تفاوت کیست مویی و فیستول

تفاوت فیستول و کیست مویی

احتمالا تاکنون نام های کیست مویی و فیستول را شنیده باشید، اما اطلاعی راجب تفاوت کیست مویی و فیستول نداشته باشید. دو بیمار کیست مویی و فیستول تفاوت های بسیاری دارند. فیستول، مجرای غیر طبیعی میان بافت روده و پوست اطراف مقعد است که باعث ایجاد عفونت میشود. در حالی که کیست مویی به علت برگشت مو به داخل پوست بوجود می آید و به صورت برآمدگی حاوی مو و عفونت نمایان میشود. در ادامه مقاله بیشتر به تفاوت کیست مویی و فیستول خواهیم پرداخت.

تفاوت در دلایل ایجاد کیست مویی و فیستول

مهم ترین ایجاد فیستول این است که، غدد هایی که در داخل مقعد وجود دارد به دلایلی بسته شوند و عفونت در آنها تجمع پیدا کنند. در نتیجه تجمع این باکتری ها بافتی متورم ایجاد می شود که به آن آبسه می گویند. اگر این آبسه به موقع درمان نشود، باعث ایجاد فیستول در ناحیه مقعد میشود.

دلایل ایجاد فیستول:

• اصلی‌ترین علت ابتلا به آبسه‌های پوستی، عفونت‌های باکتریایی هستند.
  • نشستن‌های طولانی مدت غده های ناحیه مقعد را مسدود کرده و در نتیجه منجر به بروز آبسه در این ناحیه می‌شود.
  • بیماری‌هایی مثل دیابت یا سندروم روده تحریک پذیر، امکان ابتلا به آبسه را افزایش می‌دهد.
  • روابط جنسی پرخطر نیز ممکن است احتمال ابتلا به آبسه را افزایش دهد.

دلایل ایجاد کیست مویی:

در صورتی که در اثر نشستن های طولانی و پوشیدن لباس های نامناسب مو در ناحیه شکاف باسن به داخل برگشته و باعث ایجاد کیست مویی میشود.

• برگشت مو به داخل پوست
  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • نشستن های طولانی
  • پوشیدن لباس های نامناسب

تفاوت در علائم فیستول و کیست مویی

هر دو عرضه فیستول و کیست مویی از نوع بیماری های عفونی و در ناحیه مقعدی می باشد به همین علت ممکن است تشخیص آنها مشکل باشد. کیست مویی حفره ای حاوی چرک و عفونت در قسمت بالای میان دو شکاف باسن است اما فیستول حفره ای بین بافت رکتوم و بافت پوست اطراف مقعد است.

علائم فیستول:

از علائم فیستول میتوان به تورم و درد در اطراف مقعد، ترشحات بد بو و خونی، آبسه های مکرر مقعدی، بی اختیاری مدفوع و ایجاد سوراخ و یا مجرای غیر طبیعی اشاره کرد.

علائم کیست مویی:

از نشانه های کیست مویی میتوان درد، قرمزی پوست، ترشحات عفونی و بد بو و همچنین حفره های حاوی مو و عفونت در پایین ترین قسمت کمر را نام برد.

تفاوت در پدیدار شدن کیست مویی و فیستول

کیست مویی و فیستول همانطور که علائم و دلایل مختلفی را در ابتلا دارند، آنها همچنین در شیوه ظاهر شدن نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه نحوه بروز آنها را بررسی میکنیم.

کیست مویی:

این عارضه به صورت یک توده کوچک در شکاف باسن ظاهر میشود. کیست مویی ممکن است یک یا چند توده کوچک نیز در اطراف خود داشته باشد.

فیستول:

این بیماری در اثر ایجاد چندین آبسه به صورت مکرر ایجاد میشود. بنابراین اگر شما آبسه های مکرر و عفونت های بیش از اندازه را در اطراف پوست مقعد مشاهده کردید بلافاصله پیش متخصص رفته تا فیستول ایجاد نشود. و یا اگر در صورت فیستول ایجاد شده سریعا آن را درمان کنید.

تفاوت کیست مویی و فیستول در درمان آنها

از آنجایی که معمولا فیستول پس عفونت های مکرر کیست مویی و یا آبسه ایجاد میشود، در صورت مشاهده کیست مویی بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید اگر کیست مویی به تنهای بهتر است به روش بسته و با لیزر آن را درمان کنید تا دوران نقاهت طولانی و دردناک را تجربه نکنید. اما اگر همراه با کیست مویی، به فیستول نیز دچار شده باشید، بهتر است کیست مویی توسط متخصص بیماری های مقعدی عمل باز شود تا کاملا عفونت از بین برود.

جمع بندی

همان‌طور پیش تر گفتیم، کیست مویی ممکن است تا مدت‌ها هیچ علامتی نداشته باشد. اولین علامتی که معمولا بیمار را از وجود یک کیست مویی آگاه می‌کند، عفونت این عارضه است. به همین علت توصیه می‌شود به محض مشاهده علائم کیست مویی چون عفونت پیش از ایجاد آبسه کیست مویی و فیستول پیلونیدال به پزشک مراجعه کنید. عدم آگاهی از تفاوت کیست مویی و فیستول، معمولا موجب حادتر شدن وضعیت بیمار خواهد شد.