درمان بیرون زدگی بواسر

درمان بیرون زدگی بواسیر

بیرون زدگی بواسیر به تورم و گشاد شدن دیواره سیاهرگ‎‌ های کانال مقعد گفته می‌شود. این بیماری در دو نوع خارجی و داخلی وجود دارد و از روش‌های مختلفی برای درمان آن استفاده می‌شود. بسیاری از افراد با مراجعه به پزشک با نظر و مشورت او تصمیم انتخاب برای درمان می‌گیرند. هرچند که بیشتر افراد از انجام عمل جراحی امتناع می‌ورزند و تمایل به درمان از طریق دیگر دارند، اما گاهی انجام عمل جراحی بهترین و مناسب‌ترین راه‌حل است. تمام گروه های سنی از جمله افراد مسن، جوانان و کودکان امکان ابتلا به بیرون زدگی مقعد را دارند، اما زنان بالای 50 سال بیشتر شایع است. نکته مهم این است که این بیماری حیات فرد را با مشکل روبرو نمیکند و امکان مرگ و میر ندارد. در ادامه این مقاله از سایت دکتر قمری متخصص بیماری های مقعدی با ما همراه باشید.

در مقابه سوالات زیر پاسخ میدهیم؟

• بهترین راه برای درمان بیرون زدگی بواسیر چیست؟
  • برای درمان بیرون زدگی بواسیر چه باید کرد؟
  • درمان گیاهی بیرون زدگی بواسیر چیست؟
  • درمان بیرون زدگی مقعدی با پماد چیست؟
  • درمان قطعی بواسیر بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟

علت ابتلا بیرون زدگی بواسیر چیست؟

بیرون زدگی بواسیر به عوامل متعددی وابسته است. یبوست و اسهال مزمن، نشستن های طولانی و کم تحرکی، زور زدن هنگام دفع مدفوع، بارداری و زایمان طبیعی از دلایلی است که بیماری بواسیر را به مرحله بیرون زدگی می‌رساند.

آیا بیرون زدگی بواسیر خطرناک است؟

بیرون زدگی بواسیر به تنهایی خطرناک نیست اما اگر سریع اقدام به درمان نکنید مشکلات بسیاری برای شما ایجاد خواهد شد. چند مورد از این مشکلات عبارتند از:

• مدفوع هنگام خروج توده هموروئید را تحت فشار قرار می‌دهد و موجب خونریزی شدید می‌شود.
  • پرولاپس بواسیر همراه با خونریزی خطر فقر آهن و کم خونی برای شما دارد.
  • بیرون زدگی بواسیر عفونت ناحیه مقعد را بیشتر می‌کند و رعایت بهداشت سخت می‌شود.
  • از جایی که رعایت بهداشت و شست و شو مقعد سخت است بوی بد و آزار دهنده مقعد ایجاد می‌شود.

درمان انواع بیرون زدگی بواسیر

راه درمان بیرون زدگی بواسیر
روش درمان بیرون زدگی بواسیر

درمان بیرون زدگی بواسیر معمولاً از طریق جراحی انجام می‌شود. در واقع این راه یک درمان قطعی است هرچند که استفاده از داروها و پمادها برای افراد تجویز می‌شود. اما در واقع استفاده از پماد و دارو برای تسکین درد و موقتی بوده و نمی‌توان به‌عنوان یک درمان قطعی از آن نام برد. از داروها بیشتر برای رفع یبوست و از پماد برای کاهش سوزش و درد بهره استفاده می‌شود.

درمان بیرون زدگی مقعدی با پماد

پمادهای زیادی برای درمان بواسیر یا همان بیرون‌زدگی مقعدی وجود دارد که افراد می‌توان در موارد مختلف از آن استفاده کنند. اما همان‌طور که در بالا هم اشاره شد این پمادها به‌عنوان یک درمان قطعی شناخته نمی‌شوند و بیشتر برای کاهش درد و خارش موردتوجه و استفاده هستند. از جمله پمادها مؤثر در درمان و تسکین درد و سوزش می‌توان به پمادهای همچون پماد هموروئید اشاره کرد. این پماد به رفع موارد زیر کمک می‌کند.

• بهبود زخم
  • کاهش سوزش و خارش
  • بهبود التهاب
  • بهبود تورم

برای بیرون زدگی بواسیر چه کنیم؟

بیرون زدگی مقعد یک عارضه ناخوشایند است که افراد به دلایل مختلفی ممکن است به آن دچار شوند. به همین منظور افراد به دنبال راهی برای نجات از این وضعیت هستند. راه‌های مختلف خانگی، دارویی و عمل جراحی برای نجات از این وضعیت وجود دارد، اما شایان ذکر است که افراد با مشورت پزشک باید تصمیم به انجام عمل جراحی یا استفاده از دارو را بگیرند. در درمان خانگی می‌توان از مواردی همچون مصرف کافئین، مصرف زیاد آب، ورزش، کمپرس آب گرم، مصرف عسل و… اشاره کرد. همچنین در درمان‌های گیاهی می‌توان از ژل آلوئه‌ورا، روغن نارگیل، عصاره فندق جادوگر و… را نام برد.

درمان قطعی بواسیر بدون عمل جراحی

همیشه این سؤال برای افراد وجود دارد که آیا بیرون زدگی بواسیر بدون عمل جراحی امکان‌پذیر است یا خیر؟ در پاسخ باید اشاره کرد که درمان قطعی بدون عمل جراحی تا حدودی غیرممکن است و بیشتر افراد برای درمان قطعی باید عمل جراحی را انجام دهند. در واقع داروها و پمادهای که توسط پزشک تجویز و یا درمان‌های خانگی و گیاهی که توسط افراد پیشنهاد می‌شوند، در اکثر مواقع به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند نه در درمان قطعی. به همین منظور حتماً باید در موارد حاد عمل جراحی انجام شود.

داروی بیرون زدگی بواسیر

دارو ها و پمادهای مختلف برای درمان بیماری بیرون زدگی مقعد
پماد لیدوکائین جهت درمان بیرون زدگی بواسیر

داروها و پمادهای مختلفی برای بیرون زدگی مقعد وجود دارد که در درمان و کاهش درد مؤثر عمل می‌کنند. این پمادها و داروها با کمترین عوارض ممکن می‌توانند خوب عمل کنند. پمادهای همچون آنتی هموروئید، پماد هیدرو کو رتیزن، لیدوکائین، شیاف هموروئید، پماد نیتروگلیسیرین و… در کاهش درد، کاهش التهاب و خونریزی نقش مؤثری دارند. در زمان مصرف پمادها و داروها نمی‌توان گفت افراد با هیچ گونه عوارضی روبه رو نیستند، اما عوارضی که این داروها دارند بسیار کمتر از درد و فشاری است که افراد در صورت عدم مصرف به آن دچار هستند.

درمان بیرون زدگی مقعدی در طب سنتی

طب سنتی برای درمان بیرون زدگی مقعدی داروهای گیاهی مختلفی را پیشنهاد می‌کند که افراد با استفاده از آن‌ها می‌توانند برون زدگی مقعدی را برطرف و درد را تسکین و بهبود بخشد. از مهم‌ترین داروهای گیاهی برای درمان بیرون زدگی بواسیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد می‌تواند در کاهش درد، التهاب و تورم مؤثر عمل کند. همچنین خاصیت ضدباکتری در بهبود نقش مؤثری دارد.

• روغن زیتون

مخلوط عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل بسیار در تسکین و بهبود درد کمک کننده بوده و به افراد کمک می‌کند درد کمتری را تجربه کنند.

• روغن بادام

روغن بادام در رشد بافت ترمیمی نقش مؤثری دارد، به همین منظور برای بهبود زخم می‌توان روزی سه بار روغن را بر روی ناحیه مالید و بعد از 20 دقیقه آن را شستشو داد.

• سرکه سیب

برخی بر این باورند که سرکه سیب می‌تواند باعث تسکین درد و خارش شود، اما پزشکان بر این باورند که استفاده از سرکه سیب باعث سوزش بیش از حد پوست می‌شود و ممکن است مشکل را تشدید کند.

• روغن چای سبز

خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضد التهابی در روغن درخت چای وجود دارد که این مورد به کاهش تورم و درد کمک شایانی می‌کند و علائم ناشی از بیرون زدگی مقعدی را کاهش می‌دهد.

عکس بیرون زدگی بواسیر

عکس بیرون زدگی بواسیر خفیف
تصویری از بیرون زدگی بواسیر

خلاصه درمان بیرون زدگی بواسیر

همان‌طور که در بالا اشاره شد بیرون زدگی بواسیر یک نوع عارضه و بیماری ناخوشایند است که افراد به دلایل مختلفی ممکن است در سنین مختلف به آن دچار شوند. راه‌ها و داروهای مختلفی برای درمان این بیماری معرفی شده که همان‌طور که در بالا هم اشاره شد نمی‌تواند به عنوان یک درمان قطعی شناخته شود و باید حتماً با یک پزشک مشورت و راه درمان قطعی را از او جویا شد و در صورت نیاز عمل جراحی را انجام داد. اگر با روش‌های دیگر درمان بیرون زدگی بواسیر آشنایی دارید می‌توانید از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. در انتها این مقاله ما به صورت مفصل به سوالات مختلف در زمینه بواسیر و بیرون زدگی مقعد صحبت کرده ایم. برای مطالعه به مقالات زیر سر بزنید.

سوالات متداول درباره بیرون زدگی هموروئید

دلایل ابتلا به بیرون زدگی بواسیر چه مواردی هستند؟

از دلایل و عوامل ابتلا به بواسیر بیرون زده می توان مواردی نظیر یبوست و اسهال مزمن، نشستن های طولانی و کم تحرکی، زور زدن هنگام دفع مدفوع، بارداری و زایمان طبیعی اشاره کرد.

اطلاعات تکمیلی درمان بیرون زدگی بواسیر
خطرات خونریزی شدید، پرولاپس بواسیر، عفونت جدی، بوی بد و آزاد دهنده مقعد
راه درمان با پماد، روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام، سرکه سیب، روغن چای سبز
تاثیرات درمانی بهبود زخم، بهبود تورم، کاهش سوزش و خارش، بهبود التهاب