عوامل بوجود آورنده فیستول در کودکان

عوامل ایجاد فیستول در کودکان

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد فیستول در کودکان ایجاد غده های چرکی در داخل مقعد کودکان است. این غده ها به طور معمول به علت بروز اسهال های پی در پی در کودکان اتفاق می افتد که موجب صدمه زدن به بافت لایه های داخلی کانال خروجی مدفوع در نزدیکی مقعد می شود.
به طور کلی فیستول در کودکان و بزرگسالان تفاوت زیادی دارد و مهم ترین آن ساده و بدون عارضه بودن این بیماری در کودکان است. تشخیص و درمان بیماری فیستول در کودکان بسیار ساده تر و سریعتر از بزرگسالان است. با این مقاله همراه باشید تا با علل ایجاد بیماری فیستول در کودکان و راه درمان ساده آن آشنا شوید.

تفاوت فیستول در کودکان و بزرگسالان

تفاوت های فیستول در کودکان و بزرگسالان
عوامل ایجاد فیستول در کودکان با فیستول در بزرگسالان متفاوت است.

به طور کلی فیستول از بیماری های شایع در ناحیه نشیمنگاهی و اطراف مقعد است که در بزرگسالان و کودکان به خصوص کودکان زیر دو سال بروز می کند. اگر چه عوامل ایجاد فیستول در کودکان با بزرگسالان متفاوت است اما فیستول در کودکان هم به دلیل ایجاد کانالی است که از داخل مقعد به پوست اطراف مقعد باز می شود. این کانال در روی پوست به شکل یک منفذ خود را نشان می دهد که محل خروج مواد زائد و عفونت از داخل مقعد به خارج از بدن است.

بروز فیستول در بین کودکان پسر بیشتر از دختران است و بیشتر در سن زیر یک سالگی اتفاق می افتد. این بیماری که به شکل یک منفذ با ترشحات بدبو در اطراف سوراخ مقعد خود را نشان می دهد به راحتی توسط مادران قابل تشخیص است. روش درمان این بیماری در بزرگسالان به علت پیچیدگی بیماری های نشیمنگاهی سخت تر است، اما به طور معمول به راحتی با عمل لیزر فیستول در کودکان درمان می شود. این روش درمان بسیار سریع، آسان و بدون درد و خونریزی در کلینیک جراحی مقعدی دکتر قمری در تهران انجام می شود.

علائم فیستول در کودکان

شناخت علائم فیستول در کودکان به تشخیص این بیماری و درمان سریعتر در مراحل اولیه کمک زیادی می کند. شما ممکن است با نشانه هایی در پوست اطراف مقعد کودک خود مانند قرمزی و برآمدگی متورم به صورت یک جوش چرکی مواجه شوید. بسیاری از مادران نیز با مشاهده خروج ترشحات زرد رنگ از یک سوراخ در اطراف مقعد به وجود فیستول در نوزاد یا کودک خود پی می برند. همچنین در این زمان کودک شما به دلیل دردی که در ناحیه مقعد و فیستول دارد، مدام گریه می کند.

اما در صورت مشاهده علائم فیستول در کودکان، لطفا خودسرانه اقدام به فشار دادن یا خالی کردن آن نکنید و از مالیدن پماد به این ناحیه خودداری کنید. بهترین کاری که می توانید در این شرایط انجام دهید مراجعه به یک پزشک با تجربه در درمان بیماری های مقعدی است.

عوامل ایجاد فیستول در کودکان

همانطور که گفتیم یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد فیستول در کودکان، اسهال شدن پی در پی است که معمولا در نوزادان و کودکان زیر دو سال بسیار شایع است. از آنجا که بافت لایه داخلی کانال مقعد در کودکان بسیار نازک و آسیب پذیر است در اثر اسهال های مزمن و پی در پی آسیب می بیند. وجود آبسه مقعدی یا هر نوع عفونتی در این ناحیه می تواند موجب بروز فیستول در کودکان شود.

بهترین روش درمان فیستول در کودکان

روش های درمان فیستول در کودکان
بهترین روش درمان فیستول در کودکان لیزر است.

ممکن است برخی از پزشکان برای درمان فیستول مقعدی کودک شما، داروهایی مانند آنتی بیوتیک تجویز کنند. این داروها ممکن است تا مدتی موجب بهبود بیماری کودک شما شوند اما به هیچ وجه به طور کامل موجب درمان نخواهند شد. یکی از بهترین روش های درمان قطعی فیستول در کودکان لیزر درمانی است که راهی سریع و بدون عوارض است و با این روش امکان بازگشت بیماری وجود ندارد.

جمع بندی

بیماری فیستول مقعدی ممکن است از بدو تولد و به صورت مادرزادی در کودک شما وجود داشته باشد و یا به دلیل وجود یک عفونت و گاهی آبسه مقعدی به وجود بیاید. عوامل دیگری مانند ضربه به کانال مقعد و یا جراحی در این ناحیه هم از دیگر عوامل ایجاد فیستول در کودکان هستند.
از بارزترین نشانه های فیستول در کودکان می توان به قرمز و متورم شدن پوست اطراف مقعد، وجود جوش چرکی و خروج ترشحات زرد رنگ و بدبو از این ناحیه اشاره کرد. در صورتی که با هر یک از این نشانه ها روبرو شدید بهتر است برای تشخیص و درمان سریعتر به یک پزشک با تجربه یا متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.