بواسیر خونی یا هموروئید خونی

بواسیر خونی

بواسیر خونی نوعی از بواسیر یا هموروئید مقعدی است که به دلیل ایجاد فشار و کشش در ناحیه مقعد هموروئید، خونریزی می‌کند. بواسیر خونی از دیگر انواع بواسیر خطرناک تر است زیرا خونریزی در طولانی مدت ممکن است بیمار را با کم خونی مواجه کند.
زایمان، یبوست و فشار زیاد هنگام دفع از دلایل ابتلا به بواسیر است و زور زدن بیش از حد موجب خونریزی بواسیر می‌شود. خونی که در بواسیر مشاهده خواهید کرد به رنگ قرمز روشن است.

علائم بواسیر خونی چیست؟

علائم بواسیر خونی
۸ علامت شایع بواسیر خونی

علائم بواسیر خونی به راحتی قابل تشخیص است. شایع ترین علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

• احساس سوزش و خارش
  • التهاب و تورم در ناحیه مقعد
  • مشاهده خون روشن همراه با مدفوع
  • درد مقعد در هنگام دفع مدفوع
  • وجود زائده و بیرون زدگی اطراف مقعد
  • ترشخ مخاط
  • دفع مواد لزج و بی رنگ همراه با مدفوع
  • احساس دفع ناکامل مدفوع

انواع بواسیر خونی

بواسیر داخلی و بواسیر خارجی دو نوع بواسیر خونی هستند.

بواسیر خونی در دو نوع داخلی و خارجی رخ می‌دهد. در ادامه دو نوع بواسیر خونی را بررسی می کنیم.

۱- بواسیر خونی داخلی

هموروئید خونی داخلی در عروق داخل مقعد یا همان عروق رکتوم ایجاد می‌شود. بیمار در این نوع از بواسیر درد و خونریزی کمتری را تجربه می‌کند و متوجه علائم بیماری نمی‌شود.

۲- بواسیر خونی خارجی

هموروئید خونی خارجی در اطراف مقعد و عضلات آن ناحیه ایجاد می‌شود. خونریزی، تورم و التهاب بواسیر خونی خارجی قابل مشاهده است و بیماری به راحتی قابل تشخیص است.

درمان بواسیر خونی

بهترین روش های درمان بواسیر خونی

مانند بسیاری از بیماری ها شیوه های مختلف برای درمان بواسیر خونی وجود دارد که در زیر به آن پرداختیم.

۱- درمان پزشکی هموروئید خونی

روش های مختلفی برای درمان بواسیر خونی از جراحی تا مصرف دارو وجود دارد. با توجه به وضعیت بیماری، نوع درمان انتخاب می‌شود.

۲- جراحی با لیزر

جراحی با لیزر بهترین و راحت ترین روش درمانی بواسیر خونی است. در این روش رگ های پاره شده سوزانده می‌شود و خونریزی تا چند ساعت بعد از جراحی بند می‌آید. این شیوه درمانی بسیار سریع است و نیاز به بیهوشی ندارد.

۳- هموروئیدکتومی

این روش در هموروئید خونی متورم شده و بزرگ انجام می‌شود. این جراحی باید در بیمارستان انجام شود زیرا نیازمند بیهوشی و امکانات خاصی است.

۴- رابربند

در این روش درمانی پزشک با استفاده از نوار لاستیکی مخصوص بواسیر را می‌بندد تا خونریزی قطع شود. بواسیر به مرور زمان کوچک می‌شود و از بین می‌رود. اما در این روش درمانی بعد از چند سال احتمال دارد بیماری برگردد.

۵- درمان با دارو

تا امروز درمان قطعی دارویی برای بواسیر خونی کشف نشده است اما استفاده از داروهایی مانند آنتی بیوتیک، پماد و شیاف آنتی هموروئید، ضد التهاب ها و ملین ها در مراحل اولیه بیماری موثر است و در مراحل حاد روند درمان را تسریع می‌کند.

جهت اطلاع از هزینه عمل بواسیر با ما همراه باشید.

درمان خانگی بواسیر خونی

درمان خانگی بواسیر خونی برای رفع کامل بیماری کافی نیست اما به روند درمان بیماری کمک می‌کند. شیوه های درمان خانگی هموروئید خونی شامل موارد زیر است:

• حمام سیتز (نشستن در وان آب گرم)
  • کمپرس یخ
  • پرهیز از نشستن و ایستادن برای مدت طولانی
  • درمان اسهال و یبوست
  • نوشیدن آب و مصرف روزانه فیبر
  • حفظ وزن مناسب

درمان سنتی بواسیر خونی

درمان بواسیر در خانه و درمان بواسیر در طب سنتی

شیوه های سنتی درمان بواسیر خونی در ابتدای بیماری موثر است و در بواسیر خونی حاد به هروند درمان سرعت می‌بخشد. درمان های سنتی عوارض کمتری دارند اما مدتی طولانی باید به روش درمانتان پایبند بمانید تا نتیجه بگیرید.

چای کیسه ای

در این شیوه درمانی ابتدا باید چای کیسه ای را در آب گرم خیس کنید. در درمان هموروئید خونی با تی بگ دو تا سه بار در روز و هر بار به مدت ده دقیقه تی بگ را روی بیرون زدگی بواسیر قرار دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل در درمان هموروئید خونی بسیار موثر است. کافی است مقداری روغن نارگیل را روی محل بواسیر بزنید تا التهاب بواسیر کاهش پیدا کند.

سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان بواسیر بسیار موثر است. برای استفاده از سرکه در درمان هموروئید خونی مقداری سرکه را با آب مخلوط کرده و در آن بنشینید یا پنبه آغشته به سرکه را روی بیرون زدگی بواسیر بکشید.

آلوئه ورا

استفاده روزانه از نوشیدنی های آلوئه ورا روند درمان شما را سریع تر می‌کند.

انجیر

انجیر میزان فیبر بالایی دارد و با بهبود حرکت روده به درمان بواسیر خونی کمک می‌کند. می‌توانید چند انجیر را در آب خیسانده و بعد از چند ساعت مصرف کنید.

خاکشیر

خاکشیر دارای خاصیت ملین است و یبوست را رفع می‌کند. در نتیجه هنگام دفع مدفوع نیاز به زور زدن نیست و بواسیر تحریک نمی‌شود.

روغن زیتون و کرچک

روغن زیتون و کرچک نیز مانند خاکشیر ضد یبوست هستند و به دفع راحت مدفوع کمک می‌کنند.

سوالات متداول درباره بواسیر خونی

چگونه از ابتلا به بواسیر خونی پیشگیری کنیم؟
رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از فیبر کافی در روز، نوشیدن روزانه هشت لیوان آب، فعالیت بدنی مناسب و استفاده از لباس با الیاف مناسب در پیشگیری از ابتلا به بواسیر یا هموروئید خونی بسیار موثر است.

آیا بواسیر خونی خطرناک است؟
خونریزی به طور کلی ممکن است مشکلات بسیاری ایجاد کند. با دیدن خونریزی مقعدی وحشت نکنید اما به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه زمانی برای درمان بواسیر خونی به پزشک مراجعه کنیم؟
بهتر است با دیدن خون یا هر یک از علائم هموروئید خونی به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان سریع تر انجام شود.

خونریزی ناشی از بواسیر چگونه است؟
مبتلایان به بواسیر خونی هنگام خونریزی درد ندارند و خون بواسیر به رنگ روشن است و با مدفوع مخلوط نمی‌شود.

روش فوری بند آوردن خون هموروئید چیست؟
بهترین روش برای بند آوردن فوری خون بواسیر استفاده از کمپرس یخ در محل هموروئید است. استفاده از پماد یا شیاف هموروئید بدون نسخه که حاوی هیدروکورتیزون است راه دیگر بند آوردن خون هموروئید خونی است.

کلام آخر

بواسیر خونی نوع حاد بواسیر یا هموروئید است که برای درمان آن مراجعه به پزشک ضروری است. اگر علائمی مانند خونریزی هنگام دفع مدفوع، درد و التهاب، ترشح مخاط و وجود بیرون زدگی اطراف مقعد را مشاهده کردید بهتر است با متخصص بیماری های مقعدی دکتر قمری مشورت کنید. اگر به بواسیر خونی مبتلا هستید یا قصد پیشگیری دارید رژیم پرفیبر، نوشیدن آب کافی و تحرک کافی کمک بزرگی برای شماست.

اطلاعات تکمیلی بواسیر خونی
علائم احساس سوزش و خارش، درد در ناحیه مقعد، ترشح مخاط
انواع داخلی، خارجی
درمان کلی جراحی با لیزر بواسیر ، هموروئیدکتومی، رابربند