عوارض درمان نکردن بواسیر در طولانی مدت

عوارض بواسیر طولانی‌مدت

بواسیر طولانی‌مدت چه عوارضی دارد؟ اگر بواسیر درمان نشود چه می‌شود؟ چگونه هموروئید یا بواسیر را تشخیص دهیم؟ درمان سنتی هموروئید چگونه است؟ بواسیر در هر فردی علائم متفاوتی داشته که در صورت درمان نکردن آن با عوارض طولانی‌مدت مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی درد و ناراحتی شدید و حتی درمان بواسیر با مشکل روبه‌رو می‌شود. این موارد تنها بخشی از عوارض بواسیر طولانی‌مدت است. این بیماری در زنان در اثر زایمان سخت و در مردان به‌خاطر شغل آنها بلندکردن اجسام سنگین و نشستن‌های طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. هموروئید در دو نوع خارجی و داخلی خود را نشان می‌دهد که نوع داخلی آن شاید مدتی طولانی هیچ علائمی نداشته باشد.

اگر بواسیر درمان نشود چه می‌شود؟

چنانچه بواسیر تشخیص داده شد و به مدت یک هفته درمان خانگی روی آن تأثیری نداشت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر درمان این بیماری را عقب بیندازید عوارض بواسیر طولانی‌مدت باعث می‌شود هر لحظه عود کند و بعداً برای درمان آن فرد را اذیت خواهد کرد. بسیاری از افراد سال‌ها با این بیماری بدون هیچ‌گونه علائمی زندگی می‌کنند که توجه نکردن به آن ممکن است موجب سرطان روده شود.

بواسیر و سرطان روده هر دو علائمی مانند خونریزی مقعدی و درد را به همراه خواهند داشت. اگر برای درمان به پزشک مراجعه نکنید با دردهای آزاردهنده طولانی‌مدت، آبسه مقعدی، عفونت و زمینه برای ایجاد دیگر بیماری‌ها مانند شقاق روبه‌رو می‌شوید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بواسیر امکان بازگشت و عود مجدد را دارد و خودبه‌خود درمان نخواهد شد. پس اگر مدتی این علائم و دردها کاهش پیدا کرد درمان را فراموش نکنید. چون امکان اینکه بواسیر بعد از مدتی به‌صورت پیشرفته‌تری عود کند وجود دارد. در هموروئید نوع پیشرفته دیگر درمان خانگی جوابگو نیست و تنها راه درمان آن جراحی و لیزر است.

هموروئید چه علائمی دارد؟

علائم انواع هموروئید یا بواسیر
از مهم ترین علائم هموروئید: درد در ناحیه مقعد است.
  • احساس خارش، سوزش و درد در ناحیه مقعد
  • داشتن تورم در راست‌روده
  • درد خفیف و خونریزی در هنگام دفع مدفوع
  • ترشح مخاط از مقعد
  • خروج برآمدگی‌های حساس از طریق مقعد
  • دفع ناکامل مدفوع

عوارض بواسیر طولانی‌مدت

افرادی که به بواسیر مبتلا شده‌اند و درمان‌های خانگی روی بهبودی آنها تأثیر نداشته باید آن را یک زنگ خطر بدانند. در چنین مواقعی بواسیر در حال وخیم‌تر شدن است و باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. در کلینیک تخصصی دکتر قمری می‌توانید درمان بیماری هموروئید را با بهترین دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته انجام دهید.

از عوارض بواسیر طولانی‌مدت می‌توان به افزایش درد و ناراحتی در مقعد، ایجاد مشکل در عمل دفع مدفوع، مبتلا شدن به کم‌خونی و فقر آهن، امکان عفونت و آبسه و فراهم شدن زمینه برای ایجاد بیماری‌های دیگر مقعدی اشاره کرد. پس اگر به‌موقع برای درمان بیماری بواسیر اقدام نکنید هم درمان را سخت‌تر خواهید کرد و هم اینکه زمینه را برای دیگر بیماری‌ها مهیا می‌کنید. پس اگر در همان مراحل ابتدای این بیماری تشخیص داده شود به درمان‌های خانگی و استفاده از پماد می‌توانید آن را از بین ببرید.

درمان سنتی هموروئید چگونه است؟

درمان بواسیر در طب سنتی
درمان هموروئید(بواسیر) در طب سنتی

برای درمان سنتی هموروئید قبل از هر چیزی باید توسط متخصص این بیماری تشخیص داده شود. استفاده از گیاهان دارویی از زمان‌های بسیار قدیم در طب سنتی کاربرد داشته و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری بواسیر مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از افرادی نیز به دنبال درمان سنتی هستند؛ چرا که هم کم‌هزینه و بدون عارضه بوده و هم به‌آسانی در منزل انجام می‌شود.

در کتب طب سنتی روش‌های مختلفی برای درمان عوارض بواسیر طولانی‌مدت ذکر شده است. اما قبل از هر چیزی باید بگوییم اگر به دنبال درمان قطعی بیماری هموروئید هستید نباید به از گیاهان دارویی چنین انتظاری را داشته باشید. تابه‌حال هیچ‌گونه تحقیقی وجود نداشته که بتوان درمان قطعی این بیماری را توسط طب سنتی اثبات کند. گیاهان دارویی فقط جنبه اثربخشی روی بواسیر دارند. پس برای کاهش علائم و نشانه‌های آن می‌توانید از درمان گیاهی کمک بگیرید؛ ولی برای درمان قطعی چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

آیا بواسیر باعث سرطان می‌شود؟

شاید برای برخی از افراد این سؤال پیش بیاید که آیا بواسیر باعث بروز سرطان خواهد شد؟ برای پاسخ‌دادن به این سؤال باید بگوییم که خیر بواسیر عامل سرطان نیست. اما سرطان‌هایی وجود دارند با علائم بواسیر و بسیاری از افراد این نشانه‌ها را نادیده می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال سرطان روده یکی از علائم خونریزی مقعدی است و فرد امکان دارد آن را بواسیر بداند و از مراجعه کردن به پزشک متخصص اجتناب کند. پس باید توجه داشته باشید که هرگونه خونریزی مقعدی و احساس توده در ناحیه مقعد نشانه بواسیر نبوده و دراسرع‌وقت باید به پزشک مراجعه شود.

راه‌های پیشگیری از بواسیر و یا هموروئید

همه ما برای انواع بیماری‌ها شنیده‌ایم که می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. برای بیماری بواسیر نیز می‌توان پیشگیری‌های لازم را انجام داد تا به این بیماری مبتلا نشویم. در این بخش عوارض بواسیر طولانی‌مدت و راه‌های پیشگیری از آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

• تغذیه مناسب یکی از راه‌ها برای پیشگیری از بواسیر
  • نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز
  • استفاده از کرم مرطوب‌کننده در مقعد
  • ورزش‌کردن
  • نگه نداشتن مدفوع
  • ننشستن طولانی‌مدت

درمان‌های بیماری بواسیر

روش های درمان بواسیر یا هموروئيد
درمان بیماری هموروئید به روش IRC

عوارض بواسیر طولانی‌مدت نیاز به درمان‌های پزشکی دارد. این درمان‌ها روش‌های مختلفی داشته که عمل جراحی یکی از آنها بوده و با برداشتن قسمتی از روده صورت می‌گیرد. روش IRC یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین درمان‌های بیماری هموروئید است که با استفاده از لیزر بواسیر را از ریشه می‌خشکاند. باند پلاستیکی با قطع جریان خون باعث خشک‌شدن ضایعه بواسیر می‌شود. اسکلروتراپی از دیگر روش‌های درمان بیماری بواسیر بوده و با تزریق ماده به درون بواسیر به‌مرورزمان باعث ازبین‌رفتن آن خواهد شد.

اطلاعات تکمیلی عوارض بواسیر طولانی‌مدت
علائم احساس خارش و سوزش، درد و تورم، ترشح مخاط، دفع ناکامل مدفوع
عوارض افزایش درد و ناراحتی در مقعد، ایجاد مشکل در عمل دفع مدفوع، مبتلا شدن به کم‌خونی و فقر آهن، امکان عفونت و آبسه
راه‌های پیشگیری تغذیه مناسب، ورزش کردن، عدم نشستن طولانی و …