ارائه‌دهنده شما ممکن است جراحی‌هایی مانند کولکتومی را توصیه کند.

بهبود بیماری التهابی روده چگونه است؟

IBD یک بیماری مزمن است که باید تا پایان عمر مدیریت شود. ابتلا به این بیماری خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند سرطان روده بزرگ (کولون) را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل، حتی زمانی که علائمی ندارید، باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. وظیفه روده بزرگ چیست؟ این بخش از بدن وظیفه جذب آب و مواد مفید برای بدن را دارد.

پزشک شما ممکن است توصیه کند هر شش ماه یک بار زمانی که IBD رو به بهبودی است و بیشتر اوقات زمانی که شعله‌ور شدن IBD دارید، قرار ملاقات بگذارید. اگر در دهه ۳۰ یا ۴۰ زندگی خود هستید، ممکن است پزشک شما توصیه کند زودتر از معمول کولونوسکوپی انجام دهید.

نکات مهم در هنگام ابتلا به بیماری التهابی روده

زندگی با IBD همیشه آسان نیست. علائم ممکن است شعله‌ور شوند و سپس برای هفته‌ها یا ماه‌ها از بین بروند. ممکن است نتوانید پیش‌بینی کنید که شعله‌ور بعدی چه زمانی خواهد بود. ممکن است در مورد علائمی مانند حملات ناگهانی اسهال که باعث می‌شود برای دستشویی بدوید، احساس خجالت یا خودآگاهی کنید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که ممکن است به شما در مدیریت IBD کمک کند:

• خوب بخورید: برای ردیابی و شناسایی غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تحریک IBD می‌شوند، وقت بگذارید. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا برنامه‌های غذایی مناسب که از تحریک جلوگیری می‌کنند و تغذیه کافی را فراهم می‌کنند، داشته باشید.
  • علائم خود را ردیابی کنید: اگر بتوانید مشخص کنید چه زمانی احتمال بروز علائم بیشتر است، می‌توانید روز خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید. این شامل شناسایی سرویس‌های بهداشتی نیز می‌شود تا بدانید در مواقع اضطرار کجا بروید.
  • کیت اضطراری بسته‌بندی کنید: تصادفات ممکن است و اتفاق خواهند افتاد. داشتن یک کیت اضطراری شامل لباس زیر، آستر شورت، دستمال توالت و دستمال مرطوب کودک می‌تواند کمک‌کننده باشد. ممکن است هرگز به کیت خود نیاز نداشته باشید، اما داشتن آن می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد.
  • وضعیت خود را به اشتراک بگذارید: ممکن است بخواهید جزئیات مربوط به IBD خود را برای خود نگه دارید، اما در نظر داشته باشید که به یک دوست نزدیک یا همکار خود در مورد مشکلات IBD بگویید. داشتن فردی که در مواقع نیاز به کمک می‌توانید با او تماس بگیرید، ممکن است کمک‌کننده باشد.
  • استرس خود را مدیریت کنید: استرس می‌تواند علائم IBD را تحریک کند. برنامه‌های مدیریت استرس ممکن است علائم شما را کاهش دهد یا به تأخیر بیاندازد.
  • به دنبال حمایت باشید: میلیون‌ها نفر در ایالات متحده به IBD مبتلا هستند. گروه‌های پشتیبانی وجود دارند که می‌توانید با افرادی که در شرایط مشابه هستند، وقت بگذرانید.
  • حمایت از سلامت روان را در نظر بگیرید: IBD ممکن است منجر به افسردگی شود. صحبت کردن با یک روانشناس ممکن است کمک‌کننده باشد.
  • ترک سیگار: تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن می‌تواند علائم بیماری التهابی روده را تحریک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

درمان دارویی و خودمراقبتی اغلب به بهبود IBD کمک می‌کند. اما اگر علائم IBD دارید که از بین نمی‌روند، باید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

اگر مبتلا به IBD هستید، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند مگاکولون سمی یا سوراخ شدن روده که فوریت‌های پزشکی هستند، افزایش می‌یابد. اگر علائم زیر را دارید، اورژانس تماس بگیرید:

• تب بالای 37.9 درجه سانتیگراد و لرز که می‌تواند نشانه عفونت باشد.
  • گرفتگی یا درد شدید شکم که از بین نمی‌رود.
  • تهوع و استفراغ شدید.
  • خونریزی مقعدی با لخته شدن خون در مدفوع.
  • شکم متورم.

• تفاوت بین IBD و IBS چیست؟

تفاوت بین IBD و IBS در این است که IBD (بیماری التهابی روده) باعث التهاب مزمن و آسیب به دستگاه گوارش می‌شود، در حالی که IBS (سندرم روده تحریک‌پذیر) یک اختلال عملکردی بدون التهاب یا آسیب ساختاری است.

دکتر قمری (متخصص جراحی عمومی)

پزشک متخصص جراحی عمومی شقاق، بواسیر، کیست مویی، واریس، فیستول و ...