واریس معده

واریس معده یکی از بیماری‌های دستگاه گوارش است که با گشاد شدن رگ‌های خونی در معده خود را نشان می‌دهد. سیاهرگ باب که مسئول انتقال خون از اندام گوارشی به کبد است در صورت تحمل فشار زیاد، متورم شده و باعث ایجاد واریس در معده می‌شود. برخی از افراد درخصوص علائم بروز این عارضه اطلاعی ندارند و ممکن است آن را با سایر مشکلات معده اشتباه بگیرند.

این عارضه جزء شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است که هر ساله بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. در برخی موارد ممکن است واریس معده با نشانه‌های مختلفی در  بدن ایجاد شود و فرآیند تشخیص را با دشواری‌هایی مواجه سازد. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که احساس می‌کنید به بیماری واریس در معده دچار شده‌اید، توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

🎯 انواع واریس GOV1، واریس GOV2
💎 علائم درد شدید در نقاط مختلف شکم، احساس ضعف، استفراغ شدید خونی، نفخ شدید در شکم، مدفوع رنگ تیره، بروز خونریزی
📌 دلایل ایجاد فشار شدید در ورید‌ها، فشارخون پورتال غیرسیروتیک، اختلالات سیروز کبدی
✔روش‌های درمان درمان خانگی، درمان دارویی، آندوسکوپی، لیزر درمانی، عمل جراحی

واریس معده چیست؟

واریس معده چیست
معده درد یکی از نشانه‌های واریس معده

واریس معده باعث گشاد‌شدن لوله‌های متصل به معده و گلو می‌شود و جریان خون طبیعی را مختل می‌کند. هنگامی که جریان خون با اختلال مواجه شود، رگ‌ها برآمده شده و پاره می‌شوند. از همین رو واریس معده خطرناک بوده و نیاز به درمان سریع دارد.

اگر جریان خونی که به سمت کبد در حال حرکت است، در اثر عوامل مختلفی همچون زخم یا ایجاد لختگی شدید دچار اختلال شود، ممکن است علائم واریس در معده نمایان شود.  این وضعیت در میان کسانی که دچار مشکلات کبدی هستند، بیشتر دیده می‌شود.

انواع واریس معده

واریس معده دارای انواع مختلفی است. پزشکان با توجه به نشانه‌های بروز واریس، تشخیص می‌دهند که واریس در معده از چه نوعی بوده و کدام بخش از اعضای بدن را به خود درگیر می‌کند.

انواع واریس معمولا با توجه به علائم بروز و درگیری نقاط مختلف بدن تعیین می‌شود. بنابراین انواع واریس در معده به شرح زیر است:

• واریس GOV1 : این واریس معمولا در نقطه اتصال میان مری و معده ایجاد می‌شود. GOV1 یکی از انواع شایع در بدن بیماران است که در برخی موارد پس از بهبود نیز ممکن است علائم آن دوباره در بدن پدیدار شود.
  • واریس GOV2 : احتمال بروز این عارضه با نوع GOV2 بسیار کم خواهد بود. علائم این بیماری بیشتر در مری مشاهده می‌شود و گسترش یا عود‌کردن آن نیز در مری صورت می‌گیرد.

در اکثر موارد که بیماران به پزشک مراجعه می‌کنند، به گونه اول واریس معده یا نوع GOV1 دچار هستند. هر دو عارضه آسیب شدیدی به نواحی مختلف معده وارد می‌کنند و لازم است برای درمان آن، سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود.

علائم واریس معده

4 علائم اصلی بروز واریس در معده

برخی از علائم ابتلا به واریس معده عبارتند از:

• بروز درد شدید در نقاط مختلف شکم
  • احساس ضعف و ناراحتی در بدن
  • حالت تهوع و استفراغ شدید خونی
  • نفخ شدید در شکم
  • بروز احساس سیری و ازبین رفتن اشتها در بیماران
  • مدفوع رنگ تیره
  • جمع‌شدن مایع در زیر شکم
  • بروز خونریزی در بدن
  • ایجاد کبودی در بخش‌های مختلف
  • زرد‌شدن پوست

علت واریس معده چیست؟

دلایل گوناگونی باعث بروز واریس معده در بیماران خواهد شد. بسیاری از این عوامل ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات دیگر در بدن شود. مهم‌ترین علت‌های بروز واریس در معده شامل موارد زیر می‌شود:

• ایجاد فشار شدید در ورید‌ها
  • بروز فشارخون پورتال غیرسیروتیک
  • ابتلا به اختلالات سیروز کبدی

عوارض جانبی واریس معده

افرادی که به واریس در ناحیه معده دچار می‌شوند، اغلب درد شدیدی در نقاط مختلف شکم خود احساس می‌کنند. بروز این عارضه بیشتر به دلیل جمع‌شدن مایع در حفره شکم است. این وضعیت اغلب با نام آسیت شناخته می‌شود.

از دیگر مشکلات رايج در ابتلا به بیماری واریس معده، بروز خونریزی شدید است. این عارضه معمولا در اثر پارگی واریس در معده ایجاد می‌شود و ممکن است خطرات جدی را برای بیماران مبتلا ایجاد کند. همچنین در برخی موارد احتمال دارد افراد استفراغ خونی داشته باشند و در انجام فعالیت‌های روزمره خود با اختلالاتی مواجه شوند.

واریس معده چگونه تشخیص داده می شود؟

واریس در معده معمولا به کمک روش‌های مختلفی شناخته می‌شود. ازجمله‌ راهکار‌های موثر برای تشخیص واریس معده استفاده از سونوگرافی است. انجام  تصویربرداری با سی تی اسکن یا ام آر آی باعث تشخیص تخصصی بیماری خواهد شد.

در برخی موارد ممکن است پزشکان برای شناخت واریس در معده آزمایش خون را تجویز کنند. در این آزمایش عملکرد کبد و سلامت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و بسیاری از اختلالات و ناهنجاری‌های موجود در خون به کمک این روش شناخته می‌شود.

درمان واریس معده

درمان واریس معده معمولا به کمک روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و پزشکان با توجه به شدت آن، مناسب‌ترین تدابیر درمانی را برای بهبود وضعیت بیمار در نظر می‌گیرند. در برخی موارد ممکن است برای بهبود قطعی این عارضه از روش‌های خانگی استفاده شود.

در ادامه برای آشنایی بهتر شما با روش‌های درمان خانگی واریس و راهکارهای تخصصی، به بررسی روش‌های درمان واریس معده می‌پردازیم که عبارتند از:

• مصرف دارو
  • درمان خانگی واریس
  • انجام روش‌های آندوسکوپی
  • انجام لیزر برای واریس
  • انجام جراحی تخصصی

در برخی موارد ممکن است به کمک لیزر، شدت این بیماری کمتر شود. تجویز لیزر واریس برای بهبود واریس معده برعهده پزشک خواهد بود، اما بهترین روش برای درمان، لیزر درمانی است. زیرا دوره نقاهت کوتاهی داشته و عوارض خاصی به همراه ندارد.

پیشگیری از واریس معده

بهتر است افراد برای پیشگیری از بروز واریس در معده، تحت معاینات منظم و آزمایش‌های لازم برای بررسی سلامت کبد و معده قرار گیرند. انجام نکات مراقبتی و رعایت دستورالعمل‌های پزشک تاثیر گسترده‌ای بر جلوگیری از ابتلا به این بیماری خواهد داشت.

برخورداری از رژیم غذایی مناسب، جلوگیری از مصرف الکل و سیگار و داشتن تناسب وزنی ازجمله راهکار‌های موثر در پیشگیری از ابتلا بیماری واریس معده هستند. بهتر است افراد برای عدم بروز این عارضه، در صورت ابتلا به مشکلات کبدی و معده، هرچه سریع‌تر به درمان آن بپردازند.

چه کسانی در معرض ابتلا به واریس معده هستند؟

کسانی که دارای اختلالات کبدی در بدن هستند، مستعد ابتلا به واریس در معده هستند. در مواردی دیگر، افرادی که دچار بیماری سیروز شده‌اند، این عارضه را نیز تجربه خواهند کرد. فشارخون پورتال غیرسیروتیک ازجمله مواردی است که بروز آن، احتمال ابتلا به واریس در معده را افزایش می‌دهد.

کدام مشکل کبدی منجر به واریس معده می شود؟

در برخی موارد ممکن است برخی مشکلات کبدی، ابتلا به واریس معده را در افراد دوچندان کند. بروز سیروز کبدی ازجمله اختلالات شایع در میان افراد است که با ایجاد آن، احتمال ابتلا به واریس مری یا معده در بدن بیماران افزایش می‌یابد. مشکلات کبدی ارتباط مستقیمی با واریس در معده دارد.

واریس در چه مرحله ای از سیروز کبدی رخ می دهد؟

در صورتی که درمان سیروز کبدی به تعویق بیوفتد و افراد در مراحل پیشرفته این بیماری قرار بگیرند، ممکن است واریس در معده و مشکلات ناشی از ابتلا به آن را تجربه کنند.

بیمار مبتلا به واریس معده چه غذاهایی می تواند مصرف کند؟

رژیم غذایی مناسب در کسانی که به واریس معده دچار شده‌اند، از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. استفاده از رژیم غذایی نامناسب و غذاهای ناسالم، تأثیرات نامطلوبی بر وضعیت بیماران خواهد داشت.

برای مراقبت بعد از جراحی، لازم است که افراد برای کاهش مشکلات ناشی از ابتلا به این بیماری، از غذا‌های سالم استفاده کنند و از رژیم‌های غذا‌یی حاوی پروتئین کم چرب غافل نشوند. استفاده از مواد غذایی پرفیبر، تأثیرات مثبتی بر بهبود واریس خواهد داشت.

یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از عمل واریس، داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم است. رعایت این نکته باعث کاهش طول دوره نقاهت شده و بهبودی سریع تری را برای بیماران به ارمغان می‌آورد.

سخن پایانی

واریس معده یکی از مشکلات رايج در بدن بیماران است که بروز آن با برخی بیماری‌های مختلف دیگر، ارتباط مستقیمی خواهد داشت. این عارضه معمولا در اثر مشکلات سیروز کبدی ایجاد می‌شود و ممکن است شرایط نامناسبی را برای بیماران به همراه داشته باشد.

پزشکان این حوزه با توجه به شدت این عارضه و تشخیص نوع این بیماری، مناسب‌ترین روش‌های درمان را برای بیماران در نظر می‌گیرند. استفاده از دارو، انجام آندوسکوپی و انجام جراحی ازجمله راهکار‌های موثر برای بهبود این بیماری خواهد بود. شما عزیزان می‌توانید برای تشخیص بیماری و درمان، با کلینیک دکتر قمری در تهران تماس گرفته و نوبت رزرو کنید.

پرسش‌های متداول

1.چه آزمایش‌هایی برای تشخیص واریس در معده استفاده می‌شود؟

تصویربرداری به کمک سونوگرافی، ام آر آی و انجام آزمایش‌ خون، ازجمله آزمایش‌های موثر برای تشخیص بیماری واریس در معده و مشکلات ناشی از آن است.

2.آیا واریس در معده قابل درمان است؟

روش‌های گوناگونی برای درمان واریس در معده وجود دارد. پزشک با توجه به شدت عارضه و نوع آن، مناسب‌ترین روش‌های درمانی را تجویز خواهد کرد.