تشخیص کیست مویی

بهترین راه تشخیص کیست مویی

تشخیص کیست مویی یکی از مهم ترین مواردی است که در مدیریت و درمان آن نقش بسیار مهمی دارد. شناخت علائم کیست مویی و همچنین مراجعه به موقع به دکتر متخصص و انجام معاینات و آزمایشات مورد نیاز، نیز از نمونه عواملی هستند که می تواند در تشخیص کیست مویی نقش بسیار مهمی را ایفا کند. برای تشخیص صحیح و به موقع کیست مویی، باید ویژگی های آن را کامل بشناسید.

ویژگی های مهم کیست مویی در نحوه تشخیص آن

کیست مویی یا کیست پیلونیدال در اکثر مواقع از یک بیماری ژنتیکی نشات میگیرد، که بر اثر آن مو در ناحیه انتهای ستون فقرات یا در قسمت دنبالچه، مستقیما به سمت بافت های زیرین پوست نفوذ کرده و در زیر پوست رشد میکند. در نهایت تبدیل به حفره در پوست میشود.

این حفره های ایجاد شده در زیر پوست گاها با چرک و عفونت و دردناک است. شخص مبتلا شده ممکن در هنگام نشستن های زیاد و یا ایستادن در ناحیه دنبالچه احساس درد و سوزش داشته باشد.

علائم شدید که در تشخیص اولیه کیست مویی کمک میکند.

کیست مویی تا زمانی که عفونت نکند دارای عوارض جانبی خاصی که باعث تشخیص دقیق این بیماری شود، نمیباشد. کیست مویی در حالت کلی می تواند علائم زیر را داشته باشد.

• درد شدید در ناحیه دنبالچه هنگام نشستن یا ایستادن
  • ترشحات خونی و عفونی با بوی بد از محل آبسه
  • قرمزی و ایجاد زخم در اطراف آن
  • ایجاد حفره در پوست
  • وجود تورم کیست
  • موی بیرون زده از ناحیه متورم شده
  • تب بسیار خفیف و نادر
  • رطوبت در پایین کمر

تشخیص به موقع کیست مویی، درمان و دوران نقاهت بعد از درمان را بسیار راحت تر میکند. همچنین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که کیست مویی در صورتی که دچار عفونت شده باشد، از خود این علائم را بروز می دهد. در واقع عدم  وجود عفونت باعث می شود تا هیچ یک از این علائم در فرد وجود نداشته باشد و همین امر می تواند باعث سخت تر شدن روند تشخیص کیست مویی می شود.

چه زمانی برای تشخیص کیست مویی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان بیمار هرگونه برجستگی یا حالت کیست مانند در هر ناحیه از بدن احساس کرد، باید بلافاصله برای انجام معاینه به متخصص مراجعه کنید. برای تشخیص کیست مویی در ناحیه پایین کمر باید به یک جراح عمومی مراجعه شود.

به طور کلی، در صورتی که شما هر یک از علائم ذکر شده در قسمت بالا را داشتید و درد غیر قابل تحملی در این ناحیه احساس کردید، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید. و این متخصص است که تشخیص کیست مویی را انجام می دهد.

بهترین راه تشخیص کیست مویی

این را در نظر داشته باشید که تشخیص کیست مویی به صورت دقیق و نهایی، بر عهده پزشک می باشد. بهترین دکتر کیست مویی بعد از معاینه محل قرارگیری کیست و بررسی علائم اولیه، تشخیص نهایی را می دهد. پس از تشخیص، اولین قدم تخلیه توده چرکی و عفونی داخل آبسه می باشد.

داروهای کنترل کننده درد کیست مویی، مانند داروهای مسکن، آنتی بیوتیک ها و ضد التهابی ها نیز برای کاهش درد بیمار به صورت موقت موثر می باشد. سپس پس از تشخیص نهایی پزشک در صورت نیاز یکی از روش های جراحی یا لیزر را برای از بین بردن این توده انتخاب میکند.

جمع بندی

کیست مویی از جمله عارضه هایی است که سن و جنسیت خاصی ندارد و هرکس ممکن است مبتلا شود. برای جلوگیری از پیشرفت  این بیماری با تشخیص و درمان به موقع کیست مویی، میتوانید درمان و نقاهت راحت تری را داشته باشید. در صورت داشتن هر گونه سوال با مراجعه به سایت دکتر قمری متخصص بیماری های مقعدی و تماس با شماره های سایت جواب سوال هایتان را دریافت کنید.