علت واریس پا در زنان

واریس پا در زنان به دلایل مختلف از جمله تغییرات هورمونی و بارداری بیش از مردان شایع است. خوشبختانه روش‌های درمانی متعددی شامل لیزر درمانی، ورزش و جوراب واریس و در صورت لزوم روش‌های جراحی مختلف برای درمان یا کاهش علائم آزار دهنده واریس شامل درد و سوزش تاثیرات مثبت زیادی بر روند عدم ایجاد و پیشرفت این بیماری داشته است.

روش درمان واریس پا در زنان
4 روش درمانی واریس پا در زنان
علائم واریس پای زنان
6 نشانه واریس پا در خانم ها

اما این نکته را فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. ورزش منظم، پوشیدن جوراب واریس برای چند ساعت در روز و تحرک در پیشگیری از واریس بسیار موثر است. علاوه بر این، از تاثیر رژیم غذایی، ماساژ و روغن درمانی و استفاده از لباس و کفش مناسب نیز نباید غافل شوید.

علت تغییرات هورمونی، بارداری، لباس و کفش نامناسب، نشستن و ایستادن طولانی، یائسگی
انواع واریس در زنان ورید صافن کوچک، ورید صافن بزرگ، رتیکولار، عنکبوتی، متوسط، شدید، بارداری
علائم تورم، سوزش، احساس سنگینی، تیر کشیدن، خارش، گرفتگی و …
راه های درمان درمان دارویی، خانگی، لیزر واریس پا و عمل جراحی

انواع واریس پا در زنان

واریس پا در زنان بر اساس نوع رگ و شدت واریس انواع مختلفی دارد. انواع رایج رگ‌های واریسی باعث ابتلا به واریس پا شامل موارد زیر هستند:

1- واریس رگ یا ورید صافن کوچک

این نوع واریس، ورید صافن کوچک در قسمت بیرونی تاندون آشیل و ورید پشت زانو را درگیر می‌کند. واریس رگ صافن معمولا در نواحی پشت زانو و مچ پا ایجاد می‌شود. واریس ورید صافن با عنوان واریس سطحی نیز شناخته می‌شود، زیرا به دلیل بزرگ شدن بیش از اندازه رگ‌ها از روی پوست نیز به شکل طناب دیده می‌شوند. این نوع واریس پا در زنان می‌تواند بدون رنگ باشد، اما برجستگی رگ‌ها بسیار قابل توجه است.

2- واریس رگ یا ورید صافن بزرگ

این ورید بزرگ‌ترین سیاهرنگ در بدن ماست که، اغلب به واریس دچار می‌شود. ورید صافن بزرگ از داخل مچ پا به ورید کشاله ران می‌رود. نواحی پشت پاها، ران‌ها و قسمت بیرونی ران‌ها بیش‌تر درگیر این نوع واریس می‌شوند.

3- واریس شبکه‌ای یا رتیکولار

همان‌طور که از نام این نوع واریس مشخص است، مثل یک شبکه توسعه یافته بخش وسیعی از پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عروق شبکه‌ای الزاما به صورت برجسته نیستند و به دلیل تجمع خون بدون اکسیژن، معمولا رنگ آبی، قرمز، سبز یا بنفش می‌شوند.

4- واریس عروق عنکبوتی

رگ‌های عروق عنکبوتی، کوچک و پیچ‌دار هستند و به راحتی دیده می‌شوند. رنگ آن‌ها آبی یا قرمز است و در همه نقاط بدن نیز قابل مشاهده است. عروق عنکبوتی به صورت شبکه‌های کوچک با عروق نازک‌تر دیده می‌شوند. این نوع واریس مانند تارهای عنکبوت یا شاخه‌های درخت هستند و معمولا در زیر پوست روی ساق پا، ران یا صورت دیده می‌شود. این نوع واریس بر خلاف واریس ورید کوچک یا طنابی باعث برجسته شدن پوست بدن نمی‌شود.

بر پایه شدت واریس نیز انواع واریس در زنان شامل موارد زیر است:

5- واریس متوسط

این نوع واریس پا در زنان باعث بزرگ شدن رگ‌ها به اندازه‌ای می‌شود که، رگ‌ها بنفش یا آبی از روی پوست دیده می‌شوند. واریس متوسط باعث می‌شود جریان خون دچار مشکل شود و به جای برگشت به قلب در داخل رگ‌ها جمع شود. شاید در ابتدا مشکل زیبایی این نوع واریس مورد توجه باشد، اما در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلات خطرناکی ایجاد کند. در صورتی که واریس متوسط بدون درد زیاد و آزار دهنده دارید، باز هم توصیه ما این است که توسط پزشک ویزیت شوید.

این رگ‌ها می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های مزمن عروقی در شما باشد که منجر به بروز مشکلات دیگری نیز می‌شود. برای درمان واریس متوسط از لیزر درمانی اندووینس استفاده می‌شود.

6- واریس شدید

واریس شدید چیزی نیست جز واریس متوسطی که درمان نشده است. بدتر شدن واریس متوسط و شروع درد بیش‌تر می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند بیماری‌های مزمن عروقی شود.

7- واریس بارداری

تولید خون بیش‌تر در بدن زنان باردار باعث ایجاد فشار بر رگ‌های بدن و واریس پا در زنان باردار می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد واریس در پاها و لگن شود. بارداری‌های متعدد حتی می‌تواند مشکلی به نام سندروم احتقان لگن PCS یا واریس لگن در زنان را ایجاد کند.

علت واریس در خانم‌ها

واریس در زنان بیش از مردان شایع است و عوامل مختلفی نیز باعث آن می‌شود. از مهم‌ترین عوامل ایجاد واریس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بارداری: این نوع واریس شناخته شده‌ترین نوع واریس در خانم‌ها است. تغییرات هرومونی، افزایش وزن، بزرگ شدن شکم و یبوست از مهم‌ترین عوامل ایجاد واریس، تشدید آن و ایجاد رگ‌های عنکبوتی هستند. با افزایش تعداد بارداری وریدها ضعیف‌تر شده و احتمال بروز واریس در لگن، پا و ناحیه تناسلی بیش‌تر می‌شود.
  • هورمون‌ها: تغییرات هورمونی از دیگر عوامل ایجاد واریس در زنان است. افزایش پروژسترون باعث ایجاد واریس و رگ‌های عنکبوتی می‌شود. این هورمون که در بدن زنان بیش‌تر از مردان تولید می‌شود باعث شل شدن جدار رگ‌ها می‌شود. در نتیجه از دست رفتن استحکام رگ‌ها  واریس ایجاد می‌شود. علاوه بر هورمون پروژسترون، کم کاری تیروئید نیز احتمال بروز واریس در زنان را افزایش می‌دهد. هم‌چنین مشکلات هورمونی دیگر مثل تنبلی تخمدان و مصرف داروهای هورمونی نیز عوامل مهم در ابتلا به واریس هستند.
  • یائسگی: در اثر بالا رفتن سن جدار رگ‌ها شل می‌شود. در خانم‌ها، یائسگی نیز باعث تغییرات هورمونی شده که، نقش مهمی در ابتلا به واریس دارد. از طرف دیگر، هورمون درمانی برای کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی نیز واریس را تشدید می‌کند.
  • ایستادن یا نشستن طولانی مدت: نشستن یا ایستادن در حین آشپزی، شستن ظروف و بقیه کارها در دراز مدت می‌تواند باعث بروز واریس پا در زنان شود. نشستن طولانی مدت نیز باعث تضعیف گردش خون و ایجاد واریس می‌شود.
  • لباس و کفش نامناسب: پوشیدن گن‌ها و شلوارهای تنگ با افزایش فشار در پاها و به خصوص در مچ پا می‌شود. این فشار باعث شل شدن رگ‌ها و عامل ابتلا به واریس است. کفش‌های پاشنه بلند به علت کاهش اثر عضلانی در برگشت وریدی نیز از عوامل زمینه‌ساز واریس پا محسوب می‌شوند.

علائم واریس پا در زنان

واریس پا در زنان می‌تواند با علائم زیر ظاهر شود:

• رگ‌های سطحی به رنگ آبی یا بنفش
  • تورم و برآمدگی رگ‌های بدن
  • احساس سنگینی یا درد در پاها
  • سوزش نواحی دارای رگ‌های برآمده و یا تغییر رنگ آنها
  • تیر کشیدن عضلات پا در نواحی واریس
  • خارش نقاطی از بدن که دارای رگ‌های واریسی است.
  • ایجاد گرفتگی در پا موقع ایستادن

تشخیص واریس

تشخیص واریس با استفاده از روش‌های زیر انجام می‌شود:

• سونوگرافی داپلر وریدی

در این نوع روش تشخیص واریس، از امواج صوتی برای تصویر برداری از رگ‌های بدن استفاده می‌شود. این روش تشخیص هیچ عوارض و دردی ندارد. تشخیص لخته خون، باریک شدن رگ‌ها ، نبود یا کاهش جریان خون در بافت‌ها و بسیاری از نشانه‌های دیگر را می توان با سونوگرافی داپلکس تشخیص داد.

• سونوگرافی داپلکس

سونوگرافی داپلکس استفاده همزمان از سونوگرافی داپلر و ساده است. این روش غیر تهاجمی است و در حالت ایستاده انجام می‌شود. در این روش که بدون اشعه انجام می‌شود، بافت‌های نرم قابل بررسی است و عوارض جانبی نیز ندارد. هم‌چنین وجود لخته خون به وضوح قابل مشاهده است. این روش در تشخیص واریس در زنان هم در دسترس است و هم هزینه کم‌تری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

• ونوگرافی

ونوگرافی برای تصویر برداری و فیلم‌برداری از وریدها با کمک اشعه ایکس و ماده حاجب انجام می‌شود. این روش تشخیص واریس، در بخش قلب و عروق بیمارستان انجام می‌شود.

• پلتیسموگرافی

این آزمایش به طور غیر مستقیم میزان تغییر حجم خون در بافت‌های بدن را نشان می‌دهد. در صورت نرمال بودن تست پلتیسموگرام، یعنی خون با سرعت وارد ارگان‌های بدن می‌شود و تنگی عروق وجود ندارد.

عکس واریس پا خانم ها

راه‌ های درمان واریس در زنان

برای شروع درمان واریس پا در زنان از جوراب واریس و قرار دادن پا در سطح بالاتر از بدن استفاده می‌شود. این روش‌ها گردش خون در پاها را بهبود می‌دهد. بعد از آن مایع اضافی را از پا خارج می‌کنند و علائم واریس از بین می‌رود. در صورت  موثر نبودن روش‌های غیر جراحی واریس، از عمل‌هایی مانند اسکلوتراپی، ابلیشن حرارتی و یا فلبکتومی برای از بین بردن علائم واریس استفاده می‌شود.

جوراب واریس

با کنترل فشار وارد شده به پا، کبودی و ورم در این ناحیه را کاهش می‌دهد.

ورزش

ورزش، عضلات پا و ساق پا را تحریک می‌کند، باعث بهبود گردش خون می‌شود و خون را از پاها خارج می‌کند. ورزش مانند جوراب واریس علائم واریس را کاهش می‌دهد و از بدتر شدن آن جلوگیری می‌کند. برای کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه مطالعه مقاله چه ورزشی برای واریس خوبه؟ پیشنهاد می‌شود.

درمان خانگی

درمان خانگی واریس پا در زنان با استفاده از سرکه سیب، نارون کوهی و شاه بلوط انجام می‌شود. با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید ترکیبات مشابهی از داروهای گیاهی برای درمان واریس را پیدا کنید. در هر صورت درمان های خانگی ممکن است کارآمد نباشند و یا باعث ایجاد آلرژی به مواد استفاده شده شوند. بنابراین بهترین راه مراجعه به مراکز درمانی معتبر است.

لیزر واریس پا

درمان واریسی که باعث ایجاد درد، قرمزی و ملتهب شدن شود، با استفاده از لیزر واریس پا انجام می‌شود. لیزر واریس پا در صورت آسیب پوست در ناحیه واریس نیز تجویز می‌شود. رگ‌های عنکبوتی کوچک با استفاده از لیزر درمانی ساده مداوا می‌شوند. در این روش گرمای لیزر، رگ مبتلا به واریس را به بافت اسکار تبدیل می‌کند. بافت اسکار مسیر رگ را می بندد و آن رگ از مسیر خونرسانی خارج شده و می میرد.

نوع دیگری از درمان واریس، لیزر درمانی درون عروقی نامیده می‌شود. تقریبا همه بیماران مبتلا به واریس می توانند از این نوع لیزر برای درمان استفاده کند. در هر صورت این روش برای تعداد کمی از افرادی که واریس آنها بعد از عمل جراحی عود کرده است مناسب نیست. نرخ موفقیت لیزر درمانی عروقی در لیزر واریس پا 98% است.

بهترین کلینیک درمان واریس زنان

درمان واریس در زنان توسط پزشکان متخصص مختلف از جمله جراحان عمومی انجام می‌شود. دکتر عبدالرحیم قمری که تا کنون تجربه 16 هزار عمل سرپایی به وسیله لیزر را داشته اند، یکی از با تجربه ترین متخصصین در تهران هستند که از ویژگی های منحصر به فرد لیزر درمانی برای بسیاری از بیماری های دیگر نیز استفاده کرده اند.

برای رزرو نوبت از بهترین کلینیک درمان واریس پا می توانید با شماره 02188339317 در ارتباط باشید. علاوه بر این امکان ارتباط از طریق واتس آپ و مطرح کردن مشکلات خود در رابطه با واریس در انتهای این صفحه فراهم شده است.

راه های پیشگیری از واریس

رعایت توصیه های ساده می‌تواند از پیشگیری به واریس در بسیاری از موارد جلوگیری کند:

1- ورزش روزانه یا منظم: به خصوص ورزش های هوازی مانند شنا که برای پیشگیری از واریس بسیار موثر هستند.

2- استفاده از جوراب واریس برای انجام کارهایی مانند خیاطی که مستلزم نشستن طولانی مدت هستند.

3- تحرک داشتن: در صورتی که مجبور به نشستن طولانی مدت هستید، هر چند وقت یک بار از جای خود بلند شده و چند قدم راه بروید.

4- کاهش وزن: می توان گفت اولین قدم در جلوگیری از ایجاد واریس کاهش وزن است.

5- جلوگیری از پوشیدن کفش و لباس تنگ: برای جلوگیری از واریس، پوشیدن لباس تنگ یا گن و کفش پاشنه بلند را فراموش کنید.

6- رژیم غذایی مناسب: شامل میوه و سبزیجات رنگدانه دار، مرکبات سبوس گندم و پتاسیم در جلوگیری از واریس موثر است. علاوه بر این، چربی به خصوص چربی های اشباع و نمک را باید کمتر مصرف کنید.

7- ماساژ و روغن درمانی: هر دو روش باعث بهبود گردش خون و در نتیجه جلوگیری از واریس می‌شود.

آیا کفش پاشنه بلند باعث ابتلا به واریس می‌شود؟

کفش پاشنه بلند در سلامت عروق پا و گردش خون در پا تاثیر زیادی دارد. پوشیدن کفش پاشنه بلند از پمپاژ کامل خون به سمت قبل جلوگیری می‌کند. این مسئله باعث می‌شود عروق پا با سرعت بالاتری دچار شل شدگی شوند.

ایستادن طولانی مدت باعث ابتلا به واریس در زنان شود؟

ایستادن یا حتی نشستن طولانی مدت، ابتلا به واریس را تشدید می کنند. برای حل این مشکل هر 20 دقیقه یک بار تغییر وضعیت دهید.

آیا واریس پا در زنان با لیزر درمان می‌شود؟

لیزر عروق ریز واریس را کمرنگ می‌کند، اما درمان قطعی نیست. بهترین روش این است که از ابتلا به واریس پیشگیری کنید.

آیا سیکل ماهیانه و پریودی در زنان تاثیری در ابتلا به واریس دارد؟

روزهای قبل قاعدگی به دلیل به هم خوردن هورمون ها و تمایل بدن به آرامش، خون بیش تری در عروق تجمع پیدا می‌کند. انجام ورزش های سبک، ماساژ و قرار دادن پا روزی 10 دقیقه بالاتر از سطح بدن خون را به سمت قلب بر می گرداند.

چرا احتمال ابتلا به واریس پا در زنان بیش تر از مردان است؟

تغییرات هورمونی به خصوص پروژسترون عامل این مسئله است. پروژسترون هم در بدن زنان و هم مردان یافت می‌شود، اما میزان ترشح آن در زنان بیش تر است. این خورمون باعث شل شدن داواره رگ‌ها  و در نهایت ابتلا به واریس می‌شود.