زالو درمانی برای شقاق

زالو درمانی برای شقاق روشی است که، در میان روش‌های مختلف طب سنتی برای درمان شقاق مقعدی یا فیشر پیشنهاد شده است. اما آیا این روش درمان قطعی شقاق است؟! شقاق در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که، موضوع بحث این مقاله نیست. دلیل شقاق مقعدی هر عاملی که باشد، باعث ایجاد زخم و شکاف در ناحیه مقعد می‌شود. این زخم می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

برای پاسخ به سوالی که در ابتدا مطرح شد، باید گفت زالو درمانی تنها برای کاهش علائم شقاق شامل درد و خارش شاید موثر باشد، اما درمان آن خیر. در واقع شقاق تنها با روش‌های دارو درمانی، عمل جراحی یا لیزر شقاق در تهران بهبود پیدا می‌کند. دلیل آن نیز مشخص است، شقاق یک زخم است، در صورتی که اثر درمانی زالو تنها شامل مکیدن خون کثیف بدن است. بنابراین، زالو درمانی تنها می‌تواند در کاهش علائم آزار دهنده شقاق مقعدی تا حدی موثر باشد.

توصیه ما این است که، در صورت ابتلا به شقاق مقعدی در هر درجه و سطحی از بیماری، ابتدا به پزشک مراجعه کنید. پزشک معالج با معاینه و بررسی علل و شدت بیماری، بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می‌دهد. فراموش نکنید که، بهترین روش درمان، روشی است که ضمن بهبود علائم، دارای کمترین عوارض نیز باشد. این در حالی است که، استفاده زالو درمانی برای شقاق به نوبه خود دارای عوارضی است که، در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. اگر شما نیز به دنبال یافتن بهترین درمان برای شقاق مقعدی هستید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نحوه درمان شقاق با زالو درمانی

استفاده از زالو درمانی برای شقاق بر این اساس است که، بزاق زالو حاوی ترکیبات زیست فعالی است که، می‌تواند به بهبود التهاب و خونریزی کمک کند. ترکیبات بزاق زالو شامل هیرودین، هیالورونیداز و آنزیم‌های ضد میکروبی است. هیرودین یک ماده ضد انعقاد است. هیالورونیداز آنزیمی است که، باعث بهبود گردش خون و زخم می‌شود. آنزیم‌های میکروبی نیز می‌توانند از بروز عفونت جلوگیری کنند.

با همه این توضیحات، این نکته را در نظر داشته باشید، که در اغلب موارد زالو درمانی روشی موثر در درمان شقاق مقعدی نیست. فیشر یا شقاق مقعدی باعث ایجاد زخم در ناحیه مقعد می‌شود و تنها با روش‌های دارو درمانی یا جراحی و لیزر به طور کامل درمان می‌شود.

در هر صورت، ممکن است زمانی که نگران وضعیت بیماری خود هستید، به این روش درمان برخورد کرده باشید. نکته مهم این است که حتی در صورت موثر بودن، این روش تنها برای درمان شقاق مقعدی خفیف تا متوسط استفاده می‌شود.

در زالو درمانی برای شقاق، زالو را به مدت 30 تا 60 دقیقه در ناحیه شقاق قرار می‌دهند. سپس زالوها را برداشته و ناحیه را با یک گاز استریل می‌پوشانند. زالو درمانی به این روش، یک یا دو جلسه انجام می‌شود. آمار و اطلاعات دقیقی از میزان تاثیر زالو درمانی برای شقاق در دسترس نیست، اما در برخی از موارد این روش درمان، توانسته باعث بهبود علائم بیماری شود.

آیا استفاده از زالو درمانی برای شقاق عوارضی دارد؟

علیرغم این که تصور می‌شود روش‌های درمان سنتی هیچ عوارضی ندارند، اما در واقع این روش‌های درمانی نیز می‌توانند عوارض زیادی را برای بیماران ایجاد کنند. از جمله عوارض شایع زالو درمانی شامل موارد زیر است:

• واکنش آلرژیک
  • خونریزی بیش از حد و طولانی مدت
  • خارش شدید در ناحیه درمان

تصور می‌شود، وجود هیرودین در بزاق زالو می‌تواند باعث خونریزی طولانی مدت شود. علاوه بر این، ماده شبه هیستامین دیگری نیز در بزاق زالو است که، باعث گشاد شدن عروق خونی بدن می‌شود. خونریزی مداوم بعد از زالو درمانی در برخی موارد ممکن است تا هفت روز نیز طول بکشد.

گزش زالو می‌تواند باعث ابتلا به عفونت باکتریایی آئروموناس شود، زیرا این باکتری در روده زالو وجود دارد. ابتلا به این عفونت در بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار خطرناک است.

زالو درمانی می‌تواند جایگزینی برای دیگر روش‌های درمان شقاق مقعدی باشد؟

در یک کلمه و به طور خلاصه باید گفت خیر. با این که زالو درمانی برای شقاق مقعدی در برخی موارد تاثیر مثبتی در روند درمان داشته است، اما به عنوان یک روش درمان قطعی برای همه بیماران شناخته نمی‌شود. زخم ایجاد شده در ناحیه شقاق، تنها با دارو درمانی یا روش‌های جراحی بهبود پیدا کرده و درمان می‌شود. دیگر روش‌ها شامل زالو درمانی، تنها برای کنترل و جلوگیری از افزایش شدت بیماری موثر هستند.

بنابراین، بهترین راه مراجعه به پزشک و استفاده از مشاوره یک فرد آگاه به وضعیت بیماری شماست. پزشک با بررسی وضعیت و شدت شقاق، بهترین روش درمانی شامل دارو، لیزر یا جراحی را پیشنهاد خواهد داد. استفاده از روش‌های غیر اصولی می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت بیماری شما شود. روش‌های درمان سنتی مانند زالو درمانی نیز عوارض متعددی دارند.

دکتر عبدالرحیم قمری یکی از پر تجربه‌ترین و ماهرترین جراحان متخصص در درمان انواع بیماری مقعدی شامل شقاق، بواسیر و فیستول هستند. یکی از روش‌های درمانی موثر که برای درمان شقاق توسط ایشان انجام م‌ شود، درمان شقاق با لیزر است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و رزرو نوبت می‌توانید روی دکمه رزرو نوبت در بالای سایت کلیک کنید.

چرا تصور می‌شود زالو درمانی برای شقاق موثر است؟

بزاق زالو دارای ترکیباتی شامل هیرودین، هیالورونیداز و آنزیم‌های ضد میکروبی است که، می‌تواند به بهبود التهاب و خونریزی کمک کند. به همین دلیل تصویر می‌شود در درمان بیماری شقاق موثر است.

زالو درمانی یک روش قطعی برای درمان شقاق است؟

خیر. شقاق تنها با دارو یا در شرایط وخیم‌تر عمل جراحی درمان می‌شود. زالو درمانی می‌تواند تنها به بهبود عوارض آن کمک کند.

زالو درمانی برای شقاق چه عوارضی دارد؟

استفاده از زالو درمانی برای شقاق می‌تواند باعث عوارض جانبی شامل عفونت، واکنش آلرژیک، خونریزی بیش از حد و طولانی مدت و خارش شدید شود.