مهم ترین عوامل به وجود آمدن فیستول در مردان

عوامل ایجاد فیستول در مردان

یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد فیستول در مردان وجود عفونت و آبسه های چرکی در اطراف ناحیه مقعد است که پزشکان از آن به عنوان آبسه مقعدی یاد می کنند. فیستول به ایجاد کانال هایی غیر طبیعی بین دو اندام مختلف گفته می شود که موجب انتقال چرک و عفونت بین این دو اندام می شود. در فیستول مقعدی این کانال بین پوست اطراف مقعد و داخل مقعد ایجاد می شود و مواد زائد، چرک و گاهی مدفوع از آن خارج می شود. در نتیجه می توان این عارضه را با مشاهده جوش های چرکی متورم و دردناک و خروج ترشحات بدبو از ناحیه اطراف مقعد تشخیص داد. در صورت مشاهده چنین مواردی بهتر است هر چه سریعتر برای تشخیص و درمان به موقع بیماری فیستول به پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

علائم بیماری فیستول در مردان

همانطور که گفتیم فیستول معمولا منفذی بر روی پوست اطراف مقعد دارد که محل خروج ترشحات بدبو است. خروج ترشحات فیستول تا حد زیادی موجب کاهش درد این عارضه می شود، در نتیجه چیزی که بیشتر بیماران از آن شکایت می کنند درد نیست. بلکه خارش و سوزش زیاد در این ناحیه و بوی بدی است که این ترشحات ایجاد می کنند. نشانه ظاهری این بیماری نیز متورم و قرمز شدن پوست در ناحیه اطراف سوراخ فیستول است. همچنین با لمس این ناحیه معمولا متوجه یک برآمدگی سفت و گاهی دردناک می شوید.

مهم ترین عوامل ایجاد فیستول در مردان

علت بوجود آمدن فیستول مقعدی در مردان و زنان در بیشتر موارد آبسه مقعدی است. این عارضه به صورت یک جوش چرکی و دردناک در اطراف و داخل مقعد قابل شناسایی است که ممکن است خود به خود تخلیه شود. در صورتی که این آبسه ها تخلیه نشوند و اقدامی برای درمان آن ها انجام نشود تبدیل به فیستول خواهند شد. به این صورت که عفونت داخل آبسه از پشت کانالی به سمت روده باز می کند.

آبسه در اثر التهاب غدد کوچک مقعدی در داخل مقعد و بسته شدن و عفونت این غدد ایجاد می شود. آبسه مقعدی خود یکی از عوارضی است که برای درمان نیاز به مراجعه به پزشک متخصص بیماری های مقعدی دارد.
برخی بیماری ها می توانند از عوامل ایجاد فیستول در مردان باشند. علاوه بر آبسه مقعدی، برخی بیماری ها نیز می توانند از عوامل ایجاد فیستول در مردان باشند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

1- بیماری کرون

یکی از بیماری هایی که می تواند موجب ایجاد فیستول در مردان شود، بیماری کرون نام دارد. این بیماری در واقع التهاب روده است و گاهی تمام قسمت های دستگاه گوارش را درگیر می کند. اسهال، خونریزی از مقعد، درد در ناحیه شکم و کاهش اشتها از نشانه های این بیماری مزمن است. اگر به این بیماری مبتلا هستید و یکی از علائم فیستول را در خود مشاهده کردید بهتر است هر چه سریعتر جهت درمان به پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

2- بیماری سل

این بیماری نیز یکی از عفونت هایی است که به طور معمول ریه ها را درگیر می کند، اگر این عفونت به روده و رکتوم برسد، می تواند عاملی برای ایجاد آبسه و فیستول در مردان شود.

3- بیماری های جنسی

عفونت های ناشی از باکتری های کلامیدیا و سیفلیس که از راه رابطه جنسی انتقال می یابند نیز می توانند از عوامل ایجاد فیستول در مردان باشند.

جمع بندی

فیستول یکی از بیماری های ناحیه مقعد است و در بین مردان بیشتر از زنان شایع است. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد فیستول در مردان عفونت های روده و راست روده است که به شکل جوش های چرکی دردناک در داخل مقعد و ناحیه اطراف مقعد نمایان می شود. درمان قطعی این بیماری تخلیه فیستول از طریق عمل جراحی و یا لیزر فیستول است. در صورت مشاهده علائم بیماری فیستول بهتر است به یک پزشک متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید. دکتر سید عبدالرحیم قمری معروف به دکتر قمری یکی از بهترین پزشکان در زمینه درمان بیماری های مقعدی است. در صورت مراجعه به موقع و در مراحل اولیه بیماری، فیستول با انجام یک عمل لیزر سرپایی در مطب قابل درمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تماس تلفنی، مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری به کلینیک جراحی مقعدی دکتر قمری با این مرکز ارتباط برقرار کنید.