واریس در بیضه مردان

واریس ناحیه تناسلی در مردان

واریس ناحیه تناسلی در مردان یا همان واریکوسل (Varicocele) زمانی رخ می دهد که سیاهرگ ها در داخل کیسه بیضه بزرگ می شوند. مطابق بررسی های انجام شده از هر 100 مرد در حدود 10 تا 15 نفر به واریکوسل مبتلا هستند. این بیماری مانند واریس پا است با این تفاوت که رگ های واریسی در بیضه نمایان می شوند. واریکوسل برای بسیاری از افراد در دوران بلوغ رخ می دهد و این رگ های واریسی ممکن است در ابتدا کوچک باشند ولی با گذشت زمان اندازه آنها بزرگ تر می شود.

3 مدل واریکوسل در مردان
عکس انواع واریکوسل در مردان
روش های درمانی واریس در مردان
3 روش درمانی واریس مردان

بیماری واریکوسل معمولا در کیسه بیضه چپ دیده می شود. دلیل این موضوع این است که آناتومی مرد در هر دو طرف یکسان نیست. با این وجود در برخی از افراد واریکوسل در هر دو کیسه بیضه نیز دیده می شود که البته این موضوع به نسبت نادر است.

علت بیماری نامشخص با این وجود می تواند از جمع شدن ورید های خونی در کیسه بیضه چپ
علائم معمولا علائم خاصی ندارد
انواع واریکوسل درجه یک، درجه دو، درجه سه
روش های درمان آمبولزاسیون، واریکوسلکتوی لاپاراسکوپی، واریکوسلکتومی میکروسکوپی
مراقبت بعد از عمل خودداری از فعالیت سنگین، مصرف داروها و رژیم غذایی صحیح

چه کسانی واریکوسل میگیرند؟

از هر 100 مرد 15 نفر از آن ها واریکوسل دارند. با این وجود رقم دقیقی را نمی توان در رابطه با میزان تاثیر واریکوسل بر ناباروری مردان ارائه نمود. به صورت کلی واریس ناحیه تناسلی در مردان، هیچ ارتباطی با سایر بیماری ها، محل تولد، نژاد یا سایر موارد این چنینی ندارد و ممکن است بنا به دلایل مختلف برای افراد به وجود بیاید.

علت بيماری واريکوسل

واریکوسل یا واریس آلت تناسلی مردان می تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. ممکن است دریچه های موجود در رگ ها به خوبی کار نکنند یا اینکه به علت کند بودن جریان خون، خون در ورید ها جمع شود و این بیماری را به وجود آورد. مواردی دیگر نیز وجود دارد که معمولا نادر هستند. به عنوان مثال غدد لنفاوری متورم یا توده های موجود در پشت شکم می توانند جریان خون را مسدود کنند و باعث ایجاد مشکل شوند. این موضوع می تواند منجر به تورم ناگهانی ورید های کیسه بیضه شود که اغلب با درد شدیدی نیز همراه است.

علائم بيماری واريکوسل

واریس ناحیه تناسلی یا واریکوسل معمولا علائم خاصی ندارد. با این وجود در صورت مشکوک شدن بهتر است توسط یک پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرید تا در صورت وجود مشکل بتوانید به سرعت آن را حل نمایید. توجه داشته باشید که واریکوسل می تواند باعث رشد کم تر بیضه چپ در دوران بلوغ شود و در آینده مشکلاتی را در زمینه باروری برای شما ایجاد نماید.

نحوه تشخیص بیماری واریکوسل

واریس ناحیه تناسلی از طریق آزمایش کیسه بیضه در طی یک معاینه معمولی توسط پزشک تشخیص داده می شود. اورولوژیست ها معمولا می توانند با ایستادن بیمار، واریکوسل را بررسی نمایند. در این حالت از فرد خواسته می شود تا یک نفس عمیق کشیده و آن را نگه دارد. در این حالت پزشک با معاینه کیسه بیضه، ورید های بزرگ شده را پیدا می کند.

در برخی از موارد ممکن است پزشک برای شما انجام آزمایش سونوگرافی بیضه را نیز تجویز نماید. علائم واریکوسل در سونوگرافی شامل ورید هایی با پهنای بیشتر از 3 میلی متر هستند. سونوگرافی همچنین اندازه بیضه ها را نشان می دهد که برای تشخیص بیماری مخصوصا در مورد نوجوانانی که در دوران بلوغ هستند بسیار مفید است. به صورت کلی اگر در معاینه اولیه پزشک علائم خاصی را مشاهده نکند نیازی به انجام سونوگرافی نخواهید داشت.

انواع واريکوسل

واریکوسل سه درجه مختلف دارد:

1. درجه یک زمانی رخ می دهد که واریکوسل تنها با اعمال فشار قابل مشاهده است.
  2. درجه دوم زمانی رخ می دهد که در حالت استراحت نیز رگ های واریکوسل قابل مشاهده است.
  3. درجه سوم نیز مربوط به زمانی است که رگ های واریسی هنگام معاینه به وضوح قابل مشاهده هستند.

درمان واریس ناحیه تناسلی مردان

برای درمان واریس ناحیه تناسلی مردان، روش های مختلفی وجود دارد. توجه داشته باشید که لیزر واریس از نوع ناحیه تناسلی تاکنون امکان پذیر نیست و این روش جز روش های درمان این بیماری محسوب نمی شود. یکی از روش های درمان واریس ناحیه تناسلی مردان، آمبولیزاسیون است.

در روش آمبولیزاسیون پزشک با استفاده از اشعه ایکس تمام ورید های منتهی به واریکوسل را پیدا می کند و با استفاده از بی حسی موضعی ورود جریان خون به ورید های واریسی را مسدود می کند. روش دیگر نیز برای درمان واریس ناحیه تناسلی مردان استفاده از عمل جراحی است که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

درمان واریکوسل با عمل جراحی

روش های زیادی برای انجام جراحی واریکوسل وجود دارد. در تمام این روش ها از ورود جریان خون به رگ های واریسی بیضه جلوگیری می شود. دو عمل جراحی واریکوسل وجود دارد که معمولا از یکی از این دو نوع روش برای درمان استفاده می شود که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

• واریکوسلکتومی میکروسکوپی: با این روش جراح یک برش 1 سانتی متری در بالای کیسه بیضه ایجاد می کند. با استفاده از میکروسکوپ، جراح تمام ورید های کوچک را مسدود می کند. این عمل معمولا 2 تا 3 ساعت زمان بر است و بیمار در همان روز می تواند از بیمارستان مرخص شود.
  • واریکوسلکتوی لاپاراسکوپی: در این روش جراح لوله های نازکی را در شکم بیمار وارد می کند و عمل بستن ورید را انجام می دهد. این روش زمان کم تری می گیرد و در حدود 30 تا 40 دقیقه عمل تمام می شود و بیمار می تواند در همان روز به خانه بازگردد.

نتایج جراحی واریکوسل

از آنجایی که در هر دو نوع عمل، جراحان شروع به استفاده از بریدگی های کوچک تر برای انجام عمل می کنند در نتیجه زمان بهبودی و درد در هر دو روش یکسان است. برخی از مشکلات ممکن است بعد از عمل رخ دهد که البته بسیار نادر هستند. به عنوان مثال ممکن است واریکوسل همچنان باقی مانده و درمان نشود یا اینکه به شریان بیضه آسیب وارد شود که در صورت حل نشدن مشکل و در موارد نادر می تواند باعث از دست دادن بیضه نیز شود.

در اکثر موارد بیماران پس از یک هفته با کمی درد می توانند به فعالیت های عادی خود بازگردند.

درمان خانگی واریس بیضه

برای درمان خانگی واریس  از نوع ناحیه تناسلی در صورت شدت کم می توانید از برخی از روش های سنتی نیز استفاده کنید. به صورت کلی بهتر است برای درمان در مرحله اول سعی کنید زیاد سر پا نمانید و ورزش های سنگین نیز انجام ندهید. توجه کنید روش هایی مانند بستن یخ به بیضه نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود و همواره توصیه بر این است که برای درمان واریس ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مراقبت های بعد از عمل واریکوسل

مراقبت های بعد از عمل واریس ناحیه تناسلی مردان بسیار مهم است. بهبودی پس از جراحی واریکوسل بسیار سریع است و درد در این روش بسیار خفیف است. بعد از عمل لازم است تا دو هفته از انجام ورزش خودداری کنید. همچنین پس از یک هفته می توانید به سرکار خود باز گردید. بعد از جراحی برای بررسی مشکلات باروری لازم است تا سه تا چهار ماه تحت نظر پزشک خود باشید.

بهبود پس از آمبولیزاسیون نیز نسبتا کوتاه است و فقط درد خفیفی دارد. در این روش بهتر است تا 10 روز از انجام ورزش خودداری کنید. همچنین در این روش می توانید یک تا دو روز بعد به سرکار خود باز گردید.

آیا رگ واریس در بیضه بر سلامتی شما تأثیر دارد؟

در اکثر موارد وجود رگ واریس در بیضه بر سلامتی شما تاثیر خاصی نخواهد داشت. البته در برخی از موارد ممکن است در صورت شدت بیماری مشکلاتی در باروری و رشد بیضه ها مخصوصا در دوران بلوغ به وجود بیاید. به همین دلیل لازم است تا حتما توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرید.

واریس بیضه خطرناک است؟

به صورت کلی واریس بیضه بیماری خطرناکی نیست و باعث مشکل خاصی نمی شود. با این وجود در برخی از موارد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی نظیر درد یا اختلال در سیستم تولید اسپرم شود. دستگاه تناسلی مردان وظیفه تولید اسپرم را بر عهده دارد. کیسه بیضه کیسه ای از پوست است که درون آن بیضه ها قرار دارند. بیضه ها برای عملکرد بهینه نیاز به گرمایی دارند که از گرمای نرمال بدن کم تر است. این گرمای کم باعث تولید اسپرم با کیفیت می شود.

وجود رگ های واریسی حاد و بزرگ در بیضه باعث می شود تا گرمای بیضه ها افزایش یابد و در نتیجه تولید و عملکرد اسپرم ها دچار اختلال شوند. به همین دلیل واریکوسل ممکن است بر باروری مردان تاثیر منفی داشته باشد.

1- اگر تصمیم بگیرم برای درمان واریکوسل اقدام نکنم مشکلی به وجود می آید؟

اکثر مردان مبتلا به واریکوسل نیازی به انجام درمان ندارند. مطابق تحقیقات انجام شده از هر 5 مورد مبتلا به واریکوسل یک نفر برای فرزند آوری مشکل دارد. به همین دلیل توصیه می شود تا آزمایش های مربوط به بررسی مایع منی را انجام دهید. در صورت طبیعی بودن آنالیز اسپرم نیازی به انجام عمل نخواهید داشت.

2- برای کاهش درد واریکوسل چه کار باید بکنم؟

استفاده از بیضه بند و خوابیدن به پشت می تواند به تخلیه واریکوسل و کاهش درد کمک کند. استفاده از دارو های مسکن نیز مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیز می تواند باعث تسکین درد شود. در موارد حاد لازم است تا حتما به پزشک مراجعه کنید.

3- چند مدت بعد از انجام عمل واریکوسل باید کیفیت اسپرم مورد ارزیابی قرار گیرد؟

تجزیه و تحلیل مایع منی اغلب سه تا چهار ماه پس از عمل انجام می شود. کیفیت مایع منی اغلب در عرض شش ماه بهتر می شود اما ممکن است تا یک سال نیز طول بکشد.