روش های درمان خانگی برای فیستول

راه های درمان خانگی فیستول

برخی افراد در زمان ابتلا به بیماری هایی مانند فیستول یا سایر بیماری های مقعدی به دلیل خجالت، از مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان خودداری می کنند. در این زمان بیشتر افراد به دنبال راه های درمان خانگی فیستول هستند که شامل مصرف داروهای گیاهی یا مالیدن روغن های گیاهی و حتی مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی است.

اگر چه نمی توان تاثیر راه های درمان خانگی فیستول را در کاهش علائم و ناراحتی هایی که برای فرد ایجاد می کند، به طور کلی انکار کرد اما باید بدانید که هیچ یک از این راه ها موجب درمان یا بهبود این بیماری نمی شود. تنها راه قطعی درمان فیستول، لیزر فیستول است که روشی ساده، کوتاه و بدون درد است. اما بیائید تعدادی از این روش های درمان خانگی فیستول را با هم بررسی کنیم.

درمان گیاهی فیستول

راه های درمان گیاهی فیستول یکی از روش های درمان است که تقریبا برای تمام بیماری های همراه با عفونت استفاده می شود. در این روش درمان، بیشتر از گیاهان دارویی و یا مواد خوراکی گیاهی استفاده می شود که خاصیت ضد عفونت و میکروب کشی دارند و یا اثراتی در کاهش درد و التهاب دارند. از این موارد می توان به نوشیدن دمنوش هایی حاوی زردچوبه، میخک و زنجبیل اشاره کرد. همچنین مالیدن روغن های گیاهی مانند روغن بنفشه یا روغن درخت چای می تواند به عنوان راه های درمان فیستول خانگی مورد استفاده قرار بگیرند. از دیگر مواد غذایی گیاهی که موجب کاهش عفونت و التهاب در این بیماری می شود پیاز و سیر است، گنجاندن این دو در رژیم غذایی می تواند در بهبود علائم فیستول مقعدی موثر باشد.

درمان فیستول با عسل

درمان خانگی فیستول با عسل
مصرف عسل به دلیل دارا بودن خاصیت ضد عفونت برای درمان فیستول موثر است.

یکی از راه های درمان خانگی فیستول مصرف خوراکی عسل است که دارای خواصی ضد عفونت است. گنجاندن عسل در رژیم غذایی روزانه به تنهایی و یا با اضافه کردن به نوشیدنی های گیاهی می تواند تا اندازه ای در پیشگیری و بهبود عفونت فیستول موثر باشد. می توانید مقداری عسل را به همراه زردچوبه در یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید و هر روز این نوشیدنی را میل کنید. این نوشیدنی می تواند درد، خارش و سوزش فیستول را تا حدی کاهش دهد.

نشستن در آب گرم یکی از راه های درمان خانگی فیستول

شما می توانید درد و علائمی مانند خارش و سوزش را با نشستن در لگنی حاوی آب گرم تا حد زیادی بهبود ببخشید. این عمل تحت عنوان حمام سیتز نیز شناخته می شود و به عنوان مکمل درمان این بیماری مورد استفاده قرار گیرد. در صورت تمایل می توانید در آب گرم موادی مانند سرکه سیب، نمک و یا جوش شیرین هم استفاده کنید تا تاثیر حمام سیتز را بیشتر کند. اضافه کردن مواد شوینده هیچ تاثیری در بهبود اثرات بیماری توسط این روش ندارد و ممکن است باعث وخیم شدن فیستول شود.

رژیم غذایی موثر در درمان فیستول

رژیم غذایی موثر برای درمان خانگی فیستول
رژیم غذایی سالم بهترین درمان خانگی فیستول

رژیم غذایی هم مانند سایر راه های درمان فیستول خانگی نمی تواند به طور کامل این بیماری را از بین ببرد اما رعایت برخی نکات تغذیه ای می تواند التهابات و برخی علائم بیماری فیستول را کاهش دهد.
مصرف مواد غذایی دارای فیبر و نوشیدن میزان مناسب آب یکی از موارد تغذیه ای است که از بروز یبوست جلوگیری می کند و در نتیجه درد و مشکل دفع که در اکثر بیماران مبتلا به فیستول مشاهده می شود را کاهش می دهد. در مقابل خوردن غذاهای تند، فست فود و نوشیدنی های دارای کافئین و همچنین پرخوری می تواند موجب تشدید علائم و مشکلات ناشی از فیستول شود.

جمع بندی

برخی از راه های درمان خانگی فیستول که ممکن است به عنوان درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی به شما پیشنهاد شوند در واقع هیچ تاثیری در درمان این بیماری ندارند. برخی از این روش ها تنها می تواند در کاهش التهاب، درد، خارش و سوزش که از علائم آزار دهنده فیستول مقعدی هستند، مفید باشند. تنها راه قطعی درمان فیستول عمل جراحی و لیزر فیستول است.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک جراحی دکتر قمری متخصص بیماری های مقعدی با استفاده از بهترین دستگاه ها و تجهیزات مدرن، به کمک لیزر درمانی در کمترین زمان و با ایمن ترین روش بیماری فیستول خود را درمان کنید. در صورت نیاز از طریق تماس تلفنی، مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری می توانید با این مرکز ارتباط برقرار کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)