تفاوت شقاق و بواسیر

تفاوت شقاق و بواسیر در شکل ظاهری، درد، نوع درمان و علائم این دو بیماری مقعدی است. هموروئید تورم رگ ها در ناحیه مقعد است، در صورتی که شقاق به ایجاد ترک عمیق در دیواره خارجی مقعد گفته میشود. ناحیه نشیمنگاه و مقعد به دلیل حساسیت بالا و وجود شبکه های عصبی زیاد در این بخش، بسیار حساس است و مستعد بروز بیماری های مختلف می باشد. بنابراین رعایت تغذیه، سبک زندگی مناسب و جلوگیری از ایجاد فشار در این ناحیه می تواند در پیشگیری از بروز هرگونه عارضه ها موثر باشد. در ادامه تفاوت های شقاق و بواسیر را بررسی خواهیم پرداخت.

شایع ترین نشانه های بواسیر و شقاق

شایع ترین نشانه های شقاق و بواسیر
تفاوت در نشانه های شقاق و بواسیر

هر دوی این بیماری ها علائمی مانند درد، خونریزی، خارش، سوزش و التهاب و تورم را به همراه دارند. همچنین یکی از علل مشترک و شایع در هر دوی آنها ابتلا به یبوست و اسهال مزمن و مداوم است که فشار زیادی را به ناحیه مقعد وارد می کند. علاوه بر این علائم مشترک هرکدام نشانه های شایع خاصی نیز دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

نشانه های هموروئید:

با توجه به اینکه بواسیر دارای انواع مختلفی از جمله بواسیر داخلی و بواسیر خارجی می باشد، ممکن است علائم در هر فرد متفاوت باشد. اما بیماران مبتلا به بواسیر معمولا علائم زیر را دارند:

• احساس سوزش و خارش در ناحیه مقعد
  • مشاهده توده های متورم و دردناک در ناحیه مقعد
  • تجربه خون در مدفوع یا همان خونریزی مقعدی
  • تغییر شکل غیر طبیعی مدفوع
  • احساس دفع نشدن کامل مدفوع

نشانه های شقاق:

بیماری شقاق نیز علائم مشابهی با هموروئید دارند و گاهی ممکن است این دو بیماری را به اشتباه تشخیص دهید. علائم شایع زخم مقعدی شامل:

• خونریزی هنگام دفع مدفوع و مشاهده خون در کاسه توالت یا روی دستمال کاغذی
  • احساس سوزش و خارش زیاد بخصوص هنگام دفع مدفوع
  • احساس درد مقعد هنگام اجابت مزاج
  • در مواردی ممکن است یک برآمدگی در دهانه مقعد ایجاد شود
  • مشاهده ترک ها در ناحیه بیرونی رکتوم بعد از مزمن شدن بیماری

تفاوت های شقاق و بواسیر

فرق های هموروئید با شقاق از نظر درد، ظاهر و درمان باهم مقایسه می کنیم.

تفاوت های شقاق و بواسیر
شناخت تفاوت های بیماری شقاق و بواسیر

شاید فکر کنید که این بیماری ها با هم تفاوتی ندارند، در صورتی که این تصور کاملا غلط است. شقاق و بواسیر نه تنها در ظاهر بلکه، علائم و روش درمان آنها نیز متفاوت میباشد. بعضی از این تفاوت ها به شرح زیر است:

1- تفاوت در درد:

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم هر دو آنها ممکن است دردناک و آزار دهنده باشد. درد در بواسیر یه صورت ممتد، در طول شبانه روز است.اما درد در شقاق اغلب هنگام مدفوع و کمی بعد از آن موجب احساس درد و سوزش میشود.

2- تفاوت در ظاهر:

عمده ترین تفاوت این دو بیماری، تفاوت در شکل ظاهری آنهاست. بواسیر موجب تورم رگها میشود و در برخی موارد بیمار توده های قابل لمس را مشاهده میکند. در صورتی که شقاق به شکل زخم یا ترک در دیواره مقعد ظاهر میشود.

3- تفاوت در درمان:

علائم شقاق و بواسیر در مراحل ابتدایی و با استفاده از درمان های خانگی و دارویی تا حدودی بهبود میابد اما در بیشتر مواقع این درمان ها دائمی نیست. البته لازم به ذکر است که درمان های خانگی شقاق و استفاده از دارو های موضعی در بهبود علائم شقاق موثر تر از بواسیر است. بواسیر را نمی‌توان در خانه درمان کرد و تا زمانی که زائده هموروئیدی بطور کامل از بین نرود علائم بیماری بهبود نمی‌یابد.

روش های مشترک پیشگیری از شقاق و بواسیر

همان طور که پیشتر گفتیم، شقاق و بواسیر در اثر اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد میشوند. با رعایت یکسری نکات میتوانید احتمال بروز هر دو بیماری را کاهش داد.

• مصرف فیبر بیشتر : فیبر می تواند از یبوست جلوگیری کرده و آن را درمان نماید. بنابراین در پیشگیری از بواسیر و شقاق نیز موثر خواهد بود.
  • نوشیدن آب : نوشیدن حداقل ۸ لیوان در طول روز می تواند در پیشگیری از یبوست موثر باشد.
  • ورزش : انجام حداقل ۳۰ دقیقه ورزش و پیاده روی در روز می تواند در تنظیم حرکات روده موثر عمل کند.
  • رعایت بهداشت مقعد
  • پرهیز از زور زدن در توالت
  • اجتناب از به تاخیر انداختن دفع مدفوع
  • پرهیز از مصرف شوینده های معطر برای مقعد

درمان شقاق و بواسیر فقط در یک جلسه

یکی دیگر از شباهت های شقاق و بواسیر این است که هر دو در یک جلسه، سرپایی و بدون درد و خونریزی با لیزر شقاق انجام میشود. در این روش درمانی، پزشک میتواند همزمان ضمن خارج کردن زائده بواسیری از مقعد، ترک یا بریدگی شقاق را نیز درمان می کند.

نتیجه گیری

تفاوت شقاق و بواسیر را از نظر ظاهر، درد و درمان مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید بواسیر و شقاق هر دو از نوع بیماری های مقعدی هستند و در اثر وارد شدن فشار به مقعد ایجاد میشوند. با این حال بواسیر سیاهرگ های متورم در مقعد و شقاق زخم عمیقی است که در عضله ی مقعدی بوجود می آید. در صورت داشتن هر گونه سوال می توایند به سایت دکتر قمری متخصص بیماری های مقعدی مراجعه و با شماره های سایت تماس حاصل فرمایید و جواب سوال هایتان را دریافت کنید.

سوالات متداول تفاوت شقاق با بواسیر

چگونه متوجه شویم شقاق داریم یا بواسیر؟

علائم شقاق و هموروئید می توانند مشابه یکدیگر باشند. هر دو می تواند باعث درد، خارش و خونریزی شوند. با این حال، اگر شما درد دارید و یک توده خارجی احساس نمی کنید، این وضعیت به احتمال زیاد یک شقاق است. اگر متوجه نشت مخاط از مقعد خود شدید، احتمالاً مشکل بواسیر است.

آیا شقاق می تواند به هموروئید تبدیل شود؟

شقاق مقعدی می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد و برخی از فعالیت ها مانند دفع مدفوع بزرگ یا سفت، زور زدن در هنگام اجابت مزاج و … باعث می شود شقاق تبدیل به بواسیر شود.

تفاوت هموروئید و شقاق چیست؟

به طور خلاصه بواسیر به التهاب وریده های ملتهب ناحیه مقعد گفته می شود که ممکن است بیرون بزند، اما شقاق به بریدگی کوچکی بر روی حفره مقعد گفته می شود.

اطلاعات تکمیلی تفاوت شقاق و بواسیر
⭐نشانه های بواسیر احساس سوزش و خارش، درد در ناحیه مقعد