تاثیر قرص مترونیدازول در درمان شقاق

مترونیدازول یکی از آنتی‌بیوتیک‌هایی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شود. در مورد شقاق و بواسیر، بعد از عمل جراحی، مصرف مترونیدازول تجویز می‌شود. این دارو هم به منظور جلوگیری از عفونت‌های بعد از جراحی و هم برای کاهش دردهای بعد از عمل تاثیرات خوبی دارد.

مزایا تسکین درد و رفع عفونت های بعد از جراحی
نحوه عملکرد ایجاد اختلال در عملکرد dna میکروارگانیسم
عوارض احساس ضعف و خستگی، سرگیجه، تهوع، استفراغ، مشکلات معده
نحوه مصرف به طور کامل و بدون وقفه، مصرف هر دو روز یکبار

عملکرد مترونیدازول به چه صورت است؟

مترونیدازول در عملکرد DNA میکروارگانیسم‌ها اختلال ایجاد کرده و با این کار، مانع رشد آن‌ها خواهد شد. عفونت‌هایی که بر اثر تکثیر باکتری‌ها در بدن ایجاد می‌شوند، می‌توانند باعث بروز مشکلات زیادی شوند. مصرف مترونیدازول باعث درمان این عفونت‌ها می‌شود و دردهای زخم شقاق را کاهش خواهد داد.

چرا مترونیدازول برای درمان شقاق توصیه می‌شود؟

شقاق در واقع یک زخم کوچک است که به دلایل مختلف در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. درد و خونریزی ناشی از این زخم معمولا باعث می‌شود که افراد به فکر درمان‌ آن باشند. شقاق می‌تواند به صورت مزمن یا حاد باشد. در مورد شقاق مزمن با درمان‌های گیاهی و دارویی می‌توان تا حدود زیادی درد و خونریزی زخم را بهبود بخشید. اما برای شقاق حاد در بعضی موارد، جراحی توصیه می‌شود.

در هر صورت، به دلیل حساس بودن جای زخم، امکان بروز عفونت‌های باکتریایی وجود دارد. به همین دلیل پزشکان مصرف داروهای آنتی بیوتیک را پیشنهاد می‌کنند. مترونیدازول به‌عنوان بهترین دارو در درمان باکتری‌های بی‌هوازی یا پروتوزوآ،‌ برای درمان شقاق تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند دردهای ناشی از زخم و عفونت را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل پزشکان قرص مترونیدازول را در درمان شقاق بعد از درمان با لیزر شقاق در تهران یا عمل جراحی تجویز می‌کنند.

نحوه مصرف قرص مترونیدازول

داروهای مختلف را باید با دستور صحیح مصرف کرد تا بیشترین میزان بهبودی حاصل شود. در مورد قرص مترونیدازول به این موارد باید توجه کرد:

• آنتی‌بیوتیک‌ها با تجویز پزشک در دسترس بیماران هستند. این داروها را به هیچ عنوان نباید بدون نسخه تهیه کرد. مترونیدازول را باید طبق دستور پزشک و در زمان‌های توصیه شده مصرف کرد.
  • توصیه می‌شود که طول درمان با این قرص کاملا طی شده و مصرف قرص نیمه تمام رها نشود.
  • مصرف این دارو در فواصل معینی تجویز می‌شود. سعی کنید این فواصل را رعایت کنید تا دارو عملکرد خوبی داشته باشد.
  • بهتر است قرص‌های آنتی بیوتیک را با شکم خالی مصرف نکنید.
  • قرص مترونیدازول را با یک لیوان آب میل کنید.
  • مصرف قرص مترونیدازول باعث احساس گیجی یا تاری دید می‌شود. به همین دلیل در هنگام مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند خودداری کنید.
  • میزان مصرف مترونیدازول در افراد مختلف و در سنین گوناگون متفاوت است.
  • در هنگام مصرف قوص مترونیدازول از نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • این دارو ممکن است با داروهای دیگر تداخل دارویی داشته باشد. لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.
  • این دارو ممکن است روی نتایج بعضی از آزمایش‌ها تاثیر بگذارد. قبل از هر آزمایشی این موضوع را به اطلاع آزمایشگاه برسانید.
  • از مصرف قرص مترونیدازول برای درمان دیگر عفونت‌ها، به‌صورت خودسرانه، خودداری کنید.

عوارض قرص مترونیدازول

هر دارویی در کنار خواص مفیدی که دارد، ممکن است عوارضی هم برای بدن ایجاد کند. بد نیست قبل از مصرف داروها، عوارض احتمالی آن‌ها را مطالعه کرده و از آن‌ها آگاه باشید. قرص مترونیدازول دارای این عوارض است:

• احساس ضعف و خستگی
  • تهوع
  • مشکلات معده
  • کم شدن اشتها
  • اسهال و مشکلات گوارشی
  • تیره شده رنگ ادرار
  • احساس مزه فلز در دهان
  • زخم‌های دهانی

هر کدام از این عوارض ممکن است در افراد مختلف خود را نشان بدهند. اگر به روش‌های مختلف، یا با استمرار مصرف قرص، این عوارض کم نشد، پزشک خود را در جریان بگذارید.

2.5/5 - (2 امتیاز)